Cowon iAudio J3 16GB Zwart Review

xs4me 20 mei 2011, laatste update op 28 oktober 2012, 2.138 views

Cowon iAudio J3 16GB Zwart

Pluspunten

• Geluid!!
  • Mooi beeld
  • Batterijduur
  • Solide en mooie afwerking
  • Interface + touchscreen werkt lekker snel
  • Leuke extra's
  • SDslot

Minpunten

• (nog) niks noemenswaardig (mits je de bijgeleverde koptelefoon niet gebruikt)
  • Duurzaamheid

Geluidskwaliteit Score: 5
Vorig jaar een Cowon iAudio 9 gekocht. Dit was al een fenomenale geluidservaring.
Echter verloor ik 'm in het vliegtuig en kocht toen een iPod Nano aangezien Cowon daar niet verkrijgbaar was.
Dit was de grootste geldverspilling in m'n leven zo'n beetje. Mooi apparaatje hoor, maar 't geluid, pff ... een drama.

Dus, weer op zoek naar een nieuwe Cowon. Het is de J3 16GB geworden.
Iets groter dan de iAudio 9, maar wel met iets meer opties, en belangrijker, een fijnere navigatie met touchscreen. Voor video e.d. gebruik ik 'm (waarschijnlijk) niet.
Ik heb nog niet veel tijd gehad om het apparaat echt goed te ervaren, dus ik vul 't later nog wel aan met dingen die ik nog tegenkom.

Product link: http://www.cowonglobal.co...OWONJ3/product_page_3.php

Featureset
Genoeg (extra) features voor een audio/video speler. Van een triviale apps als wekker en calculator e.d. tot de functionele meerwaarde: bluetooth. Altijd handig voor remote connecting, of voor een Bluetooth koptelefoon bijvoorbeeld. Ook een SDslot zodat je de opslag met nog zo'n 32GB kunt uitbreiden.
Verder ondersteuning voor extra filetypes als FLAC, APE, WMA, OGG en WAV.

Beeldkwaliteit
Een mooi scherp AMOLED scherm. Mooie (16 miljoen) kleuren. (480x272 resolutie) Ik moet zeggen dat video er heel goed op te kijken is ondanks 't formaat. Wellicht dat ik er toch gebruik van ga maken :)

Geluidskwaliteit
Tja, volgens mij al zo vaak geroemd bij Cowon producten. Ik heb nog nooit (en toch heel wat) een MP3 speler gehad die zich hiermee kan meten. Met name features als BBE+ en MP Enhance kunnen het geluid echt los laten komen. Met 3D surround kun je echt de soundstage een ander beeld geven (breder of smaller). Dit blijft dus een indrukwekkend onderdeel van Cowon en dus ook de rede van aanschaf van 't apparaat.

Ik gebruik 'm i.c.m. de koptelefoon Shure SE535.

Mobiliteit en accuduur
Een andere reden om voor de J3 ipv de 9 te kiezen. De accuduur is aanzienlijk langer. Op zich apart gezien 't grotere AMOLED scherm. 64 uur met muziek, 11 uur met video en 350 uur in standby volgens Cowon - moet 't zelf nog ondervinden. Heb de speler de hele nacht laten draaien en 't lijkt wel redelijk te kloppen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Subliem. Alles voelt solide en mooi afgewerkt uit. En ook de vormgeving is zoals gebruikelijk weer top.

Ergonomie
Prima. Enige puntje is misschien dat ik de aan/uit knop en volume controle liever bovenaan aan de zijkant had gezien, maarja, dat went snel genoeg. Het scherm werkt snel en reageert heel goed, dus daar geen irritaties.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Tja, gewoon een compleet product. Geen idee of 't nog uit te breiden is. Wel zijn er zo nu en dan firmware updates.

Software
Er wordt een CD meegeleverd met manual en een Cowon mediacenter met audio converting opties. (nog niet uitgeprobeert). Verder werkt het gewoon simpel. Aansluiten met USB en muziek/video e.d. in mapje slepen.

