Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries 6Gv2 (Qwerty) Review

willieboy90 17 mei 2011, laatste update op 19 mei 2011, 11.213 views

Steelseries 6Gv2 (Qwerty)

Pluspunten

• Aanslag van de toetsen.
  • Ongekende bouwkwaliteit.
  • Strakke en minimalistische vormgeving.
  • Precisie.
  • Prijs.

Minpunten

• Geen extra USB/Audio aansluitmogelijkheden op het toetsenbord.
  • Eventueel de prijs.
  • Grote enter toets!

Dit is is de eerste review die ik schrijf op tweakers. Ik heb er voor gekozen om een review over dit toetsenbord te schrijven, omdat ik niet verwacht had dat een mechanisch 'gaming' toetsenbord zo'n genot zou zijn om te gebruiken, vergeleken met de 'rubber dome' toetsenborden.

Ik was op internet deze zogenaamde mechanische toetsenborden tegengekomen en iedereen was zeer enthousiast over deze type toetsenborden. Uitspraken als "I'll never go back to rubber switches" waren geen uitzondering. Ik wilde het zelf ook eens proberen, omdat ik veel typ werk voor school moet doen en een goed toetsenbord daarom belangrijk vind. In eerste instantie was ik van plan om een duurder mechanisch toetenbord aan te schaffen, de Zowie Celeritas met 'cherry mx brown switches' (de 6GV2 heeft overigens black switches, hier kom ik later op terug). Vanwege de hoge prijs van dit toetsenbord haakte ik af en heb ik gekozen om te beginnen met een goedkoper toetsenbord, de 6GV2.

Systeem specificaties

Core i7 2600K
Asus Maximus IV Extreme
MSI N580 GTX Twin Frozr II/OC
G. Skill Ripjaws-X DDR3 12800, 8GB
Creative Soundblaster XFI Titanium HD

Ergonomie
In de inleiding vermeldde ik al dat dit toetsenbord gebruik maakt van zogenaamde 'cherry mx black siwtches'. Dit type toets geeft aan welke kleur het mechanische terugveer systeem gebruikt onder elke toets. Er komen steeds nieuwe kleuren/types op de markt, maar de grootste en bekendste zijn black, brown en blue. Elk type heeft een andere aanslag. Zelf ga ik niet elk types beschrijven en uitleggen, maar kijk gerust eens hier om een idee te krijgen over de werking van en de verschillende soorten mechanische toetsenborden.

De 6GV2 maakt dus gebruik van cherry mx black switches en zelf is mij het volgende opgevallen. Elke toets maakt geen klik geluid bij de aanslag van de toetsen, wat bij veel mechanische toetsenborden wel het geval is. Sommige mechanische toetsenborden zijn zo luidruchtig dat je je er aan kunt gaan ergeren. Daarnaast was het eerste dat mij opviel dat de toetsen relatief zwaar typen, de toetsen veren sterk terug. In het begin was dit wennen, maar ik vind het nu juist heerlijk.

Het toetsenbord kan niet in hoogte versteld worden, maar het toetsenbord staat altijd al een beetje schuin. Doordat het toetsenbord geen verstelbare pootjes heeft en automatisch schuin staat voelt het toetsenbord erg stevig en het wiebelt absoluut niet. Waarschijnlijk zijn de vier anti-slip strips hier ook verantwoordelijk voor.

Functionaliteit
Het toetsenbord is erg "you get what you see". Het is in feite ook niets meer dan een standaard toetsenbord met de bijbehorende tenkey's (numpad). De linker windows-key is overigens vervangen door een toets met het steelseries logo. Door deze knop in te drukken in combinatie met bijvoorbeeld F1 kun je het geluid muten, F2 geluid demmen etc.. Dit gaat zo door t/m F6. Het werkt naar behoren en zelf vind ik het voornamelijk handig om het geluid harder of zachter te zetten, omdat mijn studio-monitoren alleen op de achterkant volumeknoppen hebben.

De aansluiting van de 6GV2 gaat met behulp van een USB 2.0 kabel, met een PS/2 opzetstukje. Zelf maak ik gebruik van dit PS/2 opzetstukje. Er zijn verder geen USB of audio aansluitmogelijkheden op het toetsenbord zelf. Mocht je dit noodzakelijk vinden dan kun je eens kijken naar het duurdere broertje de 7G. Je betaalt voor dit toetsenbord echter meteen een stuk meer. Zelf heb ik deze extra aansluitmogelijkheden niet nodig en mis ze daarom ook niet. Ik begrijp echter dat sommigen (misschien de meerderheid) dit toetsenbord te duur vindt, omdat al deze aansluitmogelijkheden niet aanwezig zijn.

