Brother