TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point Review

AmCook 19 mei 2011, 4.523 views

TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point

Pluspunten

• De feature set (universeel inzetbaar) is goed, de configuratie is duidelijk.

Minpunten

• Trage en instabiele draadloze verbinding

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb de WA901ND aangeschaft om mijn draadverbonden netwerkje boven (desktop PC, NAS en printer) te verbinden met mijn draadloze router (D-Link DIR635) in de meterkast. De keus was op de WA901ND gevallen vanwege de uitgebreide gebruiksmogelijkheden en de schijnbaar gunstige aanschafprijs.
Zelden ben ik zo teleurgesteld in een aanschaf!

De configuratie ging recht toe recht aan, zonder echte problemen; wel lastig dat de WA901ND komt met een vast ipadres zodat je je netwerkkaart in de pc even handmatig moet configureren, maar dat is geen echt probleem. De WA901ND ingesteld als client, mijn Wlan met beveiliging geselecteerd en de WA901ND geconfigureerd voor het automatisch verkrijgen van een ip adres. De WA901ND rebooten, de netwerkkaart in de pc weer op automatisch, en alles werkt.
LIJKT HET!!

Benieuwd naar de downloadsnelheid van mijn nieuwe galsvezelverbinding deed ik een snelheidstest via speedtest.net; ik kwam niet boven een downloadsnelehid van 3 Mbits/s, meestal lager. Heel vreemd lag de upload boven de 10 Mbits/s. Gecontroleerd met mijn laptop direct op het Wlan; zowel download als upload boven de 45 mbit/s!! Dezelfde resltaten met een USB Wlan dongle in mijn desktop.

Contact opgenomen met de fabrikant met een gedetaillerde omschrijving van mijn probleem mijn netwerk configuratie en wat ik allemaal heb geprobeerd. De eerste reactie was dat de WA901ND getest is en de snelheid haalt en de suggestie om de downloadsnelheid te testen door met Bittorrent een film te downloaden en de vraag welk Wlan kanaal ik gebruik.
Ik heb beleefd aangegeven dat downloads met Bittorrent geen betrouwbare snelheids indictor zijn omdat alles afhangt van de beschikbaarheid en kwaliteit van de servers en nogmaals mijn metwerk configuratie herhaald. Toen kwamen ze terug met de vraag of ik de snelheid had getest met andere draadloze units, dat had ik uitgebreid omschreven in mijn oorspronkelijke mail, dus met copy paste nog maar eens herhaald.
Hun laatste suggestie was om de de WA901ND als repeater te configureren, hoewel ik hier niet in geloode, toch maar gedaan en inderdaad, geen verschil in snelheid.

Intussen heb ik een oude XP laptop met Wlan als brige geconfigureerd en haal ik snelheden van 30 tot 40 Mbit/s. Ook heb de verkoper van de WA901ND gevraagd of ik de WA901ND terug kan sturen, want op deze manier heb ik er niets aan.

Eindconclusie: totale miskoop, brengt glasverzel verbinding terug tot inbelsnelheid!

Heb jij ook een TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point?

Wat ik we opmerkelijk vindt is dat het apparaat Wlan 300N heeft maar een 100Mbit netwerkaansluiting. Ook al is die 100Mbit netwerkaansluiting full-duplex en de 300N half-duplex. Ik denk dat jij vooral met je glasvezelverbinding beter af was geweest met de TL-WR1043ND :) Deze heeft een Gigabit WAN en 4 Gigabit LAN-poorten. (en is maar 2 Euro duurder!)

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 19 mei 2011 11:33]

Deze heb ik ook en ik heb 100/100 glas en het is een perfect apparaat!
Mijn synology NAS hangt eraan en haalt 8MB/s download met torrents.

Draadloos op +/- 15 meter afstand en 2 muren ertussen haal ik 4.5MB/s en dit is met de tp-link usb dongle.
Vaag, ik heb dezelfde router en haal snelheden wel die de fabrikant aangeeft, ook enorm betrouwbaar ook dit apparaat.icm ziggo 50 mbit.
Is trouwens geen review, subjectief en vooral klagend omdat jouw apparaat niet werkt.

[Reactie gewijzigd door fstieger99 op 19 mei 2011 11:02]

TL-WR1043ND is inderdaad een top apparaat voor 't geld, heb 'm ook.
Ja, maar de TL-WR1043ND is niet inzetbaar als Client; daarvoor had ik de WA901ND gekozen, deze kan op verschillende manieren ingezet worden: Access point, Client, Bridge en Repeater.
Als client in samenwerking met de D-link router haalt dit apparaat bij lange niet de snelheid die je zou mogen verwachten. Dat ligt niet aan de D-link want die haalt op z'n sloffen de snelheid, ook met adapters van andere merken.
Mijn probleem kan exemplarisch zijn, maar het kan ook dat de WA901ND niet volledig EEE 802.11n compliant is; de ondersteuning door de helpdesk van de fabrikant was niet hoopgevend. Ik krijg van de leverancier een nieuw exemplaar, als deze wel aan de verwachtingen voldoet wordt de review (uiteraard) overeenkomstig aangepast.
Via mijn leverancier een vervanginsapparaat gekregen; precies hetzelfde - slechte - resultaat.
Naar aanleiding van bovenstaande racties van mensen die wel gelukkig zijn met de WA901ND heb ik de unit ook getest als access point; dan wordt inderdaad de snelheid wel gehaald. Ook als je bij gebruik als client de encryptie uitzet is de hoge snelheid geen probleem. Blijkbaar is het decoderen van de WPA2/AES encryptie het probleem. Helaas is een ongecodeerd Wlan tegenwoordig geen optie, dus de WA901ND blijft voor mij een onbruikbaar apparaat.
Conclusie: onbruikbaar als client (altans in combinatie met een D-link router) maar wel inzetbaar als access point, alleen heeft TP-link hiervoor een gunstiger optie met de TL-WR1043ND.

@fstiefer99; mijn testen waren niet subjectief, maar objectief gemeten en reproduceerbaar. Mijn - objectieve - conclusie is het apparaat niet waarmaakt wat geadeverteerd wordt, nl inzetbaar als 300 Mbit Wlan client.

Gelukkig heeft mijn leverancier het apparaat teruggenomen en krijg ik een refund.