Specificaties 23" • 1920x1080 (Full HD) • IPS • 6ms - Bekijk alle specificaties

LG E2370V Zwart Review

joostvanpinxten 27 mei 2011, laatste update op 27 mei 2011, 3.712 views

LG E2370V Zwart

Pluspunten

• Betaalbaar IPS-paneel
  • Snel paneel, geen ghosting of lag merkbaar

Minpunten

• Ietwat iele verbinding met de voet
  • Meer backlight-bleeding dan verwacht

Deze review zal ik nog uitbreiden op het moment dat ik het beeldscherm langer heb en wanneer ik hem gecalibreerd heb. Aangezien het mij altijd om het daadwerkelijke product gaat, ga ik niet in op zaken als de verpakking en handleiding enzo. Het gaat me meer om de daadwerkelijke beeldkwaliteit, betrouwbaarheid en stevigheid.

Dus, na 5 jaar lang dagelijks naar mijn Samsung Syncmaster 930BF te staren heb ik eindelijk een non-TN breedbeeld scherm aangeschaft. Na wat rondkijken en kwijlen over schermen als de Eize S2243W met een SPVA paneel heb ik toch besloten om voor een (veel) goedkoper 16:9 paneel te gaan. Het is jammer dat ik geen 16:10 IPS paneel heb gevonden die wel op een betaalbaar niveau ligt.

Eerste indruk
Toen ik hem aanzette, was het eerste dat me opviel dat er een lichte verkleuring (naar paars/groen) in het zwart aanwezig is, wat toch al onder een redelijk kleine hoek zichtbaar is. Ik zal hier binnenkort even een goede foto van maken, dan wordt het meteen duidelijk. Het is in algemeen gebruik zeker niet storend, maar ik had toch net wat beter verwacht van een IPS paneel. Het zal wellicht te maken hebben met de anti-glare coating of het feit dat het een e-IPS paneel is.

Het paneel
Het paneel wat gebruikt wordt in dit scherm volgens TFT-central: 23"WS LG.Display e-IPS (LM230WF3) is hetzelfde als in de NEC EA232WM, Fujitsu P23T-6, LG IPS236V, Asus ML239H, en de LG IPS231P. Volgens de specificaties is het 5ms gray-to-gray en 14 ms black-to-white.

Aansluitingen
Er wordt gebruik gemaakt van maar liefst 2x HDMI in, DVI in en VGA in. Met behulp van de Picture in Picture kan je deze zelfs combineren en tegelijkertijd laten zien. Hoe nuttig dit is, hangt van je situatie af, ik verwacht niet dat ik er veel gebruik van ga maken. Feit is, dat het een uitgebreide set is, en met de bijgeleverde afstandsbediening kan je makkelijk switchen. De meegeleverde DVI en VGA kabel zorgen ervoor dat je het scherm waarschijnlijk meteen kan aansluiten.

Kleuren
Over de kleuren ben ik al tevreden (na het instellen van de kleurtemperatuur op sRGB), het is allemaal net wat gedetailleerder dan mijn oude (maar nog steeds goede) 930BF. Ik verwacht dat dit na het kalibreren nog beter zal worden.

Lagom LCD tests
Ik heb de Lagom LCD tests uitgevoerd en heb daarbij de volgende typische conclusies gevonden:
de ghosting is inderdaad nihil, ik zal hiervan een foto maken, met ernaast dezelfde test op mijn 930BF van 5 jaar oud.

De kleurendiepte van het scherm lijkt een beetje vreemd, waarbij er op mijn 930BF géén banding ontstond, gebeurde dat bij deze LG wel. Ik ga dit nog onderzoeken door te wisselen met de DVI/HDMI setup. Het kan ook gewoon zijn dat dit een 15-bits paneel is intern, maar dat heb ik nog niet kunnen terugvinden in de specificaties. Het probleem zat 'm waarschijnlijk in de manier waarop dit beeldscherm zijn HDMI signalen verwertk. Geen last van banding wanneer ik een hdmi->dvi koppelstukje gebruik.

Bij de pixel-inversion tests neigt het grijs naar groen/blauw afhankelijk van het patroon.

De response time test vergeleken met mijn 930BF die 4ms gray-to-gray zou moeten doen, laat zien dat deze monitor inderdaad nét iets trager is. Ik zal proberen om er scherpe foto's van te maken, heb nu geen statief bij de hand.

Bij de rest van de tests valt me niets op, deze worden prima doorstaan.

Stevigheid
De voet staat stevig, maar doordat de aanhechting niet zo heel erg dik/breed is, kan de monitor toch een beetje gaan schommelen, misschien gewoon omdat ik op een ramplank loop te tikken, maar bij mijn oude monitor heb ik daar toch echt geen last van.

Afwerking
Het geborstelde aluminium bevalt me wel, het is redelijk stijlvol, heeft geen vervelend glans en het zilveren randje maakt het nog wat sjieker. De monitor is erg dun aan de bovenkant, maar op ongeveer 1/4e van de bovenkant zit er een flinke bak (zeg 2,5 cm diep) om nog wat warmte af te kunnen voeren. Het is dus misschien niet ideaal om aan de muur te hangen.

Bediening
Het menu is in eerste instantie raar: de 5 knoppen hebben eigenlijk geen betekenis, maar zodra je op één ervan drukt, dan wordt op het beeldscherm hun betekenis aangegeven. Hierdoor is het toch best handig in het gebruik. Je kan net voldoende instellen, verdeeld over een paar menuutjes. Een van de handigere dingen is dat je het (rode) power-ledje uit kan zetten. Ik kan namelijk ook aan mijn monitor zelf zien of ie wel of niet aanstaat.

