Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Acer beTouch E130 Zwart Review

kalechinees 17 mei 2011, laatste update op 17 mei 2011, 1.050 views

Acer beTouch E130 Zwart

Pluspunten

• Upgrade naar 2.1
  • Goedkoop (nu 140 euro in pricewatch)
  • Trackball
  • BB form factor
  • 1500 mAh batterij (max 7 dagen )
  • Bolle keyboard toesten met backlight
  • Geen TouchFlo of andere blabla shell applicatie

Minpunten

• Resistief scherm met lage resolutie (320 x240, 2.6")
  • Android 1.6 standaard
  • Slechte camera (3MP, no focus)
  • 'het blijft toch Acer' - gevoel
  • Weinig geheugen
  • Plastic fantastic

Toch maar besloten een review te schrijven over deze redelijk onbekende Android / Blackberry kloon. Ik ben er namelijk aardig positief over, ondanks dat ik in de eerste instantie niet al te veel vertrouwen had in Acer telefoons.

Allereerst, ik ben altijd al een liefhebber geweest van de BB formfactor. Echter het gesloten systeem en de specifieke abonnementsvorm maken het niet erg interessant voor 'hobbyisten'.

Android sprak me het meeste aan door de vele customizatie mogelijkheden die verschillende - en vrij verkrijgbare - apps bieden.

Op het moment dat ik mijn keuze maakte was de Acer BeTouch E130 het enige android toestel in BB form factor. De Motorola Droid Pro was al wel aangekondigd (in de US, Verizon exclusive) maar deze is tot op heden nog niet uitgebracht op de Europese markt. Inmiddels is ook de Samsung Galaxy Pro aangekondigd maar ook deze zal niet verkrijgbaar zijn op Nederlandse bodem.

Dus... een Acer kopen. Hoewel ik dit merk meestal probeer te vermijden ben ik over de streep gehaald doordat de baas toch een deel zou betalen }> In het ergste geval zou hij kapot gaan waarna ik een andere kon uitzoeken (zakelijke leverancier :p)

Via de baas besteld en binnen een weekje de telefoon mogelijk ontvangen.
Bijgeleverd is:
- 2GB micro SD kaartje
- een lader
- handleiding
- cheap ass oordopjes.

Het leuke aan dit toestel is dat er geen modificaties zijn gedaan aan Android zelf. Launcher applicaties van Samsung of HTC trekken alleen maar geheugen. Deze is lekker 'kaal'.

Er is wel wat minimale bloatware geintalleerd maar niet zoveel dat ik de telefoon ga rooten om deze te verwijderen. o.a. Facebook, twitter en nog wat RSS apps etc.

Met je Google account kun je al zeer snel aan de slag. Eerst wat dingen instellen waaronder de ADW launcher, een Task killer, Wifi/3d/gps/bluetooth aan / uit widgets en nog wat appjes.

Google Apps Sync
Behalve the vele games en apps uit de Android market heeft Android zeer veel 'zakelijke' mogelijkheden.
Wat ik persoonlijk helemaal geweldig vind is dat je contacten en email erg gemakkelijk kunt gesynchroniseren met de Google Apps services. Dit geldt trouwens ook voor je kalender en taken.

Zelf heb ik een Google Apps Enterprise account (a 40 euro per jaar) met eigen domein waarmee ook je contacten, email en kalender gesynchroniseerd worden met MS Outlook (helaas nog niet voor de Mac). Erg handig, bij eventuele firmware upgrade of hardware probleem ben je nimmer je belangrijke gegevens kwijt.

Afspraken, contacten en email zijn binnen enkele ogenblikken zichtbaar op zowel m'n telefoon, 2e telefoon (Xperia X10 mini pro), PC werkstation en Macbook Pro (alleen email via IMAP).

Update naar 2.1
Bij toeval kom ik erachter dat er al een Android 2.1 update beschikbaar is. De update applicatie op de telefoon zelf blijkt dus niet te werken :)

Update gaat zeer gemakkelijk en duurt enkele minuutjes. Apps ben je natuurlijk kwijt maar door contacten verschijnen automatisch als je inlogd met je Google account.

Merkbare verschillen: betere response touch screen, nieuwe clients van gmail, phone, contacts, messaging en wat algemene visuele aanpassingen alsmede de verschillen in het OS tussen 1.6 en 2.1.
En diverse apps werken uiteraard nu wel :) WHATSAAAAP!

===============================================================

ROM - EN/FR/IT/DE/ES/PT/NL/RU
OS support:
Windows XP 32bit (Service Pack 2 or above), Windows Vista (32/64-bit), Windows 7 (32/64-bit)

You are advised to upgrade to the latest operating system. This upgrade does the following:
1. Upgrades Android from version 1.6 to 2.1.
2. Improves Contacts, Dialer, Email and Message user interface.
3. Provides a more user-friendly user interface.
4. Adds support for HTML5.
5. Updates operator network settings
===============================================================

Ervaringen na enkele maanden gebruik

++ Android is een zeer fijne BB vervanger. Het toestel doet alles wat ik nodig heb.

