Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB Review

roland83 4 augustus 2011, 1.247 views

Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB

Pluspunten

• prima doorvoersnelheid
  • redelijke prijs
  • acceptabele warmteproductie

Minpunten

• maakt erg veel continu geluid
  • niet beter dan gemiddelde accesstime

Update 4/8/2011: score een beetje aangepast, review doorgelopen op actualiteit

In oktober 2009 had ik deze schijf aangeschaft als vervanging voor de standaardschijf in mijn toenmalige laptop. Ik heb er goede ervaringen mee, dus schrijf ik deze korte review om de score van de negatievere reviews hier wat op te krikken. En om mijn goede ervaring te delen uiteraard.

Inmiddels gebruik ik de disk in een nieuwe laptop, omdat deze simpelweg sneller is dan de schijf die in de nieuwe laptop zat :)

Uit de verpakking en installeren

De "verpakking" is een anti-statische zak, die dichtgeplakt is met een sticker. Zo'n bekende sticker die je kapotscheurt als je de zak opent. In de zak zit alleen de harddisk en een zakje silicagel, geen schroeven of iets dergelijks.

In de laptop (een Lenovo Thinkpad X201) zat al een harddisk, dus ik kon de schroeven makkelijk hergebruiken. Kwestie van een schroefje losdraaien, de harddiskbracket eruit trekken, 4 schroeven eruit, harddisk wisselen en alles weer dichtschroeven. Het installatiegemak zit meer in de laptop :)

Prestaties

Zoals je op de afbeelding hieronder kunt zien, zijn de prestaties prima. Ik heb deze schijf destijds gekocht omdat deze vanwege de 7200 tpm meer snelheid beloofde, en dat wordt ook waargemaakt. Een gemiddelde snelheid van 77 MB/s is voor een laptopharddisk netjes. En de access time van 17.6 milliseconde is behoorlijk netjes. Er zijn snellere schijven, maar zeker ook schijven die 20 ms durven te halen. Ter vergelijking: de originele 320 GB WD-schijf die bij de laptop zat, haalt gemiddeld 60 MB/s en heeft dus wel een access time van 20 milliseconden.

Over de betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen. Mijn exemplaar heeft 1443 uren gedraaid, is 1744 keer aan en uit geweest en doet het nog steeds prima. Ook de SMART-informatie geeft niet aan dat de disk stervende is.

Geluid en warmte

De schijf draait 7200 toeren per minuut, in plaats van de standaard 5400 toeren die de meeste 2,5 inchschijven draaien. Dit zorgt ervoor dat de schijf ook meer lawaai maakt. Eigenlijk best veel lawaai, de disk klinkt als een laptopventilator. Misschien ben ik met mijn Thinkpad bevoordeeld ten opzichte van andere laptops, omdat de ventilator van die laptop bijna niet aanslaat, maar dan maakt de harddisk het meeste geluid. Ik stoor me er niet direct aan, maar ik kan me wel voorstellen dat anderen zich eraan kunnen storen. In een stille ruimte (bibliotheek) is het wel prettig als je computer weinig geluid maakt, dat lukt met deze harddisk niet.

Het geluid bij gebruik van de harddisk (het "ratelen") blijft wel keurig op de achtergrond. Ook bij random seeks, waarbij de leeskop hard heen en weer beweegt, hoor je de disk nauwelijks ratelen. Je blijft alleen de luchtverplaatsing horen :)

Ter vergelijk: de 5400-toerenschijf die bij de laptop zat hoor je niet draaien, pas als je je oor tegen het ding aan legt. Daardoor komt het ratelgeluid wat meer naar voren, maar dat is niet hard genoeg om je eraan te storen. De WD Velociraptor WD300HLFS die in mijn pc zit, maakt niet meer draaigeluid dan deze Seagate. Die Velociraptor draait 10.000 toeren per minuut: is die Velociraptor gewoon erg stil, of is deze Seagate domweg lawaaiig?

De warmteproductie van de Seagate valt gelukkig redelijk mee. In mijn laptop is de disk tussen de 36 en 38 graden. Ik kan de laptop zonder zorgen op mijn schoot leggen.

Deze harddisk is sneller dan een gemiddelde 2,5 inch-schijf, maar stelt daar wel een fikse lading geluid tegenover. Als je daar geen last van hebt, dan is deze harddisk een prima keus.

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB?

Ik heb zelf een Seagate Momentus XT, die ook redelijk veel lawaai maakte. Na een update van de firmware is ie onhoorbaar.

Heb jij al een firmware update gedaan?
Volgens de Seagate-website zijn er voor mijn exemplaar geen firmware-updates. Ik heb firmware versie 0002SDM1.

Het lawaai dat ik beschrijf komt dus puur door de draaisnelheid. Ik denk niet dat je die met firmware kunt verminderen, eigenlijk.
Leuke review, leest makkelijk weg. Je geeft in het kort de kernpunten weer die je moet weten voor een harde schijf en je onderbouwt dit met een testje. Van mij krijg je 4 sterren :).