Specificaties GF GTX 460 (763MHz), 768MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked Review

Huismus 22 mei 2011, laatste update op 22 mei 2011, 989 views

EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked

Pluspunten

• Snel
  • Goede Linux-drivers
  • Stil

Minpunten

• Slechte OpenGL ondersteuning (vooral merkbaar in Ubuntu)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Reden tot aankoop
Tot december 2010 speelde ik al mijn games op een extreem oude grafische kaart, namelijk een NVIDIA 7100 GS! Deze kaart had ik toen ik mijn systeem bouwde gekocht om Windows Vista Aero te kunnen draaien, en nooit gedacht dat ik ooit maar zou gaan gamen.

Maar tijden veranderden, net als ikzelf, en ik vond me in games als UT2004 en Need For Speed Most Wanted. Maar na een tijdje ben je daar ook doorheen en wil je wel eens iets nieuws. Mijn voeding tot moederbord was in de tussentijd al vervangen, maar mijn grafische kaart nog nooit. Tijd voor verandering.

Ik had genoeg geld, en ik wou wel eens wat échts. Een kaart die meer polygonen per seconde kon berekenen dan vingers ik had, en dat in het honderdvoud. Ik had veel gelezen over de NVIDIA GTS 450, en het zou een prima kaart zijn met een prima prijskaartje, maar na een paar keer rondneuzen in de PriceWatch vond ik ook de GTX 460 niet verkeerd. Omdat ik altijd al een HD-beeldscherm heb willen hebben (en dus een GPU zocht die een kon aansturen) heb ik de GTX 460 bij Alternate besteld (toen het goedkoopst).

Eerste indruk
De EVGA NVIDIA GTX 460 SC (roepnaam: GTX 460) zat in een mooie doos, met daarin een soort eierdoos met daar weer in een chip uit de ovens van TSCM op een PCB geproduceerd door EVGA. De eerste indruk: ‘Wow! Wat is die koeler groot!’. Ja, als je de low-profile koeler van een budgetkaart gewend bent, is dit ding HUGE, al had ik ‘m al op foto’s gezien.

Daarnaast zat in de doos 2x een molex to PCIe 4-pins power en een EVGA gemerkt VGA to DVI blokje. Handig, want de kaart heeft geen VGA-ingangen (niet dat ik VGA nog gebruik).

Installatie
Nog steeds onder de indruk van de dikte van een dual-slot koeler heb ik de kaart geïnstalleerd op mijn out-datet moederbord met 1 PCIe 16x (v1.0) poort. Ik heb geen idee of ik echt een verschil ga merken als ik een nieuw (s775) moederbord zou kopen met PCIe v2.0, voor mij is het zo goed.

De installatie verliep goed, al kon ik er nét bij komen met de kabels van de voeding. Zoals normaal de driver-cd niet gebruikt en de nieuwste drivers opgehaald van NVIDIA.com

Gamen maar!
Need for Speed Hot Pursuit (2010) lag klaar om gespeeld te worden (op max settings natuurlijk), en dat trok de kaart zonder probleem. Ik heb echt genoten, vooral van de eerste +10 min, wát mooi. Wat mij ook opviel was dat de kaart zo stil bleef, ondanks de dual-slot koeler (alhoewel, grotere fan == minder lawaai bij dezelfde luchtverplaatsing).

Physx vind ik zelf ook heel mooi, al zijn er maar weinig games die dat toepassen. Ik hoop dat er meer spellen komen die 100% Physx zijn, en niet 1 of 2 ‘maps’ hebben die je met Physx kunt spelen. Ik heb overgens geen idee waarom Physx niet aangevinkt is in de screenshot van GPU-Z

Het ‘Wow’-effect is er nu wel weer een beetje vanaf, al vind ik niets leuker dan in alle nieuwe spellen de settings weer even lekker zo hoog mogelijk zetten. Als ik terug kijk naar mijn oudere spellen snap ik niet meer dat ik dat ooit mooi ‘3d’ heb gevonden. Geen belichting, niet-realistische modellen, enz enz.