Precisie
Het toetsenbord heeft hoge toetsen en door de cherry mx black switches is elke aanslag erg precies en erg gevoelig. Dit toetsenbord wordt een gaming toetsenbord gebruikt, niet vanwege (ontbrekende) extra knoppen en functies, maar vanwege de black switches. Bij de gebruikelijke toetsenborden wordt het singaal van de toets pas door gegeven wanneer de toets volledig is ingedrukt. Bij de black switches wordt het signaal al doorgegeven wanneer je de toets ongeveer 30% indrukt. Dit zou dus kunnen betekenen dat je inderdaad in gaming net wat eerder bent dan de tegenstander.

Het belangrijkste van een toetsenbord vind ik echter hoe je er op kan typen. Of je 1 ms sneller bent met gamen dan je tegenstander kan mij gestolen worden. In het begin is typen op dit toetsenbord wennen en doordat de toetsen zo gevoelig zijn wil je nog wel eens wat typ fouten maken (excuses als deze typfouten ook nog in deze review zitten!). Hierdoor ben ik zelf dus een stuk beter gaan typen, omdat ik bij elke kleine verkeerde aanslag afgestraft wordt. Laat je hierdoor niet afschrikken, want als je eenmaal gewend bent aan het toetsenbord komt dit steeds minder voor en het is echt een genot om op te typen.

Vormgeving
Zelf vind ik het een mooi toetsenbord, wederom "you get what you see". Ik houd niet van die toetsenborden zoals een logitech G15 en ik denk dat de lezer van deze review hier hetzelfde over denkt, want anders ben je niet ge´nteresseerd in dit toetsenbord. Het toetsenbord ziet er gewoon erg slick en minimalistisch uit, precies how I like it. Zie afbeeldingen hieronder!

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van dit toetsenbord is geweldig. Op de website van steelseries wordt het niet voor niets een tank genoemd. Het toetsenbord voelt erg zwaar aan (weegt volgens mij meer dan een kilo en de behuizing is van hard plastic. Het toetsenbord voelt zo zwaar aan omdat alle toetsen gemonteerd zijn aan een metalen plaat in het toetsenbord. Je kunt zonder problemen op dit toetsenbord meppen, als je dit nodig vindt. Misschien dat dit weer iets te maken heeft met het feit dat het een 'gaming' toetsenbord is. Al met al is de bouwkwaliteit van dit toetsenbord subliem, alles voelt stevig en van hoge kwaliteit in tegenstelling tot de toetsenbordjes van bijvoorbeeld (sorry) logitech.

Drivers en ondersteuning
Hier kan ik erg kort over zijn: plug and play. Zelf heb ik het toetsenbord aangesloten via PS/2 en het toetsenbord werd meteen herkend. Er waren ook geen drivers nodig om de media keys te activeren, deze werkte meteen al. Voor zover ik weet zijn er ook geen drivers beschikbaar voor dit toetsenbord. Dit had te maken met het feit dat steelseries het toetsenbord gemaakt had voor gamers die regelmatig hun toetsenbord mee namen naar lanparty's en geen zin hadden in gezeur van drivers voor hun toetsenbord.

Wat mij betreft is prijs een gevoelig puntje bij mechanische toetsenborden. Zelf heb ik 66 euro betaald voor dit toetsenbord en vind ik het echt elk centje waard. Ik heb echter begrip voor mensen die voor 66 euro meer willen dan standaard toetsenbord en dus extra media keys en usb-poorten missen. Het is nu eenmaal een feit dat mechanische toetsenborden een stuk duurder zijn dan de rubber domes. Als je de prijs van dit toetsenbord vergelijkt met bijvoorbeeld Filco Majestouch (250$) valt het erg mee. Persoonlijk vind ik 66 euro dus niet veel voor dit toetsenbord. Ik ben bereid om in de toekomst nog meer weg te leggen voor een mechanisch toetsenbord (ik ben erg benieuwd naar de cherry mx brown switches).

