Asus Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GT/HTDP/512M Review
Had deze videokaart nog voor de launch besteld, pre-order dus. De kaart moest als vervanging dienen van een half werkende passief gekoelde 6600GT. Featureset De kaart heeft Dual DVI awarmee je deze kan aansluiten op 2 beeldschermen. Ook zit er een TV-out (S-Video) op die je op een TV kaart en/of een TV kan aansluiten. Hiermee is het zelfs mogelijk om het beeld op 3(!) monitoren weer te geven. Met de resolutie zit het ook wel snor, de maximale resolutie bedraagt namelijk 2048x1536. Zo krijg je ook redelijk beeld als je het op een grote LCD TV aansluit (denk aan 32" of iets dergelijks). Natuurlijk beschikt de videokaart ook over ruim voldoende geheugen, namelijk 512MB DDR3. Prestaties Prestaties zijn voor mij erg goed, maar...
Pluspunten
512MB DDR3 Hoge resoluties mogelijk Goede prestaties Goed beeldkwaliteit
Minpunten
Nog niks kunnen waarnemen
Eindoordeel
Featureset
De kaart heeft Dual DVI awarmee je deze kan aansluiten op 2 beeldschermen. Ook zit er een TV-out (S-Video) op die je op een TV kaart en/of een TV kan aansluiten. Hiermee is het zelfs mogelijk om het beeld op 3(!) monitoren weer te geven.
Met de resolutie zit het ook wel snor, de maximale resolutie bedraagt namelijk 2048x1536. Zo krijg je ook redelijk beeld als je het op een grote LCD TV aansluit (denk aan 32" of iets dergelijks).
Natuurlijk beschikt de videokaart ook over ruim voldoende geheugen, namelijk 512MB DDR3.
Prestaties
Prestaties zijn voor mij erg goed, maar dit is natuurlijk iets subjectiefs. Ik speel zelf veel Call of Duty 2 en dat draai ik met 200~250 fps (capped op 250 fps ivm punkbuster).
Instellingen zijn dan natuurlijk ook van belang:
[~] Reso: 1280x1024
[~] Texture filtering: Anistropic
[~] Texture details: extra; extra; extra
[~] Rendering method: DirectX 7
Videokaart settings:
[~] AA: 4x
[~] AF: 8x
Met de volgende settings draai ik 80~120 fps:
[~] Reso: 1280x1024
[~] Texture filtering: Anistropic
[~] Texture details: extra; extra; extra
[~] Rendering method: DirectX 9
[~] Shadows: Off
[~] Dynamic lightning: Normal
Videokaart settings:
[~] AA: 2xQ (vraag mij niet wat het betekend, maar klonk leuker dan gewoon 2x
[~] AF: 8x
--- Het betreft hier de Multiplayer en niet de Singleplayer, bij de SP is de FPS iets lager.
Verder kan ik F.E.A.R. met 1280x1024, dx9 AA 4x, AF 8x zonder lags spelen (heb geen fps statistieken omdat ik het spel niet meer heb
Zal binnenkort ook even de 3DMark06 score plaatsen. Kan die nu niet opzoeken want ik zit op school (tja, dit is wat de jeugd tegenwoordig op school doet
Overklokbaarheid
Zeer goed. Ik weet niet of je met de stock koeler ook kan overclocken aangezien ik deze er meteen had afgehaald en had vervangen voor een VF900-Cu.
Mijn overclock resultaten:
Core:
550 MHz standaard
OC: 633 MHz
Memory:
700 MHz standaard
OC: 828 MHz
Beeldkwaliteit
Ik mag niet klagen. Maar als je de beeldkwaliteit van dit kaartje zou vergelijken met een gelijke ATi variant zou deze denk ik wel net iets minder beeld geven. Maar dit komt natuurlijk omdat ATi meer voor beeld kwaliteit gaat en nVidia meer voor performance.
Desalniettemin krijg ik erg mooi beeld op mijn Samsung 740BF 17" TCT monitor.
Driver-ondersteuning en compatibiliteit
Beschouw ik als goed. Bij de standaard drivers zit geen mogelijkheid om te overclocken. Hiervoor met je eerst nTune downloaden.
Warmte en geluidsproductie
Hier kan ik niet veel over zeggen, ik heb meteen de stock koeler eraf gehaald en vervangen door een Zalman VF900-Cu.
Met de VF900-Cu is de GPU kern idle 41 graden en stressed moet ik vanmiddag thuis even checken
Prjis
Destijds gekocht voor ¤271,50. Voor videoplanken een redelijke prijs lijkt me zo, zeker als je het vergelijkt met de 7900GT(X).
Al met al tevreden met 't ding
Heb jij ook een Asus Geforce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) EN7950GT/HTDP/512M?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (14)
Alle ''pro'' CODers spelen op DX7, halen ze meer fps ofzo, een kameraad van mij doet dat ook.Waarom draai je in hemelsnaam op DX7 bij CoD2?!?!
en daar komt bij dat als je meer fps hebt dat je spel beter regt. Er zijn daarom ook fps limits van 250 (binnenkort 125) omdat je anders zonder egluid kan rennen enzo.
kortom: die instellingen liggen aan het spel, 't heeft nogal wat voordelen om op dx7 te spelen en met meer fps dan andere
Je zegt dat 2048 x 1536 leuk is op een 32" LCD TV, maar die ondersteunen uiteraard die resolutie totaal niet.
alleen ziet dat er heel crappy uit als die reso ook zo ingesteld staat op je 17" TFT of iets dergelijks
http://m0nk.d-squad.nl/gpu.JPG
En voor mijn klasse games haal ik genoeg fps
Zoals Armed Assault ( en ja tussen 40 / 60 fps is veel daaro
http://m0nk.d-squad.nl/fps.JPG
ga er binnenkort 1 halen
maar ik kan ´t combineren met elkaar
2560*1600. Alle Geforce 7 zijn dual link DVI kaartjes
verder @ de mensen die iets over setings hadden:
dit kaartje kan ook gewoon een aantal zware games aan op hoge settins. denk hierbij aan Call of Duty 2, CS:Source en F.E.A.R.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn