Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 Review

makafacka 7 februari 2007, 2.568 views

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05

Pluspunten

• Vormgeving
  • Potentie tot modden
  • Tool-free & mogelijkheid tot vastschroeven

Minpunten

• Frontpanel moeilijk te verwijderen
  • Tool-free niet helemaal 100% stevig

Kast destijds in combinatie met mijn systeem gekocht vanwege de looks. Erg mooie kast, niet teveel fratsen maar gewoon strak afgewerkt.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is stevig gebouwd maar is wel erg krasgevoelig. Zeker aangezien je het frontpanel van de behuizing er niet af kan halen zonder schroevendraaier (is mij althans nog niet gelukt). Er zitten nu dus een paar krassen bij de randen van het frontpanel. Verder niet hinderlijk want ik zie ze nauwelijks (zitten grootendeels ook onder het panel) maar van mij mag dat nog wel even op de tekentafel belanden.

Verder is de afwerking goed, alles randjes zijn omgebogen zodat je je nauwelijks ergens aan kunt snijden.

Waar nog wel eens naar gekeken mag worden is de gebruikte verf/lak. Deze is erg vet gevoelig en elke vingerafdruk blijft op de zijkant staan. Ondertussen zit mijn kast al vol vegen en vingerafdrukken vanwege het zoveel prutsen aan en in de kast.

Inbouwmogelijkheden
Naar mijn mening heeft de behuizing genoeg inbouwmogelijkheden.

Er zijn 5 3.5" bays aanwezig waarvan er 4 verborgen zijn. Voor de HDD's en dergelijke dus. Dit is voor mij ruim voldoende aangezien ik geen gebruik maak van een floppy drive en maar 1 harde schijf heb op 't moment (binnenkort moet ik er nog een bijkopen)

Verder zijn er genoeg 5.25" bays voor de ditjes en datjes. Je kan naast je CD/DVD drives/branders ook nog een fancontroller of iets dergelijks kwijt.

Wel een nadeel van deze stylish midi-tower is dat je binnenin redelijk weinig plaats hebt om je kabels weg te werken. In mijn kast is het dan ook 1 grote brij van kabels (vandaar dat ik besloten heb een modulaire voeding erin te zetten -> de Zalman ZM600)

De kast is gemaakt voor ATX moederborden.

Koelingsmogelijkheden
Niet veel bijzonders qua koeling. Gewoon een 120mm outtake fan en een 80mm intake fan. De intake was dusdanig luidruchtig dat ik deze heb vervangen door een papst 80mm fan.

Verder is er mogelijkheid tot goede airflow (mits je de kabels goed weet weg te werken)

Aan de binnenkant van het frontpanel zit een soort foam materiaal (weet niet hoe 't spul heet) dat 't stof deels opvangt als de lucht in door de intake de kast in word geblazen. Zo nu en dan 't frontpaneel eraf halen om 't stof eruit te blazen is dus wel nodig. En dat is, helaas, een hels karwei om voor elkaar te krijgen.

Vormgeving
De reden dat ik de Centurion 5 aangeschaft heb heeft het totaal te danken aan de looks van de kast. De kast heeft geen onnodige vormpjes of wat dan ook maar is gewoon mooi strak afgewerkt. In het frontpaneel word gebruik gemaakt van gaatjesmetaal dat de kast echt de finishing touch geeft. Ik ga binnenkort proberen mijn ZM-MFC1 fancontroller van Zalman een ander frontje te geven, gemaakt van het gaatjes metaal uit het frontpanel. als ik dat voor elkaar krjig post ik wel wat pictures.

De Centurion 5 is verkrijgbaar in 4 verschillende uitvoeringen, de zwart/zilver uitvoerindg, de witte uitvoering, de zwart/rood uitvoering en de zwart/blauw uitvoering.
Ik heb de zwart/zilver uitvoering omdat deze naar mijn mening 't mooiste was ;)

Installatiegemak
Het is een tool-free behuizing maar dit brengt niet alleen voordelen met zich mee. Natuurlijk, het niet hoeven opzoeken van de perfecte schroevendraaier is een groot voordeel maar het zit zonder schroefjes allemaal niet echt stevig vast. Met het vervoeren van de kast ben ik bang dat alles eruit valt als het niet vastgeschroefd zit.
Als je de kast gewoon op zijn plek laat staan is er niks aan de hand.

Wel is het zo dat mijn videokaart ondertussen een beetje scheef hangt. Dankzij het gewicht van de koeler (VF900-Cu) is deze een beetje gaan buigen omdat het tool-free systeem niet voor 100% werkt. De kaarten hanger er nou niet bepaald uitermate stevig in.

