Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire TimelineX 5830TG-2414G50MN Review

Avdo 1 juni 2011, laatste update op 1 juni 2011, 1.555 views

Acer Aspire TimelineX 5830TG-2414G50MN

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Grafische performance indrukwekkend
  • Erg vlot
  • Zeer goed geluid
  • Helder scherm
  • Altijd op te pakken met 1 hand

Minpunten

• Niet erg licht
  • Blauwe kleur is moah
  • Geen expresscard slot en esata
  • Nvidia OPTIMUS + linux = nono

Introductie
Na een aantal jaar laptops gebruikt te hebben in de aspire 59X0 serie, wat eigenlijk desktop vervangers zijn, heb ik, na aanschaf van een desktop begin dit jaar, besloten een laptop te nemen die ook werkelijk als laptop gebruikt kan worden: ik ging op zoek naar een laptop die wat mobieler is en met name een langere accuduur heeft.

Wat laptops betreft ben ik altijd voor Acer gegaan omdat dit merk vrijwel altijd de hoogste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Bijna 2 maanden geleden (begin april) zag ik deze laptop aangekondigd worden in Taiwan. Pas anderhalf maand later heb ik de gelegenheid gekregen deze zelf aan te schaffen.

Het heeft mij pijn gedaan om afscheid te nemen van mijn aspire 5940 aangezien dit apparaat van top tot teen gelikt was; i7, bijzonder stevig, lichtgevend toetsenbord, fingerprint reader, vrijwel alle hardware van de A merken (intel wifi, synaptics touchpad, enz).

Bij de aspire timeline 5830 heb ik meteen een vertex2 SSD van 180 GB besteld, en ik heb dan ook niet gebruikt gemaakt van de meegeleverde 500GB HDD.

Formaat
Het eerste wat mij opviel was de omvang van de laptop: deze is zo'n anderhalf keer zo dun als een 'traditionele' 15.6 inch laptop. Dit is uiteraard een van de aspecten die onder 'timeline' vallen.

Windows installeren ging bijzonder vlot, maar dit is het gevolg van de SSD.

Batterij
De batterij gaat bij normaal gebruik rond de 6 uur mee, met een lage beeldhelderheid waarschijnlijk wel 8 uur of langer.
Het scherm is LED edge-lit en heeft een zeer goede helderheid. De glanzende plaat geeft mooie kleuren maar is natuurlijk niet ideaal onder lichte omstandigheden. De maximale helderheid maakt dit echter voor een heel groot deel goed, waardoor je zelfs buiten (ik zit lekker op mijn terras in het zonnetje) prima kunt werken.

Warmte
De warmteproductie van de laptop is echt minimaal bij normaal gebruik. Meer dan een beetje lauw aan de onderkant wordt hij niet, tenzij je gaat gamen. Ook bij intensief gebruik (bijv. bij het spelen van een spelletje) is de warmteproductie echter zeer acceptabel - je kunt hem gewoon op je schoot houden zonder dat je het gevoel krijgt brandwonden op te lopen.

GPU
In vergelijking met mijn vorige laptop (i7 720 + HD4650) haal ik met deze laptop (i5 2410 + GT540M) de meeste spellen ongeveer 10% meer fps. Heel raar voor mijn gevoel aangezien deze 5830tg bijna een budget laptop is.

Bij het gewone gebruik doet de interne intel sandy bridge GPU zijn werk meer dan prima (Aero, webbrowsing enz). Wanneer je gaat gamen pakt de GT540M de grafische taken over, en dat doet ie goed. Left 4 Dead 2 draait vrij soepel op 720p met vrijwel alle instellingen max (behalve AA). TDU2 heeft lagere instellingen nodig, maar draait een stuk beter dan op de vorige laptop. Meer over de GPU hier: http://www.notebookcheck....orce-GT-540M.41715.0.html

Overige hardware
In tegenstelling tot mijn vorige laptop zijn er geen A merken gebruikt voor zaken zoals de wifi adapter, bluetooth, touchpad enz. In het verleden heb ik wel eens met machines gewerkt waar dit toch wat frustreerde, maar blijkbaar zijn de B merken tegenwoordig zo goed dat ik er in de praktijk niks van merk.

De touchpad functioneert perfect en bevat multitouch wat wel fijn werkt voor scrollen en browser navigatie. De atheros wifi adapter ondersteunt geen 5GHz kanalen, maar haalt om een onduidelijke reden 80mbit/s op mijn wifi waar dat met de vorige laptop (intel wifi 5100) niet hoger uitviel dan 15mbit/s. Daar haalde ik echter de 80mbit/s op de 5GHz wat nu niet meer kan.