De steelseries 6GV2 is een uitmuntend toetsenbord om kennis te maken met mechanische toetsenborden. Vanwege de lage prijs van dit toetsenbord in combinatie met zeer hoge bouwkwaliteit raad ik dit toetsenbord aan iedereen aan die gewoon eens een mechanisch toetsenbord wil proberen, maar bang is om teleur gesteld te worden met de veel duurdere mechanische toetsenborden (filco).

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik deze graag! :)

Heb jij ook een Steelseries 6Gv2 (Qwerty)?

Thx man :)

Om heel eerlijk te zijn vond ik reviews over toetsenborden in het begin ook erg overdreven. Ik wist toen echter nog niets over het bestaan van mechanische toetsenborden. Doordat de prijs van sommige toetsenborden zo hoog zijn, begrijp ik dat sommige mensen willen weten of deze extreem dure toetsenborden het geld waard zijn.

Deze review is daarom eigenlijk ook bedoeld voor mensen die een mechanisch toetsenbord willen en niet weten welk toetsenbord ze willen (voornamelijk door de prijs en verschillende type switches). Ik hoop dat mensen door het lezen van deze review - en eventueel het aanschaffen van een 6GV2 - een goede indruk kunnen krijgen over mechanische toetsenborden.

Ik ken overigens ook iemand met een G15 toetsenbord en er is verder niets mis met het toetsenbord. Als je alle extra's, zoals media knoppen en LCD scherm, nodig vindt en er waarde aan hecht is een 6GV2 ook absoluut geen geschikt toetsenbord.
Bedankt man :)

Nu je het zegt, durf ik ook niet met zekerheid te zeggen dat de behuizing van een metaal is gemaakt. Ik weet alleen dat toen ik de review schreef ik het toetsenbord goed vast pakte en het koud en zwaar aanvoelde, mijn eerste gedachte was meteen dat de behuizing dus van een metaal was gemaakt.

Ik zal hier nog even naar kijken en indien nodig aanpassen! ;)

Edit, op de site van steelseries zeggen ze inderdaad dat er gebruik is gemaakt van plastic met, ik quote, "metal elements". Ik weet niet of ze hier nou mee bedoelen dat ze metaal verwerkt hebben in het plastic, lijkt me erg sterk, of dat ze door die coating het gevoel geven dat het metaal is. Mij lijkt het laatste het meest voor de hand liggend.

Het gewicht heeft het toetsenbord dus voornamelijk te danken aan het feit dat alle toetsen gemonteerd zijn op een metale plaat in het toetsenbord zelf. Ik zal vanmiddag de review nog even aanpassen!
kleine opmerking. het zijn geen nieuwe types cherry toetsen maar ze zijn herontdekt omdat de rubber dome keyboards het ook niet helemaal zijn.
Mechanische keyboards bestaan al 20+ jaren maar zijn duur en zwaar.

Heb zelf een Filco keyboard met cherry brown (met een fatzoenlijk us layout) en zou nooit meer wat anders willen :P
het 250$ keyboard dat je aanhaalt heeft cherry red switches. De black/brown en blue zijn 150 euro.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 17 mei 2011 14:04]

I know dat mechanische toetsen niet nieuw zijn! Maar ik heb een beetje op overclock.net alles gevolgd en tegenwoordig heb je volgens mij ook al cherry mx red en nog een paar. Ik heb begrepen dat deze kleuren nieuw op de markt zijn. ;)

Ik ben dus op de hoogte dat het hier gaat om een 'reinvention', want volgens mij zijn er nog zat mensen die hun oude IBM mechanische toetsenborden gebruiken :P

Ik heb zelf veel lopen kijken nog naar dat toetsenbord, op die site ook. Toevallig ervaring met cherry blacks om een vergelijking te kunnen maken tussen black en brown?
Ik heb 10sec de 7g gebruikt. dus nee.
Maar het grote verschil is dat ik na 2mm iets voel waardoor ik weet dat ik de toets heb ingedrukt. Bij black heb je dat niet. bij blue voel je iets en hoor je een click waardoor je weet dat je de toets geraakt hebt.

En volgens mij hoef je minder kracht te zetten dan bij black.

Maar je zou echt alle 3 naast elkaar moeten hebben om het goed te kunnen beoordelen.

nog kleine opmerking over de steelseries. hij werkt niet goed onder OSX vandaar dat ik voor de Filco ging die wel goed werkt.
Grappig, zelf had ik altijd gedacht dat black erg de lichtste aanslag had en brown de zwaarste. Maar ik denk dat ik ooit nog maar eens een brown moet aanschaffen, zal hoogstwaarschijnlijk ook de filco zijn, om goed te kunnen vergelijken.

