Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Accelero Xtreme Plus Review

vorax187 20 mei 2011, 1.188 views

Arctic Accelero Xtreme Plus

Pluspunten

• Koelt goed
  • Is stil

Minpunten

• Maakt de videokaart een stuk groter
  • Installatie instructie is erg karig.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ter vervanging op mijn AMD HD6970 daar ik een ventilator gesloopt had. En ik had op goede reviews deze gekocht zonder enige verstand te hebben behalve dat deze compatibel moet zijn.

Zelf was ik verrast over het geluid wat de koeler (bijna niet) produceerde. Alluwel ik dan ook eigenlijk boxed koelers gewent ben en die maken over het algemeen veel meer herrie.

Toen dacht ik op vol vermogen komt er veel geluid van af?? Nee hoor ook weinig herrie! Prima dacht ik dan koelt hij zeker niet zo goed... Ook mis! Beter dan mijn boxed koeler (in de glorie dagen daarvan dan).

Er zit wel een belangrijk minpunt aan het vervangen van je GPU koeler. Namelijke als deze niet speciaal gemaakt is voor je videokaart heb je veel kans opdat deze veel meer ruimte gaan innemen met een andere koeler. Dat deed deze bij mij dus ook. De koeler maakt mijn videokaart zo'n 5 cm langer. Daar had ik niet op gerekend en toch even lastig. Dat heb ik opgelost door mijn HDD rack uit mij kast te halen en dat is weer ~15 cm extra speling.

Zal nog iets zeggen over de installatie en hoe dat ging.
Ik heb geen cijfers verder en mijn oude ventilator heb ik uit elkaar geschroefd en componenten van hergebruikt.

Installatie

Nou ben ik geen echte tweaker. Maar ik kan nog wel een schroevendraaier vasthouden. En daar gaat dit natuurlijk over. Op zich is het vervangen van de oude koeler met deze Artic niet zo heel erg ingewikkeld. Een paar schroefjes los, koelpasta wegvegen, stekkertje los en eigenlijk is dan de oude koeler er alweer af. (Dan ga ik er wel al vanuit dat de videokaart uit de kast is)

Het erop zetten van de vervanging is niet zo heel moeilijk. Alleen dat de bijgeleverde 'handleiding' niet zo heel duidelijk de installatie weergeeft of beschrijft. Zeg maar uiterst minimalistisch. Ik had nog even enigszins moeite met het plaatsen van de twee stekkertjes zie uit de koeler komen. (in de oude zat er een die direct naar de printplaat van de videokaart gaat) Daarbij staat er ook nog eens 0,7V en 12V op. Dit heb ik uiteindelijk opgelost door de 12V niet aan te sluiten en de 0,7V op de videokaart (Waar de oude ook zat) en wonder boven wonder deed de kaart het toen goed.

Bij de koeler krijg je nieuwe schroefjes en op het blok daar waar de GPU aansluit zit ook netjes een laagje koelpasta. Natuurlijk had ik de schoefjes te strak aangedraaid en was er wat koelpasta tussen uit gedrukt. Maar na wattenstaafjes en zakdoeken is het weer redelijk schoon.

Let er ook even op dat het matriaal van de heatsink dunne plakken metaal/aluminium zijn en erg makkelijk buigen. Voordat je de kaart er dan ook weer in zet controleer dan even de heatsink op verbogen stukjes.
Even je schroevendraaien er voorzichtig tussen en het is weer recht. Hoewel het effect minimaal is zal het toch de afvoer van warmte bevorderen.

Het weer terug in de kast zetten leverde bij mij wat meer problemen dan ik had verwacht. Zoals ik al eerder melde wordt door deze koeler de videokaart een stuk langer. En ik had al wel twee centimeter speling over dus die 5cm die erbij komt pas te niet. Ik had recht voor de videokaart een HDD rackje zitten met daarin alleen mijn SSD. Dus SSD eruit en HDD rack eruit en videokaart erin. Alle aansluitingen weer op de kaart zetten zoals die horen en het is klaar.
Voor de rest heeft deze koeler geen extra voeding nodig. Dus geen extra aansluitingen zijn dan ook nodig.

Prestatie

Al ik kijk naar de temperatuur die ik nu heb. Op een 10% overklok. Is dat rond de 37 graden.
Als ik de kaart verder laat idlen en de koeler op 100% zet gaat de temperatuur naar de 27-28 graden.

Ik heb nog niet gemeten hoe warm die is wanneer we de videokaart hard laten werken.

Rond de 50euro is toch nog wel prijzig voor een koeler. Maar voor mij de eerste keer dat ik dit doe. En ik dacht als ik het gelijk goed doe en misschien mazzel heb dat deze verder ook op eventuele nieuwe kaarten kan. Dan zou dat natuurlijk goed zijn voor de prijs. Langere levensduur voor dezelfde prijs.

Maar ook al kan deze koeler in de toekomst niet op andere kaarten. Dat is deze het geld zeker wel waard.

Heb jij ook een Arctic Accelero Xtreme Plus?

Reviews door de redactie

"want dit...natuurlijk groter"
Dat ja,

en we willen natuurlijk ook graag dingen weten over het installatiegemak (of juist niet) e.d.

Ook zou het leuk zijn om te vermelden tussen welke koelers je twijfelde en waarom je toch voor deze hebt gekozen.
En ook graag wat getallen? temperatuur, ...
hoe zijn de temperaturen inderdaad? Hoe verliep de installatie van de heatsinks (vrm+memory)? Het schijnt namelijk zo te zijn dat deze niet goed plakken en snel afvallen, dus ik ben benieuwd naar je ervaring daarmee. Heb je wat foto's voor ons?

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 20 mei 2011 11:43]

Mja, is mijn eerste review.

Tips zijn inderdaad leuk, maar om gelijk geflambeerd te worden motiveert niet zo erg.

Daarbij had mijn standaard boxed koeler twee forse ventilatoren. En een groot passief blok. Met heatpipes.
In vergelijking leek hij zelfs nog sterk op de Arctic.

Ik zal zondag als ik tijd heb nog het een en ander toevoegen.
Mijn vorige koeler heb in 1 van de ventilatoren een kabel tussen gekregen. En dus miste die ene een vleugel en was uit balans.(kabelmanagement is niet mijn beste kwaliteit).

De arctic heb ik wel weer gekozen om de compatibiliteit met mijn kaart. (niet iedere andere ondersteunde het) En er moest een beschermkapje over de ventilatoren zitten om de kabels te weren. Ook zijn het alleen 4 pootjes.

Edit: Toch maar nu gedaan, op het werk is het rustig :)

[Reactie gewijzigd door vorax187 op 20 mei 2011 15:32]

Voor de eerste keer is het zeker geen slechte review hoor. Ik denk wel dat plaatjes, vooral van de extra lengte van de koeler, mensen kunnen helpen.
Ben jij 1 van die Karma mensen, want dit is 1 van de zoveelste reviews die zo kort zijn en wat oppervlakkig lijken. Natuurlijk koelt een 3rd party koeler beter dan een standaard AMD koeler, die dingen komen met 1 leuke schattige kleine fan die herrie maakt, en je maakt nu gebruik van 3x 92mm fans! En door de gigantische heatsink waar 3 fans op gaan is je GPU uiteindelijk natuurlijk groter.

En wat me nog het meest verrast is hoe het je gelukt is om je videokaart fan te slopen. Wat doe jij nou met je hardware in gods naam....