HP PhotoSmart 2575 Review

zwolle. 24 juli 2008, 2.262 views

HP PhotoSmart 2575

Pluspunten

• zeer goede prijs/kwaliteitverhouding, eenvoudige installatie, goede scan- en printkwaliteit, eenvoudige bediening knoppen/schermpje, mooi en robuust uiterlijk.

Minpunten

• foto's uitprinten duurt redelijk lang, scant foto's met enig verscherpingseffect.

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 3
Ik was op zoek naar een printer/scanner ter vervanging van mijn HP Laserjet 5L. Na uitgebreid onderzoek bleven enkele all-in-ones over, waaronder deze 2575, die in eerste instantie te duur was. Ik kocht hem uiteindelijk toch, omdat hij in de aanbieding was voor ¤120 (exclusief USB-kabel, wat weer erg jammer is). Ik heb er erg veel plezier van.

Het eerste wat me opviel na het uitpakken was dat hij er goed uitziet aan de buitenkant, donkergrijs/zilverkleurig en robuust. De installatie van de printer zelf, incl. cartridges, verliep dankzij de duidelijke handleiding erg snel. Software-installatie heb ik niet gedaan, ik heb nl. Linux (Kubuntu) en de handleiding/installatie-cd's zijn bedoeld voor Windows of Mac. USB-kabel erin, en wat schetste mijn verbazing toen ik de printer via 'System settings' wou installeren! Linux gaf nl. zelf al aan de printer gevonden te hebben en ik hoefde slechts te 'ok'-en. Klaar!

De printmogelijkheden zijn -ook in Linux- erg uitgebreid. Tekst uitprinten via 'draft' geeft een bliksemsnelle (goed leesbare!) printout, in 3 seconden ligt het A4'tje reeds op te drogen. De afdruksnelheid van een A4-kleurenafdruk met tekst en beeld is okee, in 10 seconden ligt er een strak afgedrukt, kwalitatief goed document met perfecte kleurverlopen (daar wil het bij all-in-ones uit dit prijssegment nog wel eens aan ontbreken) en prima kleuren.
Een foto uitprinten op hoogste kwaliteit is met de Photosmart 2575 een aanzienlijk trager proces. Alle ditjes en datjes zijn snel genoeg instelbaar via de printoptie (document midden op pagina? groter dan A4? kleiner? 'bleed'?), maar de afdruk zelf verloopt traag. Een 10x15-foto doet er 1,5 minuut over om uit de printer te rollen.
Het resultaat doet dat echter vergeten: een zeer scherpe fotoafdruk (origineel papier) met behoorlijk hoge kleurkwaliteit. Eerst lijkt het een minischilderij vanwege de donkere kleuren die 'op de foto liggen', maar even later is het oppervlak glad, de inkt doet er dus even over om in te trekken.

Edit: Ik heb 'm inmiddels ook in combinatie met WinXP gebruikt, en ook dat bevalt erg goed. Foto's afdrukken met zeer hoge kwaliteit, randloos, de 'normaal' modus is ook prima met een goede kwaliteit van afdrukken.

Wat scannen betreft: het KDE-progje Xsane doet alles wat je vraagt. in 12 seconden een preview, en zo'n beetje alles is instelbaar (zie afbeelding). Een A4 op 150dpi ingescand levert een goede kwaliteit en de scan duurt 30 seconden. Een 10x15-foto op 600dpi duurt 1,5 minuut. Nu zal ik dat laatste niet snel doen omdat je dan absurd grote platen krijgt, maar goed, voor de volledigheid.
Iets wat op het scannen aan te merken valt is dat de plaatjes automatisch een zekere verscherping meekrijgen. Ik wil dat zelf kunnen instellen, een minpuntje dus.

In Windows werkt het scannen vergelijkbaar.

De kopiëerfunctie werkt ook goed. Hier blijkt de ervaring van HP: e.e.a. is erg eenvoudig, zo niet intuïtief te doen via de knoppen op de printer. Een één op éénkopie is zo geproduceerd en dat zonder tussenkomst van de pc. Extra opties (meer kopieën? hogere/lagere resolutie? etc.) zijn in te stellen via het 5x4cm-kleuren-lcd-schermpje. Ik ben hier erg enthousiast over.

Er zit ook nog een cardreader op, maar die heb ik tot nu toe nog niet gebruikt.

Ik kocht de printert in december, en tot nu toe is er nog niets heftigs gebeurd, geen paper jams (capaciteit van 100 A4'tjes), geen printstrepen, geen terrorist attacks.

Heb jij ook een HP PhotoSmart 2575?