Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

Robbertje 16 februari 2007, 20.816 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• 22 inch
  • degelijk verpakt
  • stevige/draaiende voet
  • high black glossy design (ontworpen voor MS Vista)
  • DVI-D kabel (1.5 m) bijgeleverd
  • afdekkap voor achterop monitor
  • 3000:1 dynamic contrast
  • 2 ms
  • geen pixeldefecten
  • geen ghosting/backlight bleeding

Minpunten

• geen mogelijkheid tot hoogteverstellingen
  • TN-paneel

Na veel reviews gelezen te hebben en gewacht te hebben op het moment dat de MediaMarkt Eindhoven hem ook daadwerkelijk op voorraad kreeg heb ik op vrijdag 9 februari 2007 eindelijk de Samsung SyncMaster 226BW gekocht voor ¤389 (met mogelijkheid tot terugbrengen binnen 14 dagen). Na jaren van een 19" Ilyama gewend te zijn verraste de 226BW me toch wel met z'n volle 22". De eerste indruk was dan ook meteen een gevoel van trots want vanaf het begin vind ik het in één woord fantastisch (ook al is en blijft het een TN-paneel, dat neem ik persoonlijk graag voor lief!).

De doos heeft afmetingen van zo'n 50 bij 60 cm en komt redelijk klein over op het eerste gezicht. Bovenop zit een handvat zodat je de doos makkelijk kunt dragen (pas wel op voor scheuren van karton!).
De doos opmakende zie je meteen dat het scherm en de overige inhoud degelijk is ingepakt in een piepschuim frame en/of plastic beschermfolie/zakjes.

De ronde voet van de monitor komt degelijk over, al kun je hem niet in hoogte verstellen en slechts kantelen. Op de onderkant van de voet zit een 'kantelmoertje' waar je het scherm binnen enkele minuten stevig vastdraaid op de voet. Verder is de voet evenals het scherm voorzien van een high black glossy design (erg mooi)! Zodra het scherm gemonteerd is op de voet kun je het scherm makkelijk draaien door een speciaal mechanisme in de voet (een goedmakertje voor de tekortkoming aan een verstelmechanisme voor de hoogte, als je het mij vraagt). De hoogte vanaf mijn bureaublad tot onderkant monitor bedraagt ongeveer 7,5 cm (bij een licht gekantelde stand).

Op de achterkant van het scherm zit een beschermkap/afdekkap om het scherm van achteren dicht te maken en voor het enigszins geleiden van de kabels (zodat de kabels ongeveer in het midden van het scherm uitkomen). Deze kap kun je er zeer gemakkelijk op en af klikken. Op veel foto's op het internet is deze kap achterwege gelaten, maar persoonlijk vind ik wel dat hij er één geheel van maakt.
Wat betreft aansluitingen deze zijn: AC-snoer (zonder adapter, rechtstreeks van scherm naar stopcontact), DVI-D aansluiting (meegeleverde 1,5 meter lange DVI-D kabel), en tenslotte de mogelijkheid tot aansluiten van een analoge (D-SUB) kabel. Natuurlijk is er ook een VESA aansluiting voor montage op een LCD-draagarm.

Het scherm heeft rondom een 2 cm brede rand (high black glossy) met linksbovenin SyncMaster 226BW en rechtsbovenin 2ms 3000:1 Dynamic Contrast. Dit is gespoten in een zeer lichte grijze kleur en is dan ook allesbehalve afleidend/irritant mede doordat het (erg) klein is qua grootte. Aan de onderkant van het scherm is een 1 cm hoge zilveren rand waar rechtsonderi 5 menu knoppen zitten, te verstaan: menu, brightness (up/down), dynamic contrast, source, en auto (voor autoadjustment). Daarnaast zit de ronde power knop die van achteren voorzien is van een blauw ledlicht. Op internet soms beschreven als afleidend, maar dit is mijn inziens allesbehalve waar, ik vind het persoonlijk zeker iets hebben. Zo is het verbonden met het menu als dat je wijzingen hebt gemaakt in de afstelling van het scherm dat het licht van de knop een paar keer knippert om te laten weten dat de wijzingen opgeslagen zijn.

De afstellingen van het scherm zijn mijn inziens goed vanaf het begin al heb ik geconstateerd dat de horizontal position iets naar rechts bijgesteld moest worden, maar dit deze de monitor zelf al tijdens de auto-adjust functie (deze is alleen beschikbaar tijdens analoge input!).
De dynamic contrast biedt de volgende mogelijkheden: custom, internet, game, movie, text, sports, en dynamic contrast. Deze functie werkt erg fijn en stelt automatisch het scherm af voor de gekozen functie (gedaan door Samsung's ontwikkelings team). Wat betreft backlight bleeding, hier heb ik totaal geen last van ook niet tijdens het kijken van films. Al heb ik van te voren de brightness iets teruggebracht naar45 wat genoeg is volgens mij. Ook heb ik totaal geen ghosting opgemerkt tijdens het gamen van e.g. NFS Carbon, FarCry, etc.

