Sony NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart Review

matje_kater 17 mei 2011, laatste update op 17 mei 2011, 1.174 views

Sony NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart

Pluspunten

• Gewicht
  • UItklapbaar LCD scherm
  • Prestaties

Minpunten

• ISO waarde lastig in te stellen
  • Weinig glas in de handel
  • Montage flitser

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Reden van aankoop
Als eerste lijkt mij het goed om de aankoop van deze camera toe te lichten. Ik zocht een camera die licht en handzaam was. Ook moest de kwaliteit redelijk vergelijkbaar zijn met de kwaliteit van een spiegelreflexcamera. Achteraf gezien is dit een goed keuze geweest. De camera is licht van gewicht 357 gram om precies te zijn. Dit maakt de camera erg mobiel. Een spiegelreflexcamera is toch zwaarder van gewicht (een 550D inclusief kitlens weegt namelijk 730 gram). Dit maakt de NEX-5 handzamer.

Gebruik
De NEX-5 is bijzonder prettig in gebruik. De bedieningsknoppen zijn goed van formaat wat erg prettig is. Ondanks de kleine afmetingen ligt de camera ook vriendelijk in de hand. De sluitertijd en diafragma kunnen manueel ingesteld worden maar de ISO helaas niet. Deze dient ingesteld te worden via het menu. DIt is naar mijn inziens een omslachtige manier. Het instellen van de ISO-waarde neemt door het wat rommelige menu een hoop tijd in beslag (ongeveer 10 seconden). Dit is jammer aangezien je kans op een leuke foto hiermee daalt.
Een leuke eigenschap van de camera is het uitklapbaar LCD scherm dit maakt foto's vanuit een lastige positie een stuk eenvoudiger. Het scherm is eenvoudig uit te klappen door de opstaande randen aan het LCD scherm.
De lens steekt gedeeltelijk boven de body dit heeft als voordeel dat er makkelijk van zoom veranderd kan worden. De bouwkwaliteit van de aluminiumlens is goed.
De batterij gaat volgens de fabrieksopgave zo'n 330 clicks mee. Aangezien ik op een dag iets meer dan dit schiet heb ik ook twee aftermarket accu's gekocht van 1500mAh
Het meest opvallende vind ik aan deze compacte camera de beeldkwaliteit. Deze is naar mijns inziens erg goed.

Functies
Met de Sony NEX-5 kunnen panorama foto's geschoten worden zowel in 2D als in 3D.
Sony levert ook een scala aan verschillende settings (nachtopname, macro etc.) die de beginnende fotograaf een handje helpen.

Aanvullingen
Het nadeel van deze body is dat er op het moment van schrijven weinig lenzen zijn te verkrijgen. De lenzen die vervolgens te verkrijgen zijn zitten stevig aan de prijs. De telezoomlens is hier een voorbeeld van. Voor de 720 euro (17-05-2011) zijn er genoeg leuke alternatieven te verkrijgen bij zowel Canon als Nikon.
Een ander punt van aandacht is de flitser. Deze moet op een zeer vervelende manier aan de body geklust worden.

Heb jij ook een Sony NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS Zwart?

Aardige, thans even een snelle overview, wel mooie fotos :) Het schroeven van de flitser vind ik zelf geen nadeel. Ik heb hem er altijd opzitten. Scheelt amper in formaat en zo nu en dan kan het wel handig zijn (hoewel ik me niet kan herinneren of ik het ding uberhaupt ooit gebruikt heb :P)
Ben toch bang dat de flitser er dan afbreekt. En een andere reden is inderdaad dat ik hem ook nooit gebruik.
Ga nu een spiegelreflex aanschaffen maar hou deze zeker erbij.