Thermaltake Sonic Tower CL-P0071 Review

fevenhuis 7 februari 2007, 1.148 views

Thermaltake Sonic Tower CL-P0071

Pluspunten

• Adequate koeling op geruisloosniveau
  • Past op meerdere CPU's (en dus herbruikbaar, na montagehel)
  • Fan is vervangbaar

Minpunten

• Vrijwel onbruikbaar als passieve koeler (er moet een ventilator op)
  • Zeer moeilijke montage op LGA775
  • Niet de goekoopste aangezien er een aparte 120mm fan bij moet
  • Te zwaar zeker met ventilator (vooral niet bewegen ,'-)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Ik heb de Sonic Tower op een 64-bit Celeron D326 2,53 Ghz in een serversysteem. Ik heb er een Nexus 120mm Fan op gemonteerd (1000 rpm). De Sonic Tower is aangeschaft omdat de Scythe Ninja of Shogun op dat moment niet leverbaar waren voor een redelijke prijs (de Scythe Infinity en Mine waren nog niet verkrijgbaar), ik wilde perse een copper heatpipe towermodel om eens kijken naar de prestaties van passieve CPU koeling.
Montage op het moederbord verliep uiterst moeizaam. Het hele moederbord moet gedemonteerd worden als deze al in een kast is ingebouwt, wegens schroeven aan de onderzijde van het moederbord voor de bevestigings-brackets.
Eerst passief geprobeerd, maar dan loopt de temperatuur wel erg snel op als je eens wat van de processor vraagt, niet eens gamen ofzo en zonder fan blijft de warmte dus lekker plakken. Mijn conclusie is dat passieve cooling compleet inefficient is en een goede 1000 rpm fan is praktisch onhoorbaar, de luidste componenten in dit systeem zijn de SATA HDD's met Acoustic Manament enabled.
De hele koeler moet gedemonteerd worden om de fanbrackets erop te monteren en de koeler kan in verschillende posities (airflow naar boven,onder,link,rechts) op de cpu komen, maar telkens moet de koeler EN HET HELE MOEDERBORD dus geheel gedemonteerd worden, wat dus vervelend is als de installatie al moeilijk verloopt.
Mijn originele plan van airflow rechtstreeks naar powersupply (ook met 120mm fan) en geen fan aan achterzijde leverd niet echt de beste prestaties, maar kan het zo blijven gebruiken, ik zou adviseren om de airflow naar een casefan (1000 rpm voldoende) aan achterzijde sturen ongeacht welk merk/type koelers je gebruikt.
Conclusie; altijd eerst de brackets erop monteren en eerst nadenken wat de best airflow is, want je gaat het ding maar één keer installeren !
Je moet ook een brede kast hebben want de koeler is 15 cm hoog, dus kijk eerst naar de specificaties van je kast of meet het. De koeler paste niet in een 16 cm brede kast en zit nu in een 19,5 cm kast, ik denk dat je kast toch in elk geval 19 cm breed moet zijn om te passen.
Arcic Silver 5 paste erop gesmeerd, redelijke koeling, maar ik had toch meer verwacht.
Wat betreft het gewicht (692 gram zonder fan en vermoedelijk zonder fanbrackets en schroeven), dat zou dus voor een groot deel door de brackets op het moederbord afgevangen moeten worden, ik heb mijn twijfels hierover, de koeler is zeker niet geschikt als lanpartybox.
Hele review is dus gebaseerd op socket 775 eventueel valt het op andere sockets allemaal wel mee met de installatie. Ik heb over de jaren aardig wat CPU koelers geïnstalleerd, maar zoiets als de Sonic Tower heb ik nog nooit meegemaakt.
Verder niet ontevreden over nu het draait, geruisloos en voldoende gekoeld, maar ik kan er niet even een andere koeler op proberen zonder alle afspraken van de dag af te zeggen.

Heb jij ook een Thermaltake Sonic Tower CL-P0071?

Je zegt dat 'ie duur is, ook omdat de koeler excl. 120mm fan wordt geleverd, voor hoeveel heb jij hem dan gekocht? En koelers zijn sowieso niet makkelijk en snel te vervangen, je moet gewoon even de tijd ervoor nemen en klaar ben je. En hoe zwaar is het gevaarte dan? Deed 'ie je main board buigen, kraken, piepen of wat?

Iets meer argumentatie dus, interpunctie en alinea's zijn ook niet overbodig. ;)

De pro's en cons morgen ook wat compacter en misschien beter zelfs, in de review zelf verwerkt.
Ik heb wat andere reviewpunten naar voren gehaald die ik in de andere reviews vond ontbreken, gewoon de praktische problemen en waarnemingen die ik heb ondervonden.
Er zijn genoeg alternatieve en minder lompe koelers in de prijsklasse, daarom is hij wat prijzig (niet te duur).
Waarom deze en niet een scythe infinity?
heb deze koeler ook heb er een 12 cm papst tussen gezet paar sleuf gaten aan bovenkant in de fan gemaakt dan 2 stripjes metaal erdoorheen en vast geschroefd in de montage gaten voor die fan brackets
ofwel de fan zit tussen de 2 radiators
Ik heb deze cooler op mn P4 3,2ghz. Heb een papst 12cm fan 600-1200rpm erop gezet.
Idle draait 'ie 32graden en load ca. 51graden.
Echt wel goed koelblok hoor, dus ben het er niet helemaal mee eens.
Maar 775 installatie is idd. een rot klusje.
P4 3,2ghz... hoor mij. Het is een C2d E6750 die @3,2ghz draait,dat wil ik nog ff rechtzetten:P bij deze..