Nu een vaak moeilijk hoofdstuk: pixeldefecten... Hier kan ik zeer kort over zijn, zoals meeste mensen met dit scherm, ik heb ook niet 1 defect kunnen vinden, niks geen dode, hangende of weet ik wat allemaal soort pixels. Heb het getest met paint en 2 pixeltest proggies. Dus hierover meer dan lof! Mede hierdoor had ik hem namelijk gekocht bij de mediamarkt omdat je hem dan zonder pardon terug kan brengen binnen 14 dagen en meteen een nieuwe mee krijgt, maar dat hoeft gelukkig niet!

In conclusie, ik ben zeer gelukkig met dit naar mijn mening fantastisch scherm van Samsung!! En kan het dan ook iedereen aanraden, al blijft het dan weliswaar een TN-paneel, ik denk dat dit voor bijna iedereen wel een zeer geschikt scherm is en het is dan ook zeer zeker zijn aanschaf bedrag meer dan waard!!

Kijk voor alles voor/en over de Samsung 226BW hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1197561/6

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

Een paar foto's maken hem helemaal af denk ik. :)
De foto's zijn onderweg, verwachting is dat ze halverwege komende week bijgevoegd zijn...
De specificaties komen er ook nog bij... Nog even geduld ;)
Deze mis ik nog steeds ;).
Maar voor de rest een goed stukje, ik twijfel tussen deze en de LG L226WTQ-SF. Zelfde specificaties maar de LG is wat goedkoper, maar daar tegenover staat weer de geweldige vormgeving van samsung ;x.....
ik vindt die blinkende zwarte rand te veel afleiden, en inderdaad het is een tn paneel dat is wel een nadeel.
Ik was daar inderdaad ook erg bang voor maar toch de gok genomen het scherm gekocht. En ik moet zeggen tot op de dag van vandaag is het alles behalve afleidend, dit terwijl een bureaulamp er bovenhangt en vaak aanstaat. Je namelijk toch voornamelijk op datgene wat er zich op het scherm afspeelt en niet op de rand. Persoonlijk vind ik de rand dan nu ook erg mooi, en vooral luxe uitziend overkomen. Vrienden (vooral de vrouwen) valt het scherm meteen op en zijn erg te spreken over de glossy rand, het maakt er toch wel een mooier scherm van dan een simpele 'matte' plastic uitziende rand... Maar natuurlijk is dit voor iedereen persoonlijk, maar nogmaals mij is het heel erg meegevallen en ben er dan nu ook zeer te spreken over. (en nee dit komt niet doordat ik het scherm nu heb ;)
Alleen het draaien van de voet gaat hier niet, die zit echt vast helaas.
Edison, die voet draait alleen 'lichtjes', daarmee bedoelende dat hij ervoor zorgt dat het scherm makkelijk draait met voet en al! Dus niet dat de voet deels blijft staan en de rest van het scherm draait, nee, maar wel dat voet en scherm makkelijk draaien, en dus niet stroef... Als je begrijpt wat ik bedoel! :)
Leuke survey misschien kan je ook nog de specificaties opsommen en dan vergelijken met ander high-end monitors, zag ik in een review van een videokaart, was goed bruikbaar die informatie. ;) Bij "Negatieve eigenschappen", "TN-paneel" kan je misschien beter neerzetten "Minderwaardig TN-paneel" (tenopzichte van die andere standaard) ;) Allemaal gemiereneuk maar misschien aardig om te vermelden. :P Prijs vermelding van MM is ook wel leuk om te weten (vind ik althans), laatste ding nog even: dat van die high black glossy design nog even plaatsen dat het Vista style is (hij's namelijk daarvoor ontworpen meen ik :P) Achja, ik zit te zeiken, laat mij maar een huillie zijn.
Goed leesbare survey! :7
Bedankt nog hoor Robbertje. Ik vat hem helemaal.
Het is precies wat je zegt.
Ben na twee weken zeer tevreden over dit scherm!
Ik heb het scherm ook net en heb slechts één vraagje...
Hoe krijg ik dit scherm naar achteren gekanteld??

Verder een hele goede beschrijving en reactie van je, ben het er volkomen mee eens en blijf ervan genieten!
Door het scherm met 2 handen vast te pakken aan beide kanten! En dan de voet op de grond houdend naar achter duwende beweging te maken. Het kan stroef gaan dat heb ik ook ervaren maar het lukt wel, moet beetje kracht zetten dan lukt het wel!
Succes!
Ok, gelukt. Wist niet dat het zo makkelijk was!
Bedankt, Robbertje!