Zalman VF900-Cu Review

Gonadan 9 februari 2007, laatste update op 17 november 2015, 2.568 views

Zalman VF900-Cu

Pluspunten

• installatie gemak
  • redelijk stil
  • Fan Mate 2 bijgeleverd

Minpunten

• handleiding te beknopt op het gebied van koelpasta aanbrengen
  • nippels sluiten niet helemaal aan op mijn kaart

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik ben in het bezit van een ATi Radeon 9800 pro en zoals wellicht bekend hebben die een sleevebearing fan met verticale as van lage kwaliteit. De fan begon dus ook herrie te maken en om te voorkomen dat mijn videokaart zou overlijden ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe koeler.

Ik ben verschillende opties tegen gekomen waaronder de Arctic Silencer, de passieve Zalman HP80-D, de Zalman VF700-Cu en dus de VF900-Cu. Eigenlijk was de VF900-Cu de laatste keuze omdat hij qua prijs erg hoog was voor een relatief weinig eisende videokaart. Maar helaas is mijn moederbord wat aan de krappe kant. De processor en chipset zitten relatief dichtbij het AGP slot.
Omdat ik ook de chipsetkoeler en de processor koeler wilde vervangen zat er weinig anders op om de VF900 te nemen. Dat was namelijk de enige koeler die ruimte over liet voor een nieuwe chipset koeler.

Het pakket
De koeler wordt geleverd in een plastic pakket wat ietwat lastig te openen is maar na het plastic onder handen genomen te hebben met een schaar ziet het er allemaal netjes en compleet uit.
Het pakket bevat:
- de koeler
- 8 heatsinks met plakstrip voor op je RAMs
- 4 nippels die je op de koeler moet schroeven
- 4 rubbertjes die je tussen de nippels en de kaart plaatst
- 6 plastic ringen die je aan de andere kant van de kaart op de nippel plaatst (je heb er maar 4 nodig, maar misschien is er extra voor als ze kwijt raken, dat is geen onaannemelijke optie ;) )
- 4 veertjes om tussen de moertjes en de nippel te plaatsen
- 4 moertjes om aan de andere kan van de kaart op de nippel te draaien
- 1 tubetje koelpasta
- 1 sticker van zalman (ideaal om de koelpasta mee uit te smeren :+ )
- 1 Fan Mate 2 fan controller
- 1 kabel voor de Fan Mate 2
- 1 dubbelzijdige plakstrip om de Fan Mate op de kast te plakken
- en natuurlijk de handleiding

De installatie
Voor:

Eerst moet natuurlijk de oude koeler er af, en dat gaat niet makkelijk. De plastic palletjes zijn met geen mogelijkheid terug door de gaatjes in de kaart te krijgen dus die heb ik uiteindelijk met een zakmes en combinatietang door midden weten te krijgen. Daarna was het een kwestie van de oude koelpasta eraf met stapel wattenstaafjes en de echte installatie kon beginnen.
Na eerst de handleiding in zijn geheel gelezen te hebben ging ik aan de slag. Eerst even de heatsinks op de RAM's plakken, deze hebben een kleefstrip dus dat gaat heel makkelijk. In principe zijn ze niet nodig, want mijn kaart heeft het altijd zonder gedaan. Maar waarom ook niet. De koeler heeft meerdere pootjes aan de onderkant om compatibiliteit met meerdere typen kaarten te verzorgen. Voor mijn kaart had ik maar twee pootjes nodig dus ik heb nog wat nippels over. Het begin ging erg lekker, de nippels erop, de rubbertjes erop. En dan de koelpasta, niet te dik smeren, er zit meer dan voldoende in het tubetje. Het aanbrengen van de koelpasta is erg slecht beschreven in de handleiding, ik heb gelukkig op de site gezien dat er meer over te vinden is maar het had van mij ook wel in de handleiding gemogen. Dan de nippels door de gaten in de kaart steken en het hele zaakje omdraaien, zorg er wel voor dat de koeler en de gpu elkaar blijven raken zodat je de koelpasta niet er tussenuit perst. Dan moeten de plastic ringetjes er tussen en kunnen de moertjes met veertjes er op.
Het is dan even lastig om te zorgen dat gpu en koeler elkaar inderdaad blijven raken maar zodra je de moertjes er op hebt blijft het vanzelf tegen elkaar gedrukt. Een derde hand is hier niet noodzakelijk maar werkt wel makkelijk als je wat minder handig bent. Dan is het alleen nog een kwestie van de moertjes aandraaien. Hier heb ik een minpuntje voor de compatibiliteit, ik heb de nippels namelijk niet tot aan de kaart gedraaid, ik moest zodanig kracht zetten dat ik bang was de kaart stuk te draaien. Nu weet ik niet of het veel uit maakt maar het lijkt alsof het niet helemaal 100% past. Als dat allemaal gelukt is dan is het een kwestie van de kaart terug prikken en de kabels aansluiten.
Ik heb de fanmate zelf gebruikt voor mijn casefan omdat die meer geluid maakt maar hij werkt traploos en prima om je toeren te regelen.

