Sony Ericsson M600i Zwart Review

Lemming 17 mei 2011, laatste update op 18 mei 2011, 292 views

Sony Ericsson M600i Zwart

Pluspunten

• Batterij gaat langer dan een dag mee
  • Compleet out-of-the-box
  • Kan bijna alles wat een moderne smartphone ook kan(op de hardware na)
  • J2ME Ondersteuning
  • Internetbrowser
  • Toetsenbord
  • Fijn in je hand te houden

Minpunten

• Geen wifi
  • Beperkte RAM-geheugen
  • Resistieve aanraakscherm

Voor de compleetheid: Een lange review van een 5 jaar geleden ge´ntroduceerde telefoon :P
Laatste update:18 mei 18:16

Ik heb deze telefoon een paar weken terug tweedehands gekocht omdat mijn htc dream was gestolen.
Hij bevalt prima en ik gebruik hem dagelijks om te telefoneren smsen, emailen, chatten, muziek beluisteren, internetten.
Bouwkwaliteit, afwerking, ontwerp
Toen ik deze telefoon uit de pakketje haalde zag hij er goed uit, niet bekrast ofzo maar alleen watstof op het scherm en een paar kleine deukjes in de behuizing.
Toen ik mijn sim-kaart erin deed viel het mij op dat je om het sim-kaart eruit te halen een schuifje naar beneden moest trekken :? waarom dit was gedaan is mij niet duidelijk want er is wel ruimte voor een normale sim-kaart slot.
Het eerste wat ik deed met deze telefoon was de systeemsoftware herinstalleren zodat de kleine restjes data van de vorige gebruiker eruit ging.
Hij ziet er uit alsof hij voor een linkshandige is gemaakt(wat ik dus ben, hou alleen mijn muis niet in mijn linkerhand) maar toen ik hem aandeed werd het mij duidelijk dat dit niet was :'( hij is bedoeld om een stylus in je rechter hand te houden en je linker hand bij het scroll-wieltje en terugknop
Het ontwerp is mooi alleen het plastic aan de boven en onderkant is lelijk(vind ik dan).

Aanraakscherm en gebruiksvriendelijkheid
De interface is gemaakt om met een stylus te bedienen maar de mensen bij SE hebben er ook over nagedacht dat mensen voor een haastig gevalletje hun vinger kunnen gebruiken(softkeys en menuiconen zijn met je vinger te raken, standaard webbrowser reageert op slidebewegingen)
Deze telefoon is op veel punten niet echt gebruiksvriendelijk maar voor een tweaker niet zon grote moeite.
Ik heb voor de grap ook een osd-keyboard geinstaleerd(x-key) en dit werkte nog goed ook met mijn vingers in landscape _/-\o_

Toetsenbord
Hier is deze telefoon voor gemaakt: typen
Het toetsenbord is wel wennen maar het is fijn want ik houd niet van brede telefoons(bb bold, curve) en bij deze toetsenbord zitten er 2 toetsen op een toets.
Maar dit werkt niet zoals suretype, als je je duim op een toets zet kantel je naar links of rechts en dit werkt heel erg goed na enige gewenning!!!
Het grootste nadeel is het qwertz layout, ik wissel vaak de y en z om :(
En als je namen invoert die in het adresboek staat kan je de complete naam invoegen met een druk op enter(deze hot-key is aanpasbaar) :)
En bij vaak gebruikte url`s autocomplete hij!
Alleen het is irritant dat als je een symbool wil intikken die niet op het toetsenbord zit dit moet doen:
  • Je pen/vinger lang op het invoerveld houden
  • Op tekstopties drukken
  • Symbool invoegen
Ik ben voor de rest erg tevreden over de toetsenbord!

UIQ3
De software is niet heel gebruiksvriendelijk, maar het is te doen en er is over nagedacht!
Zijn niet veel applicatie voor te krijgen maar gelukkig ondersteunt hij java ME :)
De laadtijden van applicaties zijn niet heel lang maar wel bovengemiddeld, gelukkig ben ik een mens met geduld :9 en kan prima tegen laadtijden(ben nog steeds athlon xp gewend die ik 2 weken geleden verving)
Internet browser
De internetbrowser is fijn werkt goed en is goed te doen!
Tweakers.net op grade D laad in 6,5 seconden, dit vind ik voldoende(ik haal trouwens 18 kilobyte per seconden doordat hij alleen umts ondersteunt en geen hsdpa)
Volledig scherm en liggend werkt ook goed en hier ben ik tevreden over.
Websites die mijn telefoon niet kanladen open ik met bolt-browser die zelfs een enorm groot gedeelte html5 ondersteund(op html5test.com hogere score dan IE9 _/-\o_ )
Mediaspeler
AAAAAAH!!!, deze werkt compleet niet! :X
Vooral bij video gaat het slecht, ik kan mijn geconverteerde meuk afspelen maar bij sommige bestanden sluit de applicatie na het zien van een kappote sleutelframe.
Daarom heb ik powermovie gedownload, deze kan ook xvid afspelen zonder conversie O-)
Voor muziek gebruik ik een geripte walkman player van de W950, deze doet wat hij moet doen en werkt fijn

Batterij
Is voldoende met push e-mail aan gaat hij 2 dagen mee zonder de stopcontact te zien!
Dit is ook best indrukwekkend voor een oude telefoon met een jaren oude batterij!

Een goede telefoon en heel leuk om te gebruiken, ik mis geen moderne smartphone meer!
Afbeeldingen:http://tommynoel.nl/uploads/images/m600i/
Screenshots:http://tommynoel.nl/uploads/images/m600i/screenshots

Todo:
-Meer software een korte review geven
-benchmarks uitvoeren

Heb jij ook een Sony Ericsson M600i Zwart?

Nice review! Ik heb zelf heel lang de P1i gehad, praktisch hetzelfde concept als de M600. Heel veel dingen daarin komen in je review terug. Maar wat dat betreft: het bleef een toptoestel waar je ook wat geduld bij moest hebben.

Tof dat je dit geschreven hebt en vul hem aan! :Y)
Ik weet nog dat ik deze heel graag wilde hebben maar uiteindelijk nooit gekocht :p Ik zou wel paar fotos willen zien van jou toestel (niet van t web geplukte).
Voor de rest een highend mooi en stijlvol (vindt ik) toestel voor zijn tijd.
Leuke review voor de rest :)
Vanavond zal ik screenshots en foto`s leveren
EDIT:Upload van foto`s is gestart
EDIT-2:Foto`s zijn hier te bewonderen http://tommynoel.nl/uploads/images/m600i/
EDIT-3:Kom er net achter dat sommige overbelicht zijn :(

[Reactie gewijzigd door Lemming op 18 mei 2011 17:22]

Screenshots togevoegd
leuk bedankt voor de updates
goed om te zien dat je tevreden bent met mijn oude telefoon en prima review ook!