AMD Athlon 64 X2 4200+ Boxed Review

makafacka 20 februari 2007, 6.667 views

AMD Athlon 64 X2 4200+ Boxed

Pluspunten

• [~] Prijs / prestatie verhouding
  • [~] Potentieel (overclock beestje)
  • [~] Geen super heethoofdje

Minpunten

• [~] *slechts* L2 Cache 512 kb x2

En wederom een makafacka-survey ;) Dit keer word de AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz processor aan de tand gevoeld.

Featureset
Geen ditjes en datjes in het doosje, slechts de essentiele onderdelen. Dat wil zeggen: de processor uiteraard en de boxed koeler. Verder een boekje en wat andere zooi die meteen in mijn lade - die ondertussen lekker gevuld is - met kabeltjes, boekjes, cd's en andere zooi die meegekomen is met alle hardware die ik heb verzameld in 't afgelopen jaar (jaja, ben nog een jonge tweaker ;))

Prestaties
Prestaties van de 4200+ zijn goed, kan nergens over klagen. Het vormt geen bottleneck voor mijn andere component en alles draait lekker op volle toeren.

Stabiliteit & betrouwbaarheid + Overklokbaarheid
Voor zover ik deze processor onder handen heb genomen is het ding altijd erg stabiel geweest. Hij kan uren lang aanstaan zonder af te slaan. Zelfs na een uurtje of 4 onder full load deed ie het nog lekker. Heb ondertussen mijn PC al zo'n 4~5 dagen ononderbroken aan staan en vooralsnog geen reboots of wat dan ook.

Edit @ 20 februari
Heb voltages aangepast van geheugen en kom nu tot een 2.86 GHz stabiel met mijn el-cheapo geheugen. Timings 3-3-3-9 @ 2T op 400 MHz (stock = 5-5-5-15 @ 667 MHz).

CPU-z validator link: http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=170278

Hij word met mijn Zalman CNPS9500 AM2 koeler niet warmer dan 53 graden @ full load. Getest met Hot CPU tester.
Krijg met de geheugen instellingen ook geen errors met memtest86 dus is volledig stabiele overclock met dit lekkere processortje ;)

De processor is een van de best verkochte AMD dual core processor op dit moment (Bron: legit reviews) en is een echt overclock beestje (dit geld helaas niet voor de "few unlucky buyers" die een slecht OC exemplaar van de processor weten te kopen)
Legit reviews
The AMD Athlon 64 X2 4200+ "Windsor" Socket AM2 processor has become an attractive processor for those looking to get an X2 dual-core processor for roughly $184. Before last months drastic price cuts this processor ran over $330! Today Legit Reviews takes a look at the 4200+ AM2 processor, which is a CPU that doesn't get much time in the hot seat, yet is one of the most purchased processors in AMD's desktop arsenal.
Legit Reviews kon tot de 2.77 GHz op stock voltages, ik kwam tot 2.72 GHz op stock voltages. LR kon dit beestje zelfs overclocken tot 3 GHz op 1.55V. Dit was 2.91 GHz op 1.45V, ik kreeg hem op 2.92 GHz op 1.45V :)

En dat zijn dan nog maar de resultaten met aircooling.
Met water cooling kwamen ze zelfs op 3.1 GHz.

Warmteproductie
Natuurlijk gaat de OC van 2.2 GHz naar 2.86 GHz wel gepaard met een oplopende temperatuur. Echter houd mijn Zalman CNPS9500 AM2 koeler het hele zooitje lekker koel. Idle ligt de temp op 28~30C en stressed op 49~53C. De processor kan deze temps aan dus verder geen enkel probleem, de processor kan namelijk max temps van 55~70C aan (Bron: AMD site)

Prijs in verhouding met prestaties en dergelijke
Ik vind het de prijs dubbel en dik waard. Het is toch een middenklasse processor maar het ding heeft zeker weten veel potentie. Het is een echt overclock beestje dus je bespaard al de nodige euros als je deze processor t.o.v de 4400+ of 5000+ of iets dergelijks koopt.
Het is ook een erg stabiele processor die ondanks flinke overclocks toch nog gewoon zijn werk blijft doen zonder al te warm te worden (let wel: de OC resultaten zijn gerealiseerd na het installeren van de Zalman CNPS9500 ipv de standaard Boxed cooler. Ik heb geen OC gedaan met de boxed cooler)

Edit @ 8 februari: zie "Stabiliteit & betrouwbaarheid + overklokbaarheid"
Edit @ 9 februari: enkele kleine foutjes ge-update
Edit @ 20 februari: nieuwe OC / nieuwe validator link

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 4200+ Boxed?

ik heb deze cpu ook met een Asus M2N-SLI Deluxe (zelfde board alleen met de 570sli chipset ipv 590sli)
Ik kom op 2,8ghz met 1,55v met air, dus die van jou clockt wel wat beter maar ik heb ook niet te klagen.
snel processortje, in 3dmark06 scoort die zelfs gelijk/iets hoger dan de e6600 stock bij de cpu test.
tja, helaas is iedere CPU anders. Maar haal jij de 2.7 ook niet met stock voltages? want om nou meteen zoveel meer volts erin te stoppen om op 2.8 te komen lijkt me ook niet echt alles.
Misschien een tussenpoos vinden? mij lijkt 1.45 al meer dan genoeg voor een OC naar 2.8, maar goed. Nogmaals: dat kan *helaas* ook aan jouw CPU liggen.
Mijn stock x2 3800+ (toledo stripped 2 manchester) word lekker 40 graden idle en 55 stressed op stock !

