Synology DiskStation DS411j Review

xs4me 20 mei 2011, laatste update op 20 mei 2011, 1.021 views

Synology DiskStation DS411j

Pluspunten

• Goede software
  • Stabiel
  • Stil
  • Simpele installatie
  • Ruimte voor 4 HD's

Minpunten

• Als je meer wilt dan storage dan heb je verder niet veel aan dit apparaat.
  • Downloaden gaat redelijk traag

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik vind de indeling van categorieŽn ter beoordeling van een NAS een beetje vreemd. Ik mis vooral "Performance", "Software" en "stabiliteit" e.d. Ik heb de NAS nu zo'n 6 maanden in gebruik.

Dus bij deze even een toelichting op m'n simpele review.

Bouwkwaliteit, Vormgeving en afwerking
Prima. Niet heel bijzonder, maar solide en degelijke indruk. Vormgeving is een beetje ouderwets, mag van mij wel wat strakker.

Inbouw- mogelijkheden, Installatie- gemak
Er passen 4 HD's in. Hier zijn de welbekende RAID modussen voor in te stellen. Ik heb zelf RAID0 aangezien ik de NAS niet als backup gebruik, maar als media storage. Verder valt er weinig over te zeggen. Installatie is een fluitje van een cent. Gewoon de HD's in de slots schuiven/drukken.

Koelings- mogelijkheden
Prima. Heb er nu 2x2TB schijven in zitten. Deze draaien rond de 35C. De vraag is nog wat er gebeurt als er 2 bijkomen.

Modbaarheid
Tja, wat moet je hiermee? Ik bedoel, 't is een NAS die 9 vd 10 keer nog ergens weggestopt zit. Het moet vooral klein zijn, presteren en stabiel zijn. Qua software kun je wel allerlei tools toevoegen, maar altijd minder als zelf de boel draaien met Linux natuurlijk.

Kwaliteit van voeding
Doet z'n werk stabiel. Hitte valt dus ook mee. Duurzaamheid zal moeten blijken.

Software (DSM)
Dit is gewoon top bij Synology. Duidelijk, prettig in gebruik en 't ziet er ook nog 's fraai uit. Zat opties en features. Zelf heb ik SABNZB via 3rd party nog toegevoegd. Ging ook simpel.

Performance
Dit onderdeel viel me wel een beetje tegen. Ok, je weet dat je qua hardware geen high-end spul hebt, maar toch had ik wel iets meer verwacht. Ik wilde 's spelen met websites op de NAS te draaien zodat ik daar op kan ontwikkelen, maar dat kun je op dit apparaat wel vergeten. Dit is gewoon enorm traag. De hardware is dan toch echt te beperkt. Dus als je er iets meer mee wilt doen dan storage en wat monitoring en extern inloggen e.d., dan zul je in een hoger segment moeten zoeken.

Downloaden met nieuwsgroepen / torrents gaat prima, maar wel redelijk traag. Ik haal als 't mee zit 3Mb/s waar ik met m'n desktop toch al snel 7 MB/s haal.

Dus eerdaags toch maar 's kijken naar een NAS met meer power.

Wel is het apparaat heel stil. Alleen de HD's hoor je even als ze uit sleep mode komen.

Als je kijkt naar de concurrentie dan is de prijs heel scherp voor een mooi, werkend, stabiel en afgewerkt product. Ik heb geen ervaringen met QNAP die doorgaans net iets duurder is, dus daar kan ik weinig over zeggen. Zet je 't tegenover de performance dan vind ik de prijs toch nog wat aan de hoge kant voor een simpel kastje met simpele hardware. De software maakt dan echter wel weer een hoop goed.
Gewoon goed dus. Een koopje wil ik 't ook weer niet noemen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS411j?

De DS1010+ of DS1511+ is goede opvolger.
Ik heb de keuze gemaak wat langer te sparen (of meer uit te geven) voor die versie.

Ben er heel tevreden mee.
Heb er 5 maal 2 Tb in zitten Raid 5 wel.

Misschien is dat wat voor jouw.
Yup, zat ik inderdaad ook al naar te kijken.
Waar gebruik je 't allemaal voor en gaat dat allemaal heel soepel?

Thanks voor de tip ;)
probeer nzbgetweb , hiermee heb ik al 15mb/s gehaald op mijn 411j
Ben inmiddels overgestapt op de 1511+
Velen malen beter en ben blij met de upgrade.

nzbget heb ik wel gebruikt, vond ik niet fijn werken.
De web versie ken ik niet, maar is nu niet meer aan de orde, toch bedankt voor de tip.
Is dit net zoiets als Sabnzdb, gebruik in een browser?