++ Belfunctionaliteiten zijn gewoon prima

++ Batterij is kick-ass. Ik maak er een sport van Wifi en 3G uit te zetten als ik die niet nodig heb en kill ik alle overtollige tasks. Verder krijg ik wel aardig wat telefoontjes gedurende de dag. En het leukste: per laadbeurt doe ik minimaal 3-4 dagen met de telefoon. Record ligt zelfs op 7 dagen.

++ Trackball is erg handig met name bij het scrollen.

++ Toetsen zijn bol waardoor je meer gevoel hebt bij het typen. Ook backlight op de toetsen.

-- Het toestel heeft meer plastic dan Cher: plastic fantastic maar gezien de prijs is dat niet meer dan normaal. Gelukkig is het geen gammele telefoon. Hoewel je er een hoesje bij krijgt ter bescherming gaat hij meestal gewoon los in m'n broekzak naast m'n sleutelbos. Ook is m'n Acertje meerdere keren gestuiterd van de tafel. Behalve wat kleine krasjes geen enkel probleem.

-- Sygic navigation geprobeerd (icm Android 1.6) dit geeft wat problemen betreffende een tekort aan geheugen. Zal het ook nog eens proberen met 2.1

-- Het is geen multimedia toestel. YouTube gaat nog wel maar videoformaten met een andere (meer CPU belastende) compressie gaan zeer moeizaam. Kleine games doen het prima, zwaardere games gaan hakkelen.

-- Camera is totaal onbruikbaar. Lijkt op de eerste VGA camera's van 10 jaar terug. Zelfs een barcode scannen gaat zeer moeizaam :)

Misschien later nog wat meer :) Ben in ieder geval tevreden over dit leuke 140 euro kostende toestelletje.

Heb jij ook een Acer beTouch E130 Zwart?

Bedankt dat je de moeite hebt genomen voor het schrijven van een review. Ik ben druk op zoek naar een vervanger van mijn HTC Snap (http://www.htc.com/nl/product/snap/overview.html) en eigenlijk wil ik het liefst dezelfde telefoon als de Snap, maar dan met Android. De telefoon die jij hier reviewt ziet er bijna hetzelfde uit en heeft Android.. nu alleen voor mezelf de nadelen tegen de voordelen afwegen.. Bedankt in ieder geval voor je review, daar hebben mensen als ik tenminste wat aan!
Ze hebben deze telefoon enige tijd geleden bij de MediaMarkt als sim-unlocked prepaid van vodafone gehad voor 99 euro.
Ik heb er twee gekocht (de zwarte en de witte) voor mijzelf en mijn vrouw

In principe ben ik tevreden over de toestellen. Maar de hier gestelde 3-4 dagen halen we beiden. Ik doe er ca. 36 uur mee (3g altijd aan, bt/wifi alleen aan als nodig), wel constant een exchange en een gmail koppeling en via RoadSync mijn exchange kalender.
Mijn vrouw heeft BT en 3G altijd aan, maar een veel minder aggresieve sync setup (ook gmail/exchange). Zij doet er max 24 uur mee.

Android software is prima te noemen. doet het ook prima op de Acer. Wel merk je dat de processor een hele oude is (400Mhz) en dat hij daardoor gewoon traag te noemen is.
Wel merk ik dat er wat "incompatible" hardware gebruikt is. Zo krijg ik het niet voor elkaar om een 3G verbruiksmeter aan de praat te krijgen (ze starten prima, maar meten geen gebruik, vinden simpelweg het modem niet). Ook is voor de GPS de AGPS niet standaard ingesteld. Dit heeft met nog wel wat uitzoekwerk gekost voordat ik dit werkend heb gekregen. Navigatie is hiermee wel mogelijk, maar niet zo vlekkeloos als dat je het bij een ander zou vinden.

Wellicht dat een 2.2 update een aantal van de problemen kan oplossen, maar ik verwacht niet dat Acer hiermee zal komen.

Tot slot een opmerking over mijn tel. Die heeft de neiging om binnen 48 uur een keer random te resetten. Waar dit aan ligt weet ik niet, want de witte van mijn vrouw heeft dit niet.

Hiervoor veel S60 en WM5.0 /6.5 gebruikt.
Voor mijn zakelijke toepassingen, die voornamelijk uit Exchange koppeling bestaan, was WM6.5 beter. Mijn S60 telefoon was beter in bellen. Deze zit er tussenin. Beter in bellen dan de WM phones maar beter in exchange integratie dan de nokia's.
Ik denk dat mijn volgende phone een WM7 phone wordt,

[Reactie gewijzigd door RagaBaSH op 10 augustus 2011 16:57]