Slot
Mooie kaart (qua specs), vind ik nog steeds, maar de GTX 460 is nu alweer vervangen door de GTX 560 (Ti), ja kapitalisme noemen ze dat. Deze kaart is alleen maar ~200 MHz trager, dus misschien moet ik de EVGA Overclock Tool (kan even niet op de echte naam komen) maar eens van stal halen als games niet meer mooi genoeg zijn.
Voor mij was (en is) het nog steeds een goede aankoop, en ik denk dat mijn volgende kaart ook een NVIDIA + EVGA kaart zal zijn, al hangt dat natuurlijk ook een beetje van de price/performance ratio af van NVIDIA (en AMD).
Al met al, een goede gamekaart voor een goede prijs, perfect voor mij!

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked?

Cuda is toch physx?

Denk dat er daarom geen vinkje bij staat.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 22 mei 2011 07:26]

Cuda is een manier om je systeem te laten versnellen doormiddel van GPU processing.
Het houdt in dat de kaart op een efficientere manier dan je CPU tekens en plaatjes kan renderen op je scherm en dit zal doen in specifieke programma's / taken.
Daarnaast wordt door CUDA door sommige programma's de GPU gebruikt om bijvoorbeeld van een videobestand een ander type te maken zodat deze ondersteund wordt door aangesloten apparatuur.

PhysX is juist weer het kunnen berekenen van alle grafische, "natuurkundige" effecten, waaronder het wapperen van kleding in games, brokstukken van gebouwen afvallen e.d. gehouden worden. Bij AMD wordt dit nog door je CPU gedaan, welke daar veel minder efficiënt in is.

Nette review, ik zou alleen graag nog wat meer informatie over temperaturen, snelheden en vooral games zien. Dan pas kan ik een goeie vergelijking trekken met bijvoorbeeld mijn vorige GTS250 (Zeker minder snel inderdaad) en de huidige series.
Ik kan zelfs nfs hot pursuit op max settings spelen met mijn HD5770,... :-P
Conclusie: Misschien is/was dat geen goede vergelijking ;-)
Ik zelfs op mijn 9800GT... Ben het dus met je eens.
Misschien eventje wat benchmark posten, want hoewel NFS hot pursuit 'speelbaar' was, heb je nu nog geen beeld van de prestaties van deze kaart.
Ik denk dat er geen vinkje bij staat omdat hij geen drivers ervoor heeft geinstalleerd :)
Heb de Physx-drivers wel geïnstalleerd, zelfs nog een paar Physx-maps gespeeld (in UT).
Even tussendoor (had al eerder gereageerd, maar vond het overzichtelijker om een nieuwe post te maken): De GTX 560 (Ti) als vervanger van de GTX 460 heeft ongeveer 50 CUDA-cores meer, waardoor hij veel beter is in het berekenen van Floating-Point getallen, welke nodig zijn voor al je grafische berekeningen.
De 200 MHz verschil zit dus niet alleen daarin. Daarbij heeft de GTX 560 (Ti) een 256 - bit geheugenbus, waardoor hij nog meer gegevens tegelijk kan verwerken en je games dus nog mooier kunnen op een goeie framerate.

Toch nog steeds een hele goeie kaart. Succes ermee! :)

P.s. Als je gaat overclocken, kan je daar dan ook binnenkort dingen over schrijven? Zou het graag zien voor een 2e pctje dat ik hier heb. =D

[Reactie gewijzigd door Merethil op 23 mei 2011 17:00]

Verkeerd aangepast,
Verder is het misschien handig om de comments over polygonen achterwege te laten als je het principe erachter niet begrijpt.
Misschien begrijp ik de principes wel verkeerd (maar wist niet dat ik ze verkeerd begreep),
polygonen zijn toch gewoon driehoeken in driedimentionale ruimte de door de GPU worden 'berekend' in perspectief, en met +100 driehoeken kun je mooie modellen maken (2 driehoeken is een vierkant, 2*6=12 driehoeken is een kubus enz enz)?

Daarnaast denk ik dat je wordt weggemod vanwege 'grammarnazi'
Ik denk niet dat iedere tweaker dit begrijpt, post die korte uitleg in je review, zou wat duidelijker zijn.