De gigabit lan is ook van atheros maar pompt zonder enkele problemen een vrijwel constante 120MB/s door de kabels van/naar mijn desktop. Blijkbaar heeft iemand bij Atheros zijn werk goed gedaan in de afgelopen jaren.

Het toetsenbord typt bijzonder fijn, maar is helaas niet meer verlicht zoals op mijn laatste mobiele machine :-P Ik moet zeggen dat dat wel even wennen is in het donker, met name als je eenmaal gewend bent aan een verlicht toetsenbord :-\. Hoe dan ook, dit toetsenbord bevat wel een numpad, wat ik eigenlijk niet gebruikt heb. Hij werkt overigens wel ;-)

Wat tenslotte vrij snel opviel is het geluid. Dit is echt ongelooflijk goed. De ingbouwde speakers ondersteunen dolby, en hoewel dat op de eerdere laptops ook zat, is het nu pas echt te horen. Het geluid is ontzettend helder.

Bouwkwaliteit en afwerking
Acer staat bij veel mensen nog aangeschreven als niet al te stevig/mooi afgewerkt. Nu moet ik toegeven dat ik wel mooiere laptops gezien heb, maar dat schijnt vrij persoonlijk te zijn ;-)

De stevigheid van de laptop is in ieder geval prima+. Het is jammer dat de topplaat van het scherm beetje door te buigen is, wanneer je van boven op de laptop drukt, maar dit is ook het ENIGE wat ik heb kunnen vinden aan de laptop dat niet 100% onbuigbaar is. De rest van de laptop is hartstikke solide, en je kunt m oppakken hoe je wilt zonder bang te zijn dat er iets breekt - oppakken met 1 hand kun je op elke denkbare manier doen zonder gepiep gekraak of andere signalen dat dat niet te bedoeling is. Je kunt 'm bijna net zo rondslingeren als je smartphone :P

Hij weegt echter wel 2.6 kilo wat toch aan de zware kant is. Vergeleken met mijn voorgande laptops is met name de compactheid en 'niet-lompheid' van deze laptop een hele verademing.

Alles bij elkaar genomen ben ik zeer tevreden over de laptop. Hij doet precies wat ik er van verwachtte, maar dan beter.
Prestaties: 8.5
Ergonomie: 9
Batterij: 9
Bouwkwaliteit/afwerking: 8
Gewicht: 7
Mobiliteit: 8.5

Heb jij ook een Acer Aspire TimelineX 5830TG-2414G50MN?

is 1366x768 nog scherp op 15.6"?
Het beeld is goed scherp, maar de resolutie biedt je natuurlijk niet heel erg veel ruimte om op te werken...

Met name met programmeer IDE's zoals eclipse, visual studio enz. kan dit wat te wensen overlaten. Aan de andere kant kun je hier wel redelijk omheen werken door je menu's iets beter te organiseren. Voor algemeen gebruik (browsen, (open)office, pdfreader, games enz) is 720p echter meer dan prima.

Overigens kan ik me voorstellen dat je toch een monitor aansluit op het moment dat je echt wilt gaan programmeren omdat een desktop omgeving dan beter werkt, losstaand van de resolutie.
Ik kan nog vrij weinig info vinden over deze laptop, vooral over bouwkwaliteit. Hier heb ik video gevonden over niet echt stevige toetsenboard: http://www.youtube.com/watch?v=QRTYTuOaeSw#t=03m08s heb je het zelfde? Als wel, moet ik echt hard drukken of gebeurd dat al bij toetsen?
Dat is de 13 inch... Bij deze laptop kun je drukken wat je wilt, maar het toetsenbord buigt niet door. Het enige wat enigszins wil doorbuigen - en dat komt niet eens in de buurt van dat filmpje - is de bovenkant van het scherm (als de laptop dicht is bovenkant)... Maar het valt eigenlijk niet op tenzij je het gaat forceren. Wat ik in dat filmpje zie is wel andere koek :-\

[Reactie gewijzigd door Avdo op 8 juli 2011 01:45]

Bedankt voor je review. Ik las dat je er een 180 GB SSD in hebt geplaatst. Kun je me vertellen wat je daar precies voor moet doen? Is er bijv. een installatie DVD bijgeleverd en moet je er allerlei settings voor wijzigen? Alvast bedankt.