Oki C530DN Review

no-sense 22 mei 2011, laatste update op 22 mei 2011, 841 views

Oki C530DN

Pluspunten

• Print goed en soepel.
  • Mooie kleuren.
  • Ondersteunt heel veel protocollen, alles kan er tegen praten.
  • Makkelijk en snel te configureren met elk OS.

Minpunten

• Maakt veel lawaai.
  • Kleine (kleuren)toners.
  • Geen degelijke kwaliteit.
  • Afwerking niet geweldig.

Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Ik heb de OKI C530DN aangeschaft ter vervanging van mijn oude beest, een HP LaserJet 4 PS die vele jaren trouwe dienst heeft gedaan. Vantevoren heb ik de volgende criteria gehanteerd:

- Printer moet kleuren kunnen afdrukken
- Printer moet een Ethernet netwerkaansluiting hebben en IPv4 en IPv6 kunnen praten.
- Printer moet dubbelzijdig kunnen afdrukken.
- Printer moet een laserprinter zijn. Geen inkjet, daar heb ik al veel te veel nare ervaringen mee.
- Printer moet de Nuon minder rijk maken dan mijn oude HP (da's niet zo moeilijk trouwens)
- Printer moet volledig ondersteund worden in Linux (dus geen Lexmark of ander chocolademerk)
- Printer moet makkelijk in gebruik zijn en problemen remote kunnen melden (dus niet alleen op het schermpje)
- Printer moet PostScript kunnen praten (native of emulatie maakt mij niet uit)
- afdrukjes moeten zo weinig mogelijk kosten.

Pas nadat mijn keus op deze printer was gevallen bleek dat de printer geen laserprinter is maar een LED printer. Ik had geen idee wat een LED printer precies is maar mijn idee was als het even goed print als een laserprinter vind ik het best. Ik vond geen serieuze waarschuwingen op het Net over LED printers in het algemeen en deze in het bijzonder dus ik ben er voor gegaan. In de praktijk blijkt het gewoon hetzelfde te werken als een laserprinter. Er zijn toners, een drum, fuser en in gebruik zie je dus niet echt verschil.

De hoofdreden dat ik voor deze printer specifiek heb gekozen t.o.v. de concurrentie:
- Printer ondersteunt standaard een heleboel protocollen, inclusief LPR en JetDirect (dat laatste had ik al in gebruik met mijn oude HP) en hij babbelt in IPv6.
- printer.com claimt dat deze printer de laagste prijs-per-zwartwit-afdruk heeft.
Voor de rest was hij vergelijkbaar met de concurrenten qua prijs en dergelijke

Installatie
-----------
Uitpakken en aansluiten was niet vreselijk ingewikkeld maar de enige leidraad was een papiertje waar in een stuk of 10 tekeningetjes stond uitgelegd wat er moest gebeuren. Dit kostte me op sommige momenten wat moeite maar 't is uiteindelijk gelukt. Ik heb bijvoorbeeld zeker 5 minuten lopen zoeken naar de ethernetaansluiting :o
Het ontbreken van een papieren handleiding vond ik een gemis. Er staat overigens een digitale handleiding (pdf) verborgen op de bijgeleverde CD.

Configuratie
--------------
Configuratie was makkelijk. De printer heeft standaard DHCP aanstaan en krijgt dus van mijn routertje meteen IP adressen. Dit in de router aangepast zodat-ie steeds dezelfde adressen krijgt.
Er zit een webinterface in waarmee de printer geconfigureerd en ingesteld kan worden. Ik heb wel eens betere WebGUIs gezien maar deze krijgt geen onvoldoende.
Installatie onder Linux is supersimpel. De printer wordt al gevonden als-ie gaat zoeken op m'n LAN. Op de OKI website een Linux "driver" gedownload (zo noemen zij het, 't is gewoon een PPD file) Diezelfde file staat ook op de CD overigens. Optie "PPD file aanwijzen" aanklikken, de file laden en werken.
Onder Windows was het iets moeilijker met name omdat ik de gewoonte heb installatieCDs links te laten liggen en de driver van het Net te downloaden. Dan krijg ik dus een zipbestand met daarin een aantal files waar ik niks mee kan (ik ben niet zo'n held in Windows). Dus maar de CD gepakt. Gelukkig, een Setup.exe. Aanklikken, netjes doen wat-ie vraagt, de juiste dingen invullen en klaar. Onder Windows doet-ie 't ook.
Een vriend van mij heeft zichzelf en zijn Mac Airbook ter beschikking gesteld en de printer is ook op OS X prima aan de praat te krijgen.
Zelfs met mijn oude Jurassic Sparc, een Sun Ultra-60 werkstation met Solaris 10 heb ik deze printer aan de praat gekregen al is het alleen maar zwartwit :)
Omdat ik meestal zwartwit wil afdrukken had ik 't idee om 2 printerdrivers te installeren voor dezelfde printer, 1tje die standaard in zwartwit afdrukt en 1tje die standaard in kleur afdrukt. Dit is me onder Windows wel gelukt maar onder Linux nog niet... Maar dat kan je moeilijk de printer kwalijk nemen.
De printer kan op verschillende manieren een boodschap sturen als er een probleem is. Ik heb gekozen voor e-mail maar er zijn legio andere mogelijkheden.

