Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart Review

m.w. 20 mei 2011, laatste update op 20 mei 2011, 932 views

MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart

Pluspunten

• Hoge precisie
  • Fijne pink steun
  • Knop om kort de gevoeligheid te verlagen

Minpunten

• Oncomfortabel
  • Sensor heel kieskeurig voor ondergrond
  • Sensor kan slecht tegen stof
  • Matige software

Omdat ik toch wat meer aan PC gamen wou gaan doen heb ik besloten om een high end game muis aan te schaffen. Mijn oog viel op de Saitek Cyborg RAT 7, om de welbekende aanpassingsmogelijkheden. Op verschillende andere sites zijn alle mogelijke aanpassingen te vinden, dus daar ga ik niet al te diep op in.

Wat ik er wel over kwijt wil is dat deze aanpassingen toch niet zo geweldig werken. Ze zijn niet zo functioneel en de muis blijft oncomfortabel welk onderdeel je er ook op zet. Het enige aanpasbare onderdeel wat ik een zegen vind is de 'pinkie rest', een soort plaatje aan de zijkant van de muis waar je pink en ringvinger op kunt leggen. Hoewel die enigzins krap is is het een toevoeging die ik op veel meer muizen wil zien.

Terug naar het comfort. Hoe je de muis ook vasthoudt of aanpast, de muis blijft niet erg fijn om vast te houden. Dat je duim en pink op een deel van de muis kunnen leunen maakt wel wat goed maar ik blijf denken dat ze minder in het futuristische ontwerp hadden moeten steken en meer in het comfort. Razer en Microsoft met de Sidewinder muizen zijn hier toch een stuk beter in.

Je koopt deze muis natuurlijk voor het gamen, en wees gerust; deze muis voelt als een verlengstuk van jezelf. Hoge k/d ratio's halen zijn nog nooit zo makkelijk geweest. De muis is bijzonder precies, als je de juiste muismat gebruikt.

Een goede muismat is een pré bij deze muis, niet alleen om het gevoel maar ook omdat de sensor zonder (goede) muismat geen bewegingen oppikt of dat de cursor zijn eigen leven gaat leiden. Ook moet deze sensor elke paar weken wel een keertje stofvrij worden gemaakt.

De knoppen voelen fijn aan en je hebt een aparte knop op de muis om de gevoeligheid te verlagen zolang de knop is ingedrukt. De gevoeligheid van de sensor is in 4 standen te verstellen, je kunt wisselen tussen 3 mappings voor de knoppen met een aparte knop op de muis en je hebt een tweede scrollwheel ter hoogte van je duim. Dit scrollwheel is niet erg nuttig, ik gebruik hem nooit, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen hem handig vinden.

Naar de software; Je kunt toetsen op je toetsenbord uitbesteden aan de muis via de software maar het programma crasht vaak bij mij, is omslachtig in gebruik en werkte pas na vele herinstallaties op mijn PC met Windows 7 64 bit. Dit kan echt beter.

Heb jij ook een MadCatz Cyborg R.A.T. 7 zwart?

misschien toch wat foto's van de aanpasmogelijkheden en hoe je hand op de muis ligt ermee? of zoals je al zegt zijn er genoeg 'andere' sites waar dit goed uitgelegd wordt.

plaats anders even een linkje, review nu vind ik wat aan de magere kant
De software moet je even aan wennen. Soms werkt het niet direct, maar dat ligt toch echt aan jezelf. Bovendien is Saitek heel behoorlijk in zijn support.
Als je eenmaal de software onder de knie hebt, wil je echt niets anders meer: ongekende mogelijkheden! :P