EN15000G Review

Bierkameel 9 februari 2007, 509 views

EN15000G

Pluspunten

• Het bordje heeft zeer veel functies onboard en is erg klein, hij is ook ideeal als MCE PC omdat hij lekker stil en zuinig is.

Minpunten

• Er zit maar 1 bank op om geheugen toe te voegen, ik heb hier nu 1GB opzitten maar zou liever iets meer hebben om ook VMware te kunnen draaien.

Layout Score: 5
Ik heb dit bordje gekocht om een zuinige thuiserver te bouwen.
Zuinig is hij zeker, hij hangt met 2 x 400GB in RAID1 achter een Kwh meter en die geeft aan dat het systeem onder load 60W gebruikt.
Dit vind ik zeer acceptabel.

Het is jammer dat er maar 1 geheugen slot opzit waardoor je redelijk beperkt bent qua uitbreidingen.

Een groot voordeel is het formaat als je dit systeem als MCE wilt gebruiken, het Mini ITX formaat is mooi weg te werken in een klein kastje.

Verder is het bordje erg stil, er zit een klein fannetje op het koelblok maar deze draait zo langzaam dat deze niet te horen is, in de BIOS zie ik de CPU niet boven de 30 graden uitkomen.

Verwacht niet teveel van de CPU, hij is ideaal om als thuisserver of MCE te draaien maar als desktop PC zou ik hem niet aanraden.
Voor dit geld zijn er goedkopere en snellere oplossingen te vinden.

Heb jij ook een EN15000G?

Heb net via marktplaats een dergelijk bordje gekocht , als upgrade voor mijn WHS.
Lekker zuinig en vlot genoeg voor WHS, en de vrouw kan er ook wat mee worden..
Dat is wel vaker een punt waar niet naar gekeken wordt O-)
even serieus: je wil VMware draaien op een VIA processor... Op een AMD64 3700+@2,65 ghz, 1 GB ram en een AMD Opteron 144 @ 2,2 ghz, 2 GB ram is dat al niet vooruit te branden...
Alleen noobs hebben een cpu zonder virtualisatie ;)