Vergeleken met een iPod, echt een koopje! Bespaar je de afhankelijkheid van iTunes en gun jezelf fatsoenlijke geluidskwaliteit.
Wel ben je met de iAudio 9 t.o.v. de J3 een stuk voordeliger uit welke ook een stuk kleiner is. Daar tegenover staan minder features, geen touchscreen en een iets minder lange batterijduur. Het geluid is identiek. Dus mocht je niet meer verlangen wellicht een nog betere keuze.

UPDATE: Inmiddels is m'n 2e al overleden. Duurzaamheid dus helemaal ruk!

Heb jij ook een Cowon iAudio J3 16GB Zwart?

Een goed begin :)

Ik heb zelf al jaren naar tevredenheid een Cowon S9 met een Sennheiser IE 8 koptelefoon, dat is ongeveer hetzelfde straatje qua geluidskwaliteit. Zijn alle irritante interface-problemen van de S9 in de J3 verholpen? Bijvoorbeeld: de play/pause-knop op de S9 werkt alleen in het muziek- of het videomenu. In het hoofdmenu kun je de muziek niet op pauze zetten, daarvoor moet je eerst terug naar het "now playing" menu. Of: je kunt muziek alleen vooruit of achteruit spoelen als de muziek wordt afgespeeld, niet als je de muziek op pauze hebt staan. Heel raar, en heel irritant. Er zijn nog wel een paar dingetjes, maar die weet ik zo even niet op te noemen.

Overigens zal dat voor mij geen reden zijn om de S9 te vervangen (al heb ik wel kwijlend naar de Cowon D3 gekeken). Ik heb de Claw UI op de S9 gezet, ik weet niet of die ook voor de J3 verkrijgbaar is. Die UI zorgt ervoor dat alle vreemde quirks die ik noemde verdwijnen.

O ja: kun je van die Shure-koptelefoon ook een review schrijven?

[Reactie gewijzigd door roland83 op 20 mei 2011 17:49]

de play/pause-knop op de S9 werkt alleen in het muziek- of het videomenu.
Net even getest, werkt ook in andere menu's.

Is nog steeds zo, was me nog niet opgevallen. Is op zich ook niet zo erg.

Ik heb verder geen nags of bugs ondervonden. Waar de iAudio 9 wel wat dingetjes had, al zat dat meer in de FM radio e.d. wat ik verder niet gebruikte.

O ja: kun je van die Shure-koptelefoon ook een review schrijven?
Kan ik op zich wel doen, al blijft geluid subjectief natuurlijk.
EDIT: zie nu dat de SE535 helemaal niet op Tweakers.net meer staat. Maf. Sowieso merk ik steeds vaker dat 't aanbod kleiner lijkt te worden in de pricewatch.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 20 mei 2011 18:48]

Mooi overzichtelijk review...
Duidelijke kopjes en goede onderbouwing, maar ... heb je oordopjes van 400 euro!!!? Voor die prijs verwacht ik minstens oordopjes die bekleed zijn met diamanten en goud! Allemachtig wat een prijs zeg....

Heb je die ook geprobeerd op je iPod? Vind je het gek dat de muziek mooi is...

[Reactie gewijzigd door JBee op 3 juni 2011 18:50]

Ja, tis misschien wat gortig, maar het is maar net vanuit welk perspectief.
Voor 400 euro heb je net een fatsoenlijke speaker voor in de huiskamer (een beetje muziekliefhebber althans). En als je dan, net als ik, vaker op pad bent dan thuis, tja, dan is het makkelijk te rechtvaardigen ;)

Heb hiervoor ook tal van lagere budget koptelefoons gehad, maar geen enkele kon echt lang m'n aandacht vast houden. Continu op zoek naar iets waar ik wel echt blij van werd. Ik moet zeggen dat ik met deze nu heel tevreden ben, doch nog steeds nieuwsgierig wat er nog meer op de markt is ;)

Ik heb 'm ook geprobeerd op de iPod inderdaad. De pest van een goede koptelefoon is dat je dan ook goed hoort dat het slecht / niet lekker klinkt. Ik moet zeggen dat ik het midden heel mooi vond van de iPod, maar het laag en hoog vond ik dramatisch. En je kunt verder zo weinig, elke pre-setting, of equalizer wijziging maakt het dan alleen maar slechter.