Verder biedt de behuizing wel mogelijkheid om alles ook nog eens vast te schroeven. Overal zitten gaten voor de schroeven. Dus dat zit ook wel snor.

Modbaarheid
De kast heeft qua casemodden zeker wel potentie. Er is makelijk een raam in het zijpaneel te zetten, ik moet alleen nog even wachten tot ik mijn acryl plaat heb ;)

Verder bied het frontpaneel ook wel potentie. Het gaatjes materiaal kan je makkelijk modificeren zodat je deze op je DVD drive of iets dergelijks kan plaatsen. Ik ga dit doen met mijn ZM-MFC1 fancontroller zoals ik al eerder had aangegeven.

Kwaliteit van voeding
Ik heb de no PSU versie dus ik kan hier niets over kwijt, vandaar ook geen beoordeling.

Een slordige 54 is natuurlijk niet niks, maar als je kijkt naar wat er allemaal op de markt staat tegenwoordig valt het eigenlijk wel mee. Als je goedkoper uit wil zijn heb je vaak een "gewone" witte of zwarte kast. Voor zijn prijsklasse is de Centurion 5 een echte topper!

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 CAC-T05?

Deze kast heb ik een tijdje terug ook aangeschaft (ook zonder voeding) Het overgrote deel kan ik me wel in vinden. Wel een paar opmerkingen aan mijn kant:

- Vinger/vet gevoeligheid vind ik reuze meevallen (Mijn Aopen H600B was erger)
- Mijn front intake was niet erg luidruchtig, mogelijk een exemplarisch probleem dus
- Videokaart kun je gewoon vastschroeven :) Heb ik ook gedaan. Goed, het vernachelt het "tool-free" idee natuurlijk, maar de videokaart kan dus gewoon vastgezet worden
- Prijs vind ik gewoon netjes en het schoonmaken van de roosters aan de voorkant: keertje stofzuiger tegen houden en weer netjes schoon :)

Wat ik wel als minpunt ervaren heb is de constructie van de front-USB en audio aansluitingen. De kabels daarnaa toe zitten er nogal in gefrot. Niet zoals ik van Coolermaster zou verwachten. Niet echt een groot probleem, maar zou wat mij betreft ook verbeterd mogen worden.
ik heb mijn videokaart ondertussen ook vastgeschroeft, maar toen ik erachter kwam dat die kaart scheef ging hangen zonder een schroefje was 't al te laat :) met de stock koeler (die een stuk lichter is dan de VF900) ging 't namelijk wel goed.

Verder is 't me 1 keer voorgekomen dat ik naar een LAN party ging, dat ik daar mijn PC ging aansluiten en bij het aansluiten van de DVI kabel de hele videokaart uit 't mobo drukte. *niets kapot gelukkig, maar toch, bewijst dat het enigszin brakke tool-free systeem nog wel een beetje verbeterd kan worden*
Bij mij was/is de intake wel nogal luidruchtig hoor. Als je hem echter een klein beetje trager laat draaien met een fancontroller hoor je hem zo goed als niet meer.

Dit doet me er trouwens aan denken dat ik mijn user survey nog wat moet aanpassen :)
Ik heb zelf de Centurion 532, die is vanbinnen zo'n beetje hetzelfde, alleen heb je voorin een 120mm intake fan, heb zelf achter ook nog eens een 120mm outtake fan gepaatst, en in het zij paneel zit er sinds een week een 80mm fan. De 532 vindt ik eerlijk gezegd een stuk mooier, de blauwe led ziet er leuk uit, zonder dat het voor veel licht opbrengst zorgt, is dus ook niet irritant en ziet er niet gemod uit ofzo. Verder, en dat was voor mij de belangrijkste reden, power knop/reset kopje, de front usb/firewire/ en audio ingang voor een hoofdtelefoon zitten aan de bovenkant, als je de kast op de vloer hebt staan naast of onder je bureau is dat een zegen. Als je em OP je bureau hebt staan zal dit wellicht weer een nadeel zijn. Kost trouwens zo'n beetje hetzelfde als de Centurion 5 en 534.
ik heb mijn kast gewoon op de grond en ik moet zeggen dat ik 't alleen maar fijn vind dat die USB onderin zit. Ik heb een SteelSound 5H USB headset met verlengstukje en USB soundcard, dus ik kan hem mooi helemaal rondom mijn bureau leggen en dan achter naar boven halen. geen last van de kabel of wat dan ook ;) gewoon perfect
de drivebay's kan je ook nog een extra schroef in jassen

want in die schuif-dingen zitten daar nog speciaal openingen voor..... overigens zitten ze wel goed vast hoor ;) mijn speler, brander en floopy zijn er tijdens een lan niet uitgevallen