WD Caviar SE16 WD2500KS, 250GB Review

Leon Straathof 9 februari 2007, laatste update op 26 september 2016, 508 views

WD Caviar SE16 WD2500KS, 250GB

Betrouwbaarheid is goed gebleken vorige maand 8-2016 is de eerste van de 2 schijven overleden dit na bijna 10 jaar trouwe dienst. Ik zou willen dat alles wat ik aanschaf minimaal zo lang mee gaat als deze schijven.

Pluspunten

• Betrouwbaarheid (aanvulling komt als de andere 2 drives ook een tijdje in gebruik zijn)
  • + Snelheid
  • Geluid
  • warmte

Minpunten

• geen negatieve dingen ontdekt tot op heden.

Deze review schrijf ik gebaseerd op het gebruik van 3 exemplaren van deze drive. 1 wat oudere nog niet ROSH compliant versie en 2 nieuwere die eind 2006 en begin 2007 zijn aangeschaft.
De drive is mijn keuze geworden doordat een kennis deze al een tijd had en als zeer goed beoordeelde en hem mij aan kon bevelen. De ervaringen van ons beide heb ik samengevat in deze review.

Als eerste de prijs, deze is inmiddels wel wat gezakt, maar dit is nooit een echte budget drive geweest, waarom ik hem wel dat beetje meer geld waard vind ga ik nu uitleggen.

Wat verwacht men van een drive? Kwaliteit ofwel betrouwbaarheid, snelheid, en als het even kan ook nog stil en niet te veel warmte producerend.

De kwaliteit/betrouwbaarheid van de drive beoordeel ik op het feit dat 1 van de 3 exemplaren al geruime tijd in een Media Center geplaatst is welke elke dag gebruikt wordt voor opnamen en weergave van video streams (vaak ook beide tegelijk). Dit exemplaar is dus echt voldoende benut is een exemplaar wat +/-40% on time heeft (aan en uit zetten vergt ook zijn tol op de levensduur van een drive). Ik weet dat het beoordelen van de betrouwbaarheid op basis van 1 exemplaar niet geweldig is maar ik beloof deze review over een tijdje nog een keer te updaten na wat meer ervaring met de andere 2 exemplaren.

Snelheid: Dit is een argument waarom ik de drive zijn meerprijs waard vindt zoals gezegd draaide het eerste exemplaar in een media center. Het meest extreeme wat voorkomt in zo'n geval is dat er 2 streams opgenomen worden van de dual tuner kaart met de hoogste kwaliteit, ja mijn kennis is erg kritisch over de beeldkwaliteit dus gebruikt altijd de hoogste bitrates. En dan tegelijk nog vanaf de HD een kopie van een DVD kijken. Dit alles zonder enige hapering. Zelf heb ik een E6600 Core 2 Duo en hamer dus ook flink in op de snelheid van de HD omdat ik nu echt alle taken tegelijk probeer uit te voeren sinds ik deze heerlijk snelle configuratie heb. Zelf 2 scanners tegelijk aan het werk (PC-Cillin virus scan en AdAware) krijgen de drive niet op de knieen. Zodat ik als deze scan loopt vrolijk even online kan gamen in mijn favoriete first person shooter.

Geluids productie: Alweer een goed argument om deze drive aan te schaffen. Deze drive is echt stil, zowel de whine (van het spinnen van de drive) als het geluid wat door het bewegen van de kop veroorzaakt word is van een zeer net extreem laag niveau.

Warmte productie: Ok er zijn drives die koeler zijn als dit exemplaar, maar die zijn dan ook een stuk langzamer. Dit is altijd een hekel punt hoe beoordeel je dit objectief? Mijn ATA maxtor drives werden allemaal warmer in de zelfde omstandigeheden. Als test alle drives een keer in een aparte behuing zonder ventilatie geplaats en de temperatuur van de lucht in deze kleine behuizing gemeten. Mijn mening is dat als je een drive monteerd in een behuizing die voor problemen kan zorgen dit je eigen schuld is, zeker als je ook nog als eis hebt dat de drive snel moet zijn. Zorg gewoon dat je drives niet opgesloten zitten en dat door natuurlijke convectie de lucht voldoende in beweging kan bijven, dit is eigenlijk al voldoende voor een goede HD. Als je persee een fan op je drives wilt plaatsen, kan je ook rustig een stil en langzaam draaiend exemplaar nemen. De lucht stroming die dit veroorzaak is al ruim voldoende om elke drive goed te koelen.
2e tip bij montage van de drive monteer geen kunstof delen tegen de drive maar metaal. Dit klinkt suf maar een drive die tussen 2 metalen delen gemonteerd zit raakt een deel van zijn warmte via deze metalen kastdelen kwijt. Als je een drive stil wilt monteren zijn er van die siliconen blokken om de drive in een 5,25 inch bay te plaatsen, ik raad dan toch echter bvb het alternatief van nexus aan deze heeft 2 alu koelblokken die met siliconen blokken weer in een 5,25inch bay passen. Kost nauwlijks meer en help echt.

Ervaring met drives in het algemeen, en deze uitspraak is gebaseerd op ervaring met veel drives thuis bij kennissen en op het werk. : Drives is goedkope kleine externe usb/firewire behuizingen maken de grootste kans te overlijden.
Deze uitspraak is niet zo verrassend daar portable drive ook mechanisch meer voor hun kiezen krijgen zoals stoten. Maar ook het niet kwijt kunnen van warmte is een groot probleem, getuige het feit dat ook veel portable drives die nooit van hun plaats komen ook defect geraken.

Heb jij ook een WD Caviar SE16 WD2500KS, 250GB?

Interessante survey, heb je ook temperaturen toevallig? Ik heb namelijk ook zo'n hardeschijf, ik wou eens wat vergelijken.
Nette survey.

Heb er hier ook 2, beiden van eind 2005. Zijn ook erg veel gebruikt en werken nog perfect.

Enige punt van kritiek is de 'bug' in de firmware die ervoor zorgt dat temperaturen te hoog worden gegeven (dit is bevestigd door Western Digital overigens). Hoeveel de afwijking exact is weet ik niet maar wel erg veel:

De twee 2500KS'en werden bij normaal gebruik uitgelezen rond de 40 graden. Inmiddels hangt er een WD Raptor 150GB boven waar de OS op draait en deze komt niet boven de 30 graden uit.

Inmiddels is 1 van deze schijven vervangen door een Samsung Spinpoint van 500gig en deze wordt niet meer dan 22 graden. Als ik de gevoelstemperatuur vergelijk wordt de WD zeker niet warmder dan de samsung.

Minpuntje dus, maar door de in deze survey genoemde prestaties en lage geluidsproductie vergeef ik ze dat onmiddelijk.