Asus Pundit P1-AH2 Review

redniels 3 februari 2007, 909 views

Asus Pundit P1-AH2

Pluspunten

• stil
  • klein
  • cardreaders geintegreerd (alle types)
  • GB ethernet
  • vriendelijke prijs.
  • SATAII+PATA133
  • Firewire
  • goede kwaliteit
  • compleet

Minpunten

• videokaart niet te upgraden
  • 1x 5,25" extern
  • 1x 3,5" intern
  • SP/DIF zit aan de voor(???)kant. onder een klepje. heel onhandig.
  • front ledjes (misschien) iets te fel..

Mooie kleine barebone, perfect als 2e PC (beperkte server taken, download, etc) ook een goed idee om deze als mediacenter in te richten: lekker klein, heerlijk stil, card readers geintegreerd.

Makkelijk in elkaar te zetten, de bijgeleverde manual legt alles stap voor stap uit. ook de bijgeleverde koeler is handig.

Upgrade v.d. videokaart is niet mogelijk: je zit met de onboard Geforce 6150. Op verschillende (verkoop)sites wordt geschreven dat er een 6100 in zit, dat is niet waar: het is de 6150.

Er zitten 2 PCI sloten in de kast, en de ruimte om daar ook echt 2 kaarten in te steken, dus bv een Tv tuner kaart gaat er zo in.

Kortom: ik ben tevreden: voor mijn 2e (test/server/download) pc voldoet hij 100% en het scheelt een flinke bak met ruimte.

Oorspronkelijk was mijn plan om hiervoor een Via Epia in te zetten, maar het prijskaartje van de Epia bordjes, lage performance en het toch geringe voordeel in stroomverbuik heeft mij deze doen kiezen.
Een Epia verbruikt weinig stroom, en is passief gekoeld. Maar als je alles optelt (dvd writer, grote hdd, card reader, etc..) dan is het stroom verbruik voordeel toch maar heel beperkt.... En blijven alleen de kleine form factor (mini/nano-itx) en de passieve koeling... als echte voordelen over.

Heb jij ook een Asus Pundit P1-AH2?

Bedankt voor je review!
Ik zie dat je ook Linux geprobeerd hebt. Kun je me vertellen of de cardreaders ook onder linux werken?
Ik heb zelf de Pundit-R, een ouder model (voor intel processoren), waar de cardreaders niet werken onder Linux.
Inderdaad jammer dat ze de SPDIF connector nog steeds aan de voorkant hebben. Je zou verwachten dat ze dat in deze gfeneratie toch eindelijk eens veranderd hadden.
ik moet heel eerlijk zeggen dat Lnx er precies 2 dagen op heeft gedraaid, en er toen Windhoos op is geknalt..
(had ACDsee/Photoshop nodig!)

ik heb de cardreaders dus niet geprobeerd.. ze waren wel "zichtbaar" in gnome/kde...
Deze post is al lang geleden zie ik maar ik heb toch nog een vraag hierover.

Je schrijft dat een upgrade van de videokaart niet mogelijk is. Waarom is dat?

Ik heb namelijk deze pundit P1-AH2 gratis kunnen krijgen van iemand en de processor geupgrade naar een Athlon 64 X2 5600+ AM2 Brisbane die het moederbord niet herkent maar wel volledig werkt en een iets zwaardere PSU erin gezet. Ook heb ik een Geforce GT 430 PCI (laatste en snelste PCI kaart die nog te krijgen is) erin gezet. Deze wordt wel herkent en ik heb beeld maar vreemd genoeg lijkt het erop dat hij niet volledig gebruikt wordt. Ik heb al van alles geprobeerd maar nadat ik jou post lees denk ik dat jij hier meer van weet..

Grtz JK