Specificaties Socket 775 met Intel P965 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P965 NEO-F

Pluspunten

• Featureset
  • Layout PCI-E slots

Minpunten

• Layout ATX stekker
  • Compatibility
  • Expandibility
  • Afwerking
  • Inhoud van de doos

Layout Score: 4
Ik heb een MSI P965Neo gekocht voor een C2D E4300. Vandaag mijn videokaartje binnengekregen, maar al snel bleek dat dit bord gewoon niet geweldig is.

Ik had als eerste al een dikke teleurstelling toen ik de doos openmaakte. Ik ben zelf Gigabytefan en was ook altijd de kwaliteit gewend van Gigabyte en had gehoopt dat MSI hetzelfde kon leveren. Helaas was dat niet waar.
In de doos zat enkel een IDE kabel, een S-ATA kabel en een stroomkabeltje. Daarnaast een niet kloppende handleiding en een i/o shield.

De handleiding was dramatisch en niet echt compleet te noemen. De dingen die erin vermeld stonden waren gewoon foutief en de layout bij het bord klopte gewoon niet. dit viel dus al vies tegen.

Vandaag het bord zelf getest.
De proc werkt niet echt lekker op het bordje. Bij het booten vind het ding 5 cpus, telt dan terug naar 3 en dan naar 2. Dan scheelt het ook nog eens of het ding op 450 of op 1800MHz draait. toen ik de bios indook werd het nog erger. Het is echt erbarmerlijk vertaald, waardoor ik echt heel zwaar de twijfel trek van het product.

Het ergste is nog wel het puntje compatibility. Er zit slechts 1 P-ATA IDE connector op. Dat is op zich al vervelend, maar dat weet je als je zo;n plankje koopt en als je nog een simpele raidcontroller hebt liggen, dan is het prima, want dan hang je daar gewoon 4 hdds aan en hoef je niet gelijk alles om te gooien naar S-ATA.

Echter, een losse RAIDcontroller doet vrij weinig op dit bordje. Je vind hem wel bij de PCI devices, maar een bios heb je niet. Het enige dat het ding geeft is een vrij brakke error: Warning: Have Option Rom Can not be invoke (Vendor ID:105Ah, Deivce ID:6269h) (incl spelfouten).

Met als gevolg dat je een S-ATA disk moet hebben, anders heb je vrij weinig aan dit bordje.

Op zich is het bordje best leuk gemaakt, heeft niet teveel features, wat totaal niet nodig is mijn insziens, gezien er toch een eigen netwerkkaart en geluidskaart ingezet wordt ipv onboard spul. De layout is niet echt heel handig. Bij alle regulier kasten zal het zo zijn dat je ATX kabels of net naast de cpu fan lopen, of over de kaarten heen. Daarentegen is het wel handig dat het PCI-E x16 slot bovenin zit met daaronder 2 PCi-E x1 sloten, waardoor je niet nog eens een kostbaar PCI slot verliest als je een grote vidkaart koeler hebt (en gezien er slechts 3 pci sloten opzitten wil ik er daarvan zo veel mogleijk sparen).

Mijn conclusie is helaas dat dit bordje weer mooi wordt geretourneerd en ik toch maar een paar euro neer meerleg voor een Gigabyte bordje.

De prijs is goed te doen (onder de 100¤) maar gezien de slechte kwaliteit maakt dat niet veel goed.

Heb jij ook een MSI P965 NEO-F?

Ik snap echt niet waar je het over hebt, ik heb hetzelfde bord met een C2D E6700, 2GB geheugen en een GeForce 7900gtx. Alles werkt prima :)
Helaas snap ik heel goed wat er bedoelt wordt. Ik probeer ook mijn IDE schijf aan de praat te krijgen... tot nu toe zonder succes! Vanavond een bios update en als dat niet lukt weet ik het echt niet meer... dan zal ik maar een SATA schijf moeten kopen denk ik
Hier dus precies hetzelfde.
Mijn DS3 van Gigabyte heeft dit probleem overigens niet, dus het ligt gewoon aan deze MSI plank.
Dat van die PCI IDE controller ligt niet perse aan MSI. Ik heb hier een simpel Silicon Image geval (ATA100) en een Promise Ultra100TX2, en beiden doen het niet zo heel best in combinatie met mijn Intel 945P chipsetje. Booten ervanaf is schier onmogelijk.

