AMD Phenom II X4 955 Black Edition Review

draytek2950 18 mei 2011, laatste update op 18 mei 2011, 1.246 views

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Pluspunten

• Blijft goed koud ondanks passieve koeling
  • Snel (in vergelijking met de rest van de hardware hier in ieder geval )

Minpunten

• Hij mag van mij nog wel iets goedkoper: zeker aangezien sommige X3's te unlocken zijn en je voor 3 tientjes minder ook een X4 hebt.

Na anderhalf jaar tijd en het lezen van dit blog:

Werd het naar mijn gevoel weer eens tijd mijn HTPC af te stoffen. Vol goede moed zwikte ik het systeem aan en voor ik het wist gebeurde er... helemaal niets. Het moederbord was zo dood als een pier. Na de aanschaf van een nieuw MSI moederbord wilde het systeem nog steeds niet: het moederbord was DOA. Uit frustratie ben ik de motor opgesprongen met een paar honderd euro op zak en het gevoel 'het moet nu maar in eens goed zijn'.

Systeemopzet
Het systeem bestaat uit de volgende elementen:

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon HD 5670 1024 MB DDR5 DisplayPort 54,55 54,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal 358,02

De rest van de benodigde onderdelen had ik nog op voorraad.

En toen...
Na het installeren van alle onderdelen bootte het systeem en kon de installatie van Windows 7 gebeuren. Deze liep ontzettend snel en binnen 20 minuten kon ik beginnen met het configureren van het systeem. Ondertussen ben ik alweer zeer tevreden over de werking van het systeem.

Wat waren mijn eisen aan het systeem?

Stil
Voornamelijk dat hij als HTPC enorm stil zou zijn. Dit is gelukt dankzij de passieve koeler die ik had voor de processor. De videokaart is nu ook passief. Het enige bewegende element is in principe de harde schijf (DVD speler wordt vrijwel nooit gebruikt). Er zitten geen ventilatoren in het systeem (ook niet in de voeding). Het enige wat dus een miniscuul beetje geluid maakt is de harde schijf: deze zit in de kast echter met 'rubberschroefjes' vast in de kast met nog rubberringen. Kortom: ik hoor helemaal niets.

De temperaturen van de processor blijft op een koele 47 graden: best bijzonder aangezien er geen enkele vorm van actieve koeling toegepast wordt.

Uitpakken / Repareren moet snel gaan in Newsleecher
Bij ons thuis wordt er zo nu en dan nog weleens een film verworven via het internet :+ Hierbij is onze UPC Fiberpower connectie een enorme lieverd die me binnen 5 minuten naar een FullHD X264 film laat kijken.

Er heerste echter altijd een grote frustratie over de uitpaktijd van mijn Macbook: die stond rustig eerst 20 minuten te repareren en uitpakken. Weg snel een filmpie kijken. :/

Dit systeem moest dus daarin snel genoeg zijn. Grote bottleneck hierin is natuurlijk de harde schijf maar ik ben zeer tevreden over de 50 tot 60mb per seconde aan schrijfsnelheid naar de disks. Het uitpakken van 10 gig duurt op deze manier nog maar een minuutje of 4: in 10 minuten kan ik dus een film kijken. Dat is precies de wens die ik had. Waarschijnlijk was het met een lichtere processor 'evensnel' gegaan maar daar durf ik geen conclusie aan te hangen.

GTA 4 moet lekker draaien
Als ik al een spel speel is het voornamelijk een spel uit de GTA reeks. GTA 4 'houdt' van multicore systemen: voor mij de reden geweest om een paar extra tientjes te investeren in een quadcore. Het systeem loopt heerlijk met deze processor en de relatief goedkope videokaart: wat dat betreft geen klachten.

Kortom: voor 300 euro heb ik met deze processor (en de rest van de hardware) weer een HTPC die er een jaar of 5 tegenaan kan :).

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 955 Black Edition?

Ik heb een Antec Fusion uit mijn hoofd. Heb onlangs toch zojuist even de fans op miniem aangezet: bij het spelen van GTA liep de temperatuur toch iets meer op dan de bedoeling was.

Het voordeel is dat bij deze Antec kasten verschillende 'compartimenten' zijn: de voeding zit met een metalen 'schot' afgezonderd van het moederbord. Hetzelfde geldt voor de harde schijf.

De warmte wordt dus in elk compartiment door maar 1 product 'opgeleverd': je krijgt op deze manier dus een goede individuele verdeling van de temperatuur.
Ik heb die kast ook dus ik snap je opmerking over de compartimenten. De Optische drive, HDD's en voeding zitten niet in hetzelfde stuk als je mobo. Je hebt alleen dan nog wel de grafische kaart en de processor in hetzelfde 'hok' zitten.

Wat werd de temperatuur bij het spelen van GTA? Ben ik toch wel benieuwd naar, ik heb zelf op dit moment een AMD Athlon X2 5050e in mijn Antec Fusion Remote zitten, juist omdat die vrijwel niets verstookt en totaal niet warm wordt. En dan nog zit er een Scythe Shuriken bovenop, die hoor je toch bijna niet als hij rustig draait.

Je zegt trouwens in je review dat er geen ventilatoren in het systeem zitten maar je hebt ze wel aangezet? ;) Of heb je die tricool fans er nog inzitten die meegeleverd worden met de kast?
een X4 met een TDP van 125W met een passieve koeler? Gaat dat ook goed als je het systeem flink onder stress zet? Mijn eerste idee zou zijn dat dat nooit goed kan gaan namelijk ;)
Je hebt zeker wel een goede airflow in je kast! Wat voor kast heb je?

En in die vijf jaar dat deze er weer tegenaan kan, kan je hem natuurlijk ook nog upgraden met een SSD, is ook een prima investering ;)