Kwaliteit
----------
Ik was natuurlijk mijn industrial-quality HP LaserJet 4 gewend, een ding dat echt niet kapot te krijgen is, maar het eerste wat me opvalt bij de OKI is dat het allemaal nogal fragiel oogt. Zelfs nadat de toners vastgezet zijn kan ik ze nog bewegen en als ik er een beetje aan trek kan ik zelf de drum en fuser bewegen. Ook de papierlade oogt niet zo degelijk. Erg licht van gewicht en de houdertjes van het papier zullen vijf minuten met mijn 2-jarige zoontje waarschijnlijk niet overleven. Maar goed, de printer gaat toch niet vaak open en zo veel print ik ook niet dus we doen gewoon voorzichtig.
Na het aanzetten vind ik dat de printer veel lawaai maakt. Is voor mij niet zo'n probleem, de printer staat in een hok waar meestal toch niemand is maar ik kan me voorstellen dat je zo'n ding niet naast je bureau wilt hebben staan.
Je krijgt overigens 3 jaar aan-huis garantie op dit ding, heel wat beter dan de concurrentie die meestens 1 jaar carry-in biedt. Was ook een puntje wat mij uiteindelijk overhaalde voor deze te kiezen.

Printen
--------
Natuurlijk het belangrijkste. De eerste prints waren niet zo'n succes, er zaten regelmatige rode vlekjes midden op de pagina's. Vuiltje op de rol denk ik, gelukkig was het na zo'n 5 printjes weg en is niet meer gezien sindsdien.
De fabrikant claimt tot 30ppm zwartwit. Dat heb ik niet gehaald. Maar ja, hij is wel een heel stuk sneller dan de 6 ppm die mijn oude HP deed dus dat vind ik niet zo erg. Snelheid was ook niet echt belangrijk in mijn keuze.
De kwaliteit ben ik van onder de indruk. Heel netjes, heel scherp en hele mooie kleuren. Tijdens het printen gaat mijn vertrouwen in de degelijkheid van de printer behoorlijk omhoog. Het mechaniek loopt soepel, zelfs de test met iets gekreukeld papier in de la wordt prima doorstaan. Als je het gekreun, geklikklak en de geregelde paperjams van de HP gewend bent is dit toch een hele verbetering. Ook de test met 60-grams en 180-grams papier wordt prima doorstaan, de HP heeft dat nooit goed kunnen doen.
Toch betwijfel ik of ik in een kantooromgeving voor deze printer zou kiezen. Bij elke papierwissel ben ik steeds weer bang dat er iets in de lade breekt, ik kan me niet voorstellen dat-ie jarenlang kantoorgebruik zal overleven. Ook de toners helpen voor kantoorgebruik niet echt, slechts 2000 kleurafdrukken kunnen er met 1 set kleurentoners afgedrukt worden volgens de fabrikant. Ik druk zelf niet zoveel in kleur af dus ik vind het niet zo'n probleem en de zwarttoner kan 5000 afdrukken aan. Ter vergelijking, mijn HP toner kon 15000 afdrukken.

Diversen
-----------
Deze printer heeft een aansluiting voor Ethernet en USB. Een parallelle interface mist. Verder zitten de aansluitingen achter een deurtje verstopt. Behalve dat het nogal zoeken was, dit deurtje voelt ook absoluut niet degelijk aan, ik moet elke keer even wrikken om het deurtje te kunnen sluiten.
Diezelfde degelijkheidsproblemen vind je ook met de Multi-Purpose tray (bij mijn HP heette dat nog de Manual Feed tray :) )

Oordeel
----------
Mijn oordeel over deze printer is vooralsnog positief. Hij is snel en de prints zijn mooi. Hij is erg vergevingsgezind met papier, een paar kreukjes en vouwtjes deren hem niet.
Hij oogt niet zo degelijk in de afwerking en ik betwijfel of hij het de 15 jaar uithoudt die mijn HP het heeft gered. Tenslotte moet ik zeggen dat dit mijn eerste laserprinter is die ontworpen is voor thuisgebruik. Mijn ervaring is voornamelijk met laserprinters bedoeld voor grote hoeveelheden dus misschien is mijn kritiek op de degelijkheid wel misplaatst, ik weet het niet.
Toch zou ik als er een groter printvolume gevraagd wordt absoluut niet (meer) voor deze printer kiezen maar toch een klasse duurder gaan.

Heb jij ook een Oki C530DN?