Lijkt dus iets met recente intel chipsets te zijn? :)
Als ik zoek met google zijn de errors vrijwel alleen maar die voortkomen op de MSI borden.
Ik hoop dat het ding het wel doet op de Gigabyte die ik wil gaan bestellen, anders kan ik niet eens een hdd aan het systeem hangen.
Ik kan niet klagen over mijn MSI P965 Platinum, maarjah ik denk dat met je vrij nieuwe C2D processor je een bios update moet overwegen.
Dit is de NEO variant, niet jouw platinum. ;)
Ook heb je de budgetvariant in huis gehaald, die zijn zoals gewoonlijk karig uitgerust. Je kunt geen luxe verwachten voor die prijs. Zelf heb ik een platitnumversie voor iemand gebouwd, daar kun je niet klagen over extra kabels en features.
Dat de featureset karig is vind ik alleen maar fijn, ik houd toch niet zo van onboard rommel.
Wel is het jammer dat er gewoon weinig kabels e.d. bijzitten, ook voor deze prijs kun je zoiets wel verwachten (koop maar eens een budget Gigabyte plank, dan krijg je gewoon alles erbij en klopt het ook nog eens).
Sorry maar heb je de moederboord wel overgeclocked? Uit je verhaal kan ik dat niet opmaken. Anders zou ik graag de resultaten zien. Want als je het niet getest hebt kan je het ook niet invullen...
Dat was ook de bedoeling die niet in te vullne. Heb het gefixt :)
Ik vind je beoordeling wel een beetje apart gezien je verhaal. Betrouwbaarheid wordt zeer slecht beoordeeld, maar ik zie nergens in je verhaal waar je dat onderbouwd. Compatibiliteit slecht kan ik me nog iets bij voorstellen (al vind ik het wel een beetje kort door de bocht om op basis van 1 uitbreidingskaart gelijk de compatibiliteit de allerslechtste beoordeling te geven die mogelijk is), maar de prijs vind ik echt vreemd. Dit is zo ongeveer het goedkoopste moederbord met deze chipset, dat je daarvoor geen super de luxe geval krijgt lijkt me weinig verrassend. Volgens mij moet je je beoordeling nog eens kritisch evalueren.
Betrouwbaarheid slaat niet alleen op het bord zelf, ook op de manual e.d. Die manual was echt om te huilen zo slecht, klopte voor geen meter, dus lijkt mij totaal niet betrouwbaar.
Daarbij, als een onderdeel niet lekker compatible is dan kan ik me daar nog in vinden, het was ook meer de manier waarop. Een extreem onduidelijke melding waardoor het totaal niet fatsoenlijk te achterhalen is en na wat research blijkt dat het bord gewoon niet fatsoenlijk overweg kan met externe controllers. Daarnaast ben ik van mijn situatie uitgegaan. Een plank die niet eens fatsoenlijk een hdd kan aansturen... dan is de compatibiliteit niet hoog bij mij.

En de prijs is natuurlijk logisch. Je betaalt toch een aardig bedrag voor een plank (100¤ is niet weinig) maar als er dan neits werkt is 100¤ gewoonweg veel te veel. Ik wil juist ook geen super deluxe geval, maar het moet wel werken. zo niet dan betaal je gewoon voor een stuk behang en dan is de prijs gewoon te hoog.
Ik heb zelf ook zo'n bordje, maar ik moet zeggen dat ik er geen echte problemen mee heb gehad.

Het viel me idd op dat er weinig kabels bij zaten, maar dit was voor mij precies genoeg.

Handleiding vond ik ook niet al te best, maar uiteindelijk heb je ook weinig keus als je stekkers erin gaat steken en het was zeker voldoende om alles gewoon aan te sluiten.

Bios vond ik wel ok. Iets meer uitleg bij sommige opties zou wel leuk zijn. Uiteraard heb je daar ook een manual voor, maar die wil je niet elke keer op hoeven zoeken.

Alles werkt verder gewoon helemaal goed bij mij. Het bord doet precies genoeg voor wat ik er mee wil doen. Daar had ik m dan ook op uitgezocht. :)
Ik met de bouw van mn moeder's PC dit bord gebruikt. Vista geļnstalleerd. Alles is compatible en het werkt perfect voor de een beetje een snelle huis tuin en keuken PC die het is:

C2d E6320
Radeon X1650 eax.
2gb Ram.

En ik vind het een prima bord, de inhoud van de doos is misschien wat karig, maar wat wil je voor die prijs? 75¤ voor een P965 bord. Jij zou eerder moeten kijken naar de MSI platinum, of volgende keer weer Gigabyte kopen. :)