Op de iAudio is dat zoveel beter geregeld. Je kunt het krijgen zoals je 't hebben wilt, en mp3's klinken beter dan ooit.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 juni 2011 21:04]

Ik vind het toch bijzonder hoe de mens werkt:
Mijn eerste oordopjes kreeg ik bij mijn mp3 speler, en die waren natuurlijk slecht.
Nouja, nu vind ik ze slecht, toen ik ze kreeg vond ik ze prachtig, vergeleken met mijn
oude. Na 3 maanden waren ze kapot en besloot ik nieuwe te kopen, voor wel 20
euro :P ! Wat waren die toen mooi zeg. Maar als ik nu nog eens luister zijn het rot
toch niet, ofwel dan?

Dit is gewoon een kort voorbeelde hoe het in de praktijk werkt, je wilt altijd beter. En als je beter hebt, zijn die vorige in eens heel slecht. Jij zit nu dus gewoon bij de 400 a 500 euro, wat voor jou misschien heel normaal lijkt. Want je gaat toch niet met van die lelijk muziek makende oortjes van Apple lopen?

En het mooie van dit allemaal is, dat diegene die met de oordopjes van 40 euro evenveel genot ;) van de muziek heeft als jij, met oordopjes die wel 10x zo duur zijn.

Maarja, het blijft je eigen keuze waar je je geld aan uit wilt geven. Waarschijnlijk heeft u of heel veel geld over voor dit soort oordopjes of u vind het gewoon heel belangerijk.
Ik ben, misschien helaas, niet zo ruim bij kas :P.

[Reactie gewijzigd door JBee op 4 juni 2011 15:58]

Hai Jorcool,

Het is beide waar. Ik zit prima bij kas, en ik vind 't belangrijk.
Ik wil ook niet suggereren of beweren dat dopjes van 50 euro per definitie slecht zijn, integendeel. Ik heb dopjes van 150 euro gehad die niet eens zo goed was als m'n 30 euro Sennheisers.

Het is ook niet zozeer dat ik denk, zo, ik heb een zooitje geld, laat ik het dan maar uitgeven. Sterker nog, ik ben doorgaans best wel gereserveerd met m'n geld. Ik vergelijk en verdiep me ook veel in producten alvorens tot aanschaf over te gaan.

Dat ik op deze dopjes uitkwam had niet zozeer met de prijs te maken, maar meer met de ervaringen en reviews van mensen. Dit samen met de reputatie, degelijkheid/duurzaamheid en technieken die gebruikt werden maakte de dopjes voor mij interessant.

Maar ook ik had zoiets van, ja hoor, 400 euro. Dat is echt een beetje te gortig. Dus er ging wat tijd overheen tot ik tot ik me meer bewust werd van de waarde die het voor mij zou hebben, aangezien ik ze dagelijks heel wat uren gebruik.

En dan ga je 't ook vergelijken met ander kostenposten en de waarde daarvan.

En natuurlijk, geld speelt een rol. Als ik 't geld niet heb, dan is het ook uitgesloten. Als ik het geld zou hebben is het nog steeds uitgesloten. Maar als je goed verdient en een ruime buffer hebt, dan verschuift dat perspectief (realiteit?) een beetje, daar ben ik me wel van bewust.

Al waren de dopjes 50 euro geweest, met dezelfde helderheid en kwaliteit, dan was ik net zo blij geweest. Misschien nog wel meer, omdat ik dan 't gevoel zou hebben dat 't een koopje was.