Wat ik nog niet weet of het handig is of niet, is de omgevingslicht-sensor die links onderin is geplaatst. Deze zorgt ervoor dat het soms wat onrustig oogt, als het scherm niet kan kiezen tussen twee niveaus van brightness.

Backlight bleeding
Ik had al eerder gelezen dat LG soms met enige backlight bleeding kampt. Uiteraard verschilt dit per model en heb ik het hier met eigen ogen kunnen zien. Het is me nog onduidelijk of het door de antiglare laag komt, of dat het echt aan het paneel ligt, maar er is zeker enige bleeding zichtbaar, niet heel erg uniform. Het is onder mijn normaal gebruik zeker niet storend, maar ik kan me voorstellen als je bijzonder veel met zwarte schermen bezig bent, dat je dan je er aan kan gaan storen.
Aangezien er maar 4 afbeeldingen op tweakers gezet mogen worden, zal ik straks eens een plaatsje zoeken voor de rest van de afbeeldingen die ik nog ga plaatsen.

Overig
Wat ik ook nog moet onderzoeken, is of het aan het scherm ligt, of aan de hogere resolutie (en dus mijn videokaart), dat ik wat tearing zie bij bepaalde games. Soms lijken er twee halve beelden getoond te worden. Hier zal ik nog op terugkomen.Wellicht is dit ook al opgelost door DVI-D te gebruiken ipv HDMI, maar dan nog zou ik dat als een mankement van het scherm zien.

Verder, waar ik erg tevreden over ben, is dat het een non-glare scherm is. Ik kan echt heel moeilijk tegen die verschrikkelijke glare-schermen die je voornamelijk op laptops ziet tegenwoordig. Zelfs met een vrij directe licht-inval blijft het scherm goed leesbaar.

To be done
  • Contrastanalyse
  • Helderheidsanalyse
  • Kalibratie met Spyder 2

• GTX 460
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een LG E2370V Zwart?

Weet niet waarom je twee sterren hebt gekregen.

Maar goed, ben zelf ook op zoek naar een nieuw scherm. Het aanpassen aan het omgevingslicht vind ik op mac al erg irritant. Op m'n PC thuis lijkt het me ook erg vervelend.

Weet je of het op de een of andere manier uit is te schakelen?
Jazeker, in het menu kan je onder "G-mode" -> "Auto Bright" aan en uit zetten.

Heb het voor de grap eens even uitgezet en vervolgens de gordijnen dichtgedaan: flinke bak licht komt er uit dan nog. Afhankelijk hoe erg ik me echt ga storen aan het wisselen tussen die niveua's, laat ik het denk ik toch maar aanstaan!

[Reactie gewijzigd door joostvanpinxten op 27 mei 2011 10:39]

Ok, ik sta open voor commentaar, op dit moment heb ik 2 sterren gekregen. Welke informatie had je verwacht te vinden in mijn review die je niet zou kunnen vinden in de specs?
Ik heb het scherm ook gekocht. Mijn review komt er nog aan, maar wat ik al wel kan vertellen is dat ik niet het banding probleem heb, zoals jij omschrijft. Gelukkig maar. Ik denk dat je misschien iets verkeerd hebt ingesteld in de vele mogelijkheden van dit scherm of in je videodriver/bureaublad (16 bit?).
Ik heb, zoals aangegeven, alleen een verschil wanneer in input. Heb jij geen banding op HDMI input op het scherm? Wanneer ik de DVI input gebruik dan heb ik er namelijk geen last van. (Zelfde kabel, maar dan met HDMI->DVI verloopje)
Ik heb het scherm ook en het ziet er allemaal prima uit, maar heb alleen 1 probleempje en ben benieuwd of jullie dat ook hebben...

Als er een hele donkere scene in een film is (op full screen), of een zwarte overgang die 1-2 seconden duurt, dan schakelt de monitor zijn backlight uit en wordt het beeld helemaal zwart. Maar soms was het gewoon een donkere scene in een film dus valt het beeld ineens uit!
Het lijkt wel alsof de monitor 'denkt' : "oke, zwart beeld dus backlight uit"...

Heb hier alleen last van bij heel donkere beelden / overgangen en met de Auto-Brightness UIT. Als ik die aan zet gebeurt het niet meer, maar dan vind ik de beelden vaak te donker.

Zouden jullie dit kunnen testen? (full screen, zwart beeld van een film openzetten en dan even een paar seconde wachten om te kijken of de backlight uit gaat)
Danku
Jep, ik heb hier ook last van. Lijkt een bugje in de firmware. Ik krijg, wanneer er weer beeld komt, niet het LG logo, maar het lijkt wel alsof het beeldscherm uitgaat; de muziek wordt zelfs even onderbroken wanneer het beeld weer terugkomt.

@ Id3ntityX heb je het getest met G-Mode->AutoBright op de OFF stand? Want anders treed het bij mij namelijk ook niet op.
Ik had het inderdaad met G-Mode->AutoBright op OFF getest.
Ik heb dit scherm ook en het even getest (i.c.m. HD5770 op DVI). Hier kom ik het probleem niet tegen.

[Reactie gewijzigd door Id3ntityX op 13 oktober 2011 11:02]

Mijn Dell Ultrasharp U2311H IPS scherm heeft exact hetzelfde en dit kom je ook veel tegen als je verschillende ervaringen en reviews op internet gaat lezen. Het punt is dat je er in een (dag)lichte omgeving op zich geen last van hebt behalve als je de kamer wat gaat verduisteren en laat ik dat nou net graag doen tijdens het gamen. Dit vind ik persoonlijk echt een behoorlijk nadeel. Helemaal als je een goede CRT monitor bent gewend is het echt afzien als je tegen het grijspaarse beeld moet aankijken tijdens donkere beelden in games en films.