Na:

Koelvermogen
De Radeon 9800 pro is een wat oudere kaart en heeft aan de VF900-Cu eigenlijk een overkill aan koeling. Omdat deze kaart geen temperatuursensor heeft kan ik alleen een oordeel geven aan de hand van mijn vingertoppen die ik voor en na de installatie op de kaart heb gelegd. Voor de installatie werd de heatsink van de kaart behoorlijk warm, nog niet warm genoeg dat het zeer deed maar veel scheelde dat ook niet. Na de installatie zijn de koelvinnen niet warmer dan de andere metalen delen in de kast. De kaart zelf is warmer dan de vinnen, maar toch beduidend minder warm dan met de stock koeler.

Geluidsproductie
De koeler werkt bij mij nu standaard op volle toeren en ik vind dat hij niet veel geluid maakt, op dit moment wordt hij nog overstemd door alle andere fans in mijn kast, maar als die vervangen zijn zal hij zeker geen herrieschopper zijn. Mocht je erg gesteld zijn op fluisterstille fans dan kan je hem met de Fan Mate langzamer laten draaien, dan wordt hij erg stil en is hij volgens mij amper te horen als je kast dicht zit. Voor mijn kaart zal een lager toerental ruim voldoende zijn om te koelen, heb je echter een vrij recente kaart dan kan ik niet garanderen dat je hem niet zult horen. Op volle toeren maakt de koeler namelijk een licht blazend geluid, ik stoor mij daar niet aan maar ik weet dat sommige tweakers dat ook niet willen horen.

Modbaarheid
Over de modbaarheid heb ik weinig te zeggen, ik heb geen idee of de fan te vervangen is mocht dat nodig zijn. Volgens mij is modbaarheid bij deze koeler niet aan de orde.

Ik heb de koeler gekocht voor 40 euro, ik vind dat op zich niet echt duur voor een goede koeler. Maar ter vervanging van een stockkoeler om het geluid was het voor mij toch wat aan de hoge kant. Maar bij een merk als Zalman kan je ook verwachten dat je wat betaald voor het merk.

De Zalman VF900-Cu is een prima koeler voor een redelijke prijs. Het is niet een van de goedkoopste maar je krijgt er wel een goede koeler voor terug. Hij is prima geschikt om de wat oudere videokaarten te koelen, en als absolute stilte geen vereiste is kan hij op de nieuwere kaarten ook prima gebruikt worden. De koeler wordt helemaal compleet geleverd en is vrij gemakkelijk te installeren. De handleiding is niet helemaal perfect maar is voor de gemiddelde tweaker ruim voldoende. En als je het leuk vind kan je er een nemen met een blauw ledje er in. :P

Heb jij ook een Zalman VF900-Cu?

Je heb er alleen verkeerde foto's bij gedaan :+ Je maakt van een agp kaart een pci-e :D
haha, nu je 't zegt :D
en dan gaat ie van een VF900-Cu naar een VF900-Cu LED :+

ontopic:
nette survey, bedankt voor 't leesvoer ;) ik heb dit heerlijke koelertje ook... houd mijn overclockte 7950GT lekker cool :)
Jullie hebben gelijk, ik bedacht mij toen ik in bed lag dat ik de verkeerde foto had geupload. :+
Damn 40euro betaald voor deze koeler? Dat vind ik wel erg veel, vooral omdat je dan voor iets meer de luchtkoeler der luchtkoelers had kunnen kopen, de Thermalright HR-03.

Deze koelt nog beter dan de VF900, maar is sowieso voor een 9800Pro al overkill. De VF900 imho ook btw :)

Afgezien daarvan, nette survey die zo een user review kan/moet worden!

Grtz, Andy

[edit]
De VF700 had ook gepast, ik heb hetzelfde mobo gehad met een X800Pro + VF700. Daar hoefde ik alleen maar wat vinnen om te buigen.
De VF700 had inderdaad wel op de kaart gepast. Alleen wil ik graag een passieve chipset koeler van Zalman hebben.
En dan moet je inderdaad aardig wat vinnen ombuigen, daar ben ik echter geen voorstander van.
Vandaar dat ik voor de VF900 heb gekozen.

Edit:
Ik heb die Thermalright even nagekeken, maar die heb ik uiteindelijk moeten schrappen omdat ik dan geen CPU koeler kan vervangen, daar zit ook erg weinig ruimte. Bij mijn volgende moederbord zal er dan ook zeker een met een ruime layout komen. :)
/edit

Ik heb hem inderdaad ingestuurd als review, het is nog even afwachten of de admins het met je eens zijn. ;)
Even mn pic archief nageslagen en verrek, de proc zit heel erg dicht bij de vga :)

Check onderstaande pics:
System overview