Thx voor je reacties iig!
black/blue is 60g
brown is 55g
red is 45g

zoiets dacht ik dus stel je er niet al te veel bij voor.
Ik ben ook voornamelijk benieuwd naar brown vanwege de aanslag, dat je bij brown voelt dat je de toets ingedruk hebt. ;) Bij zwart blijft het altijd een beetje een raadsel.
Als ik aan het gamen ben dan rag ik ook vol op de toets...

maar bij het typen is het wel fijn.
De toetsen hebben teveel weerstand waardoor je last van je vingers krijgt bij lang gamen. Ik heb dit TB maar een paar dagen gebruikt en in de kast gegooid.
wat is lang gamen als ik vragen mag? Ik heb namelijk tot nu toe nog helemaal nergens last van gehad en heb toch aardig wat uurtjes lopen gamen.
Cherry black switches zijn toch echt niet ideaal voor typen (dat beaam je ook een beetje in je review) en als je er daar een voor koopt dan is het praktischer om voor bijv. een toetsenbord met bruine switches te gaan
Ik heb dit tobo ook en hij is zeker een review waard!!
Dank dat je de tijd hebt genomen hiervoor.

Zelf heb ik um ooit gekocht omdat ik um mooi vond :-) zoek maar eens naar een tobo die er net zo strak / klassiek uitziet als deze, zonder toeters of bellen.

Dat ie gebouwd is als een tank en alle andere voordelen die in deze review nog niet genoemd zijn (check specs op fabrikant-site) vond ik alleen maar mooi meegenomen.
Ik heb wel eens een gamer over de vloer gehad die dat ding gelijk herkende als ultiem gametobo, die vroeg me direct welke shooters ik allemaal speelde, 'k heb maar gezegd dat ik geen gamer ben en dit tobo gewoon gekocht heb om eventueel een inbreker bewusteloos te kunnen meppen :-)

blabla
Ik heb ondertussen zo'n 6 UltraX toetsenborden "versleten," in de zin van, ze begonnen een beetje aan de leeftijd te raken en waren verder nog prima. Hierna gaf ik ze weg aan familie en kennissen. 't Zijn gewoon prima platte toetsenborden zonder foefjes.

Nu ben ik door jouw review toch overtuigd om wat meer knaken neer te leggen voor een kwalitatiever/fijner toetsenbord, wederom zonder foefjes. Goed gedaan, dus! Ik ben benieuwd! :-) Thanks.
Goed om te horen dat mensen mijn review waarderen en er wat aan hebben :) Bedankt voor alle reacties! Niemand die misschien opmerkingen heeft die nuttig kunnen zijn voor reviews in de toekomst? Ik zit er aan te denken om mijn hele setup piece for piece te reviewen.

@Inny
Je zult zeker geen spijt hebben om iets meer geld te steken in een kwalitatief goed toetsenbord. Het voorbeeld dat Chris.nl geeft om te beschrijven hoe solide/sterk en zwaar dit toetsenbord geeft is geen grap. Het zou mij niets verbazen als je er een inbreker ernstig (dodelijk zelfs) letsel mee kan aanrichten.

Anyway, ik zou zeggen doe eens goed onderzoek op overclock.net en ga dan naar keyboards, de link staat ook niet mijn review. Je vindt hier echt vreselijk informatie over mechanische toetsenborden. Laat deze gigantische hoeveelheid informatie je niet afschrikken en kies het toetsenbord waar jij het beste gevoel bij hebt. Als je uiteindelijk niet kiezen kunt raad ik je aan om eens te beginnen met een wat goedkoper toetsenbord, zoals de 6GV2. Begin dit toetsenbord nu wel heel erg iedereens strot in te douwen heb ik het idee :P

Succes!
Een prima review, heb er zelf ook een en ben zeer content. Er was een ding aan jou review wat volgens mij niet klopt namelijk "en de 'behuizing' is van metaal (gecoat) gemaakt."
terwijl ik niet het gevoel heb dat de buitenkant van metaal is en de site van steelseries zegt: The plastic material used to create the keyboard has metal elements, also to help to improve durability.
Review aangepast m.b.t. het gebruikte materiaal voor de 'behuizing' van het toetsenbord.