Best gay dus ;p

cool n quiet aan daarom is hij 40 graden idle ;o

maar goed hij loopt lekker dus ik klaag niet maar alle x2's hebben een goede prijs / kwaliteit verhouding vind ik zelf ;)
Op de nieuwe X2 6000+ na :)
Zelfs de X2 6000 heeft een prima prijs kwaliteits verhouding.
Als je kijkt naar de Synthetische testen zal de C2D allicht beter scoren.

Real life is het heel wat anders.
Dan kan de X2 nog prima zijn mannetje staan.
met stock voltage kom ik max op 2,55ghz, had eerst ook een elcheapo asrock boardje maar toen toch een duurder moederbord gekocht ook special om de cpu wat verder te clocken door voltages te verhogen.
verder kijk ik nog wel even met welk voltage ik op 2,7 kom, ik denk dat dit wel gaat lukken met 1,45v maar dat probeer ik morgen wel even.
ik heb btw hetzelfde geheugen als wat jij hebt en ik kan het toch wel een stuk beter clocken:
800mhz 4-4-4-12 en 700mhz met 4-4-4-12-1T

en die geheugen OC behaal jij verder zonder enige stabiliteits problemen en/of errors in memtest86?

als ik hem iets lager doe dan werkt memtest86 ongeveer 15 tot 18 minuten zonder error maar bij een bepaalde handeling geeft ie dan toch een aantal errors.

maar goed, binnenkort (als ik weer geld heb ;)) even Crucial Ballistix CL3 kit kopen (2x1024MB) en dan kan ik er weer tegen aan :Y)
2.8ghz was voor venice cores meestal te bereiken met een voltage in de 1.5v, maar met de Winsor d8 ik dat het lager zat. Ik heb zelf ook 1, maar die doet 2850 op 1.38/1.41v, en dan is het mb de bottle.

euhm geheugen settings kan je instellen als je bij de cpu instellingen kijkt |:( (heb m2n sli deluxe). Je kan dan in elk geval bij mij bovenaan kiezen tussen 400/533/667/800mhz en daar kies je dan 1 naar behoeven uit. Jou geheugen zo op 533mhz bv op 533+47(x2)fsb=627mhz. Gwoon ff zoeken het is er echt

Verder bedankt voor het leesvoer ;)
bedankt voor je reactie, ik heb die geheugeninstellingen ook gevonden maar ik dacht dat ik ook iets van een divider die 1:1 staat moest veranderen naar bijv 2:3, maar die kan ik nergens vinden :) maar als ik mijn geheugen van 667mhz (stock) naar 533 mhz of 400 mhz zet dan krijg ik errors met memtest. dat is ook zo met timings veranderen.

maar goed, dat komt door 't el-cheapo value ram natuurlijk ;)

@Jakkus:
download even memtest86 en maak er een boot CD van. dan moet je even in je BIOS instellen dat je boot device nr1 je CD/DVD ROM moet zijn zodat ie die CD boot. dan moet je even kijken of die test na verloop van tijd rode lijntjes gaat geven. dan weet je of het je geheugen is of dat het misschien je mobo/cpu is :)
Kan je dat gewoon lager zetten? Bij mij startte XP niet eens op toen ik het lager zette (M2N4-SLI, X2 4200+, corsair PC6400 CL5). Ik had toen wel een OC van 0,4 GHz, zou het kunnen zijn dat ik mijn voltages moet verhogen?
@makafacka
ja dit werkt helemaal perfect, geen 1 error in memtest86.
ik hoop voor je dat je meer geluk heb met je nieuwe geheugen :7
hmmm, das wel netjes dan. ik ga eens kijken of ik de reepjes van mijn broeder kan stelen en deze even in op m'n mobo te klikken. dan weet ik tenminste 100% zeker of mijn geheugen de bottle is of dat het heel misschien toch iets anders is ^^

trouwens, op hoeveel Volt heb je je geheugen lopen? ik gewoon op stock, heb jij het misschien wat hoger gezet of niet?
bij mij staat die nu op 2,1v ja.. maar het werkt perfect :)
dan ga ik dat eens proberen, want dan denk ik dat het wel lukt ;) stom dat ik daar niet eerder aan gedacht had :+

edit: gelukt, check edit @ survey
Nette review geworden :)

Met welke tool heb je de temp gemeten? Het beste is met een losse geijkte multimeter off course, maar voor normaal gebruik is het uitlezen van de interne sensor afdoende.

Coretemp kan dit en de nieuwere versies van Speedfan kunnen dit ook.
ik zet altijd 3 tempmonitors aan (everest, coretemp en smartguardin (is wel voor nForce4 maar mijn CPU leest ie wel exact goed af))

dit doe ik omdat ze tijdens de test van Hot CPU tester niet allemaal even adequaat reageren. en als resultaat pak ik de hoogste temp die ik heb gezien ;)

15 minuten test btw @ 100% CPU load
Die 4200 + van jullie is dat die energy efficient processor of de gewone versie ?

dit ivm aankoop klokt die efficiente versie beter over ?