Asus A8R-MVP Review

Madrox 10 februari 2007, 827 views

Asus A8R-MVP

Pluspunten

• Stabiel op standaard snelheden
  • Crossfire support.

Minpunten

• Matig onboard geluid
  • Overklokken gaat slecht of moeizaam
  • Voltages niet altijd stabiel (bij over-volten)
  • Verlies pci-sloten vanwege de plaatsing van je primairy 16x pci-e slot.

Layout Score: 3
Over het geheel genomen is dit een prima moederbord, op de brakke onboard geluidschip na dan, die slist en knispert in spellen!

De layout is redelijk, ide-poort zit op een ongelukkige plek maar daar is mee te leven. Lastiger is dat je de videokaart wel in het blauwe pci-e slot moet steken, wil je 16x snelheid hebben. Met een beetje koeling erop ben je zo twee pci sloten kwijt daardoor.

Onbboard geluid wordt voorzien met de "Azalia HD Audio by ADI AD1986A Soundmax codec", een hele mond vol. Helaas zegt dit niets over de geluidskwaliteit; het geluid is iel, en knettert onder het spelen. Bij films is het ook al niet veel beter. Dit is opgemerkt door meerdere gebruikers, ook heb ik ook nergens kunnen lezen dat de geluidskwaliteit goed is. Het ligt dus zeker niet aan mijn setup. Voor goed geluid ben je dus verplicht om een geluidskaart te nemen. Met een redelijke 3dkaart plus koeling blijft er dan geen pci-slot meer over. Wel iets om rekening mee te houden.

Ondanks dat er behoorlijk veel overklok opties te vinden zijn in het bios, werkt het niet echt lekker (versnipperde setting paginas) maar erger nog: het werkt vaak niet zoals je zou willen (of mogen verwachten!). Ben zeker niet de enige; in de forums staat het bol van de klachten hierover. Voltages zijn niet stabiel, geheugen klokt te pas en te onpas automatisch terug, cold-boots etc.etc.
Een gemiste kans, gezien de beloftes van Asus.

Vier geheugen banken met pc3200 512MB reepjes gaat ook al niet zoals het hoort: het bios klokt ze doodleuk op 100mhz (200 DDR); ondanks al mijn pogingen om het bios op andere gedachten te brengen. Het geheugen: twee reepjes Corsair Valueram + twee reepjes OCZ EL Platinum's werken afzonderlijk (per paar) wel zoals het hoort. Duidelijk een gevalletje van niet optimaal afgestelt bios; vier reepjes moeten minsten op 166mhz draaien.

Daar Asus al een week niet van zich laat horen, verklaart mijn beoordeling voor de ondersteuning.

Voor deze prijs heb je best een redelijk goed plankje, maar helaas maakt hij de verwachtingen die Asus maakt niet waar; vandaar mijn matige beoordeling.

Heb jij ook een Asus A8R-MVP?

Waarom die belabbert doet moet je aan Asus vragen en/of de makers van die soundchip plus drivers. Het geluid is slecht, met elke driver die voor deze geluidschip beschikbaar is.

Met slecht bedoel ik; typisch "onboard" klanken bij het afspelen van muziek en films, slechter nog is het geluid tijdens het gamen. Geknetter en gekrisp wat er duidelijk niet hoort te zien bederft je speelplezier behoorlijk.
Dat geknetter en gekrips heeft niet te maken met het onboard geluid helaas.
Dat heeft te maken met iets anders op het board. Ik heb namelijk een Audigy 4 en daarmee doet ie het ook.

De voltlijnen zijn idd instabiel, ondersteuning door ASUS is ruk. Je moet ook niet de nieuwst bios nemen, want die overclockt echt k*t. Het overclocken moet je ff aan wennen en ff de goede instellingen vinden, tis wel lastig.

Edit: Dat van je over die 4 reepjes geheugen, ik draai hier met 4x512MB Kingston HyperX en dat draait wel gewoon goed. Wordt door de venice core op 166Mhz gezet, maar via bios gewoon op 200Mhz zetten.
Kan kloppen. Heb zelf 2 verschillende merken, OCZ en corsair. Volgens Asus kan dat problemen geven...(heb na twee weken antwoord gekregen).
Cpu voltage is ook niet zoals wordt verteld opvoerbaar tot 1.65v, was voor mij de reden hem gelijk weer trug te doen, toen ik hem kreeg. Ik hou daar niet van. Verwachte het ook nodig te hebben, maar met de venice cores is 1.53/1.55 meestal wel zat :P
Verder wel iets teveel een klaagzang ipv een survey, zou allemaal iets uitgebreider mogen. Bv welke geluidschip zit hier op en waarom doet ie het hier zo bellabert (of is ie altijd belabbert :D) HIj is namelijk vast op veel meer moederborden gebruikt, er zit een realtek 650 op toch?