Sandisk Sansa Clip+ 2GB Zwart Review

ArtPhil-Flower 21 mei 2011, laatste update op 21 mei 2011, 886 views

Sandisk Sansa Clip+ 2GB Zwart

Pluspunten

• Goed hoog.
  • Extreem goedkoop.
  • Folder browsing.

Minpunten

• Zeer zwak laag.
  • Kraakt.
  • Zeer weing vermogen.

Geluidskwaliteit Score: 2
Eerste impressies van het geluid. Gebruikt met flacs en Grado Sr80. Nuttige kritiek is welkom.

Bij instellingen 'Rest of The World' kiezen bij landopties, anders gaat het geluid maar tot 20%.

Het geluid is over het algemeen vrij redelijk, neutraal. Het kleine formaat speelt het apparaatje wel parten. Op dit moment kraakt er nog wel wat hier en daar op 70%. Op 20% geeft hij een stabiel, helder en gedetailleerd geluid, alleen is het geluid zo zacht dat veel details niet echt naar voren komen (vooral in het laag). Als ik vergelijk met mijn netbook, dan komen de percentages en bijbehorende volumes aardig overeen. Mijn netbook klinkt dan iets minder (iets lagere relosutie, blokkeriger), maar het verschil is minimaal, daar staat tegenover dat mijn netbook op een volume hoger dan 20% duidelijk profiteerd van het veel grotere vermogen.

Hij kraakt wat als je het volume verandert.

Ik luister hier met een Grado Sr80 die een zeer vol en goed laag heeft. Vergelijk ik hyper-balad van Bjork met mijn netbook dan valt op dat op een volume van 50-60% er zo goed als niets van de bass overblijft op de Sansa, het klinkt als goedkope logitech, blokkerig, plastic, zwak. Op de netbook klinkt het als een subwoofer.

De stem van Bjork klinkt iets voller (door het vermogen) maar ook iets blokkeriger op mijn netbook.

De Sansa klinkt zuiver, compact, mooi hoog, stem klinkt mooi, zeer zwak laag, kraakt.

Al met al zeker geen hifi. Ook voor een mp3 speler klinkt hij beneden gemiddeld.

Nu luister ik met een Senheiser MX 980, in dezelfde prijsklasse als de Grado. Deze koptelefoon (dopjes) heeft veel minder laag en een veel openener, voller en warmer hoog. Stem klinkt wederom goed. Laag klinkt wat beter, goedkoper en blikkeriger dan de Grado maar met wat meer kick en samenhang. Het tekort aan vermogen is bij deze koptelefoon niet zo'n probleem. Al met al is het geluid voor flac icm een koptelefoon van iets over 100 euro toch te zwak, onstabiel, onzuiver met wat gekraak.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 2GB Zwart?

Kraakt het ook als je de koptelefoon in je sansa stopt, of bij aan en uit zetten? Dan is 'ie gewoon stuk namelijk. (DC offset, kan verklaren wat je verder hoort)
Hij kraakt tijdens het afspelen, alleen niet de hele tijd. Verder ook als je het volume veranderd. Misschien dat het nog verbeterd als het een en ander ingespeeld is.
Nice review,ik heb al vaker dingen gehoord over de niet zo gewldige geluidskwaliteit over de sansa clip,deze sla ik dus over.Ik zelf heb de MX 880 een stuk goedkoper en verschilt qua SQ niet zoveel met de 990.
(BTW zit jij ook op heaf-fi? :) )
Nee, ik zit (vooralsnog) niet op head-fi.
Heb je hem ook al ge-rockboxed?Dit KAN de SQ verbeteren en verlengt de batterijduur aanzienlijk,en het heeft nog veel meer voordelen.
Nee, niet gedaan. Ook niet zo'n zin in, maar bedankt voor de tip.
wat is 'rockboxen'?
Het installeren van een 3rd party OSje voor media spelers genaamt Rockbox. Google het eens zou ik zeggen.

Ik verbaas mij over de beoordeling van de geluidskwaliteit. De sansa clip (en clip+) staan op dat vlak toch redelijk goed bekend, zeker in dit prijssegment. Mijn clip+ 8 GB kraakt overigens totaal niet. Weet je zeker dat jouw exemplaar niet gewoon stuk is?