Ik heb jarenlang met 30 euro Sennheisers gedaan, wilde niet eens andere, maar hij ging stuk en ze bestonden niet meer. Toen heb ik een nieuwer model van Sennheiser gekozen en die kwam toch lang niet in de buurt. En toen ben ik gaan zoeken naar een alternatief.

Ik zit zelf in de marketing wereld. Dus ik snap heel goed hoe een menselijk brein werkt als het om producten gaat. Als we iets graag genoeg willen dan vinden we wel een weg om 't te verantwoorden / relativeren. Of hoe sterk branding zowel bewust als onbewust werkt.

Echter had ik voor m'n zoektocht nog nooit van Shure gehoord. Dus die overweging was wel primair om de inhoud (bewust althans). En als een product goed is (materiaal, productie kosten, service etc), dan mag het ook duurder zijn uiteraard.

En ik ben tevreden met de dopjes. Echter is muziek & geluid voor mij een hobby. Dus in principe ben ik er altijd wel mee bezig en aan 't kijken wat er nog meer op de markt is, of hoe ik het evt. nog beter kan krijgen. Zo heeft iedereen wel wat. Dat het een dure hobby is, daar ben ik me van bewust. Dan wordt je soms wat makkelijker misschien, maar met een beetje creativiteit (2e hands bijvoorbeeld) kun je ook heel ver komen.

Even directe feedback nog:
Irrelevant. Ze zien er prima uit. Het is notabene Apple, voor velen alleen al een reden om mee te gaan pronken. Het gaat om de kwaliteit en ervaring van 't product. Die past niet bij mij.

En het mooie van dit allemaal is, dat diegene die met de oordopjes van 40 euro evenveel genot van de muziek heeft als jij, met oordopjes die wel 10x zo duur zijn.
Misschien wel, maar wat heb ik eraan? Ik heb namelijk geen genot? En prima als een ander dat wel heeft, ik misgun niemand wat. En wat moet ik met 1 of 10 oordopjes die me niet het genot geven wat ik zoek? Dan heb ik liever die ene die me dat wel geeft. Of niet?

- In de Shure SE535 zitten 3 microdrivers, in die van Apple of Sennheiser bijvoorbeeld 1. Dus in theorie heb je meer muziek in zo'n klein dingetje (in praktijk weet ik dat nu dus ook).

- De geluidsisolatie is beter dan welk dopje ik hiervoor ook gehad heb, ook dat draagt bij bij beter geluid en ervaring.

- De kabels kun je bijna een fiets mee op slot zetten, zijn dikker dan welke concurrent zo'n beetje, en dus duurzamer. Mocht die toch stuk gaan, dan hoef ik alleen de kabel te vervangen (kun je los maken) ipv een hele nieuwe koptelefoon te kopen.

- De support is uitstekend van Shure. Als iets stuk gaat, dan krijg je gewoon een nieuwe.

- En last but nog least, doch subjectief, de geluidskwaliteit. Daarvoor heb ik meerdere koptelefoons geluisterd en deze gekozen.

Als je die dingen zoekt, dan zul je merken dat je een vrij beperkt, en prijzig, aanbod over houdt.

Maar als ik nu nog eens luister zijn het rot dingen, want nu heb ik een stel senheisers voor 50 euro. Die zijn echt mooi. Beter kan toch niet, ofwel dan?
Ja dus ;) En ik kan niet voor jou spreken, maar wellicht kom je vanzelf op 't punt als waar ik nu ben ;) Dat is toch ook niet erg? Iedereen mag dat gelukkig zelf bepalen ;) Met leeftijd komt normaal gesproken ook meer geld, dus ook meer budget en de ruimte om te verbeteren. Ik zie dat dan maar als beloning voor hard werken. Als ik geen resultaat zou zien van hard werken dan is de lol er snel vanaf en zie ik het nut er ook niet van in.
Nu zijn er zat mensen die geboren zijn met geld, maar in mijn geval is dat niet zo.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 4 juni 2011 20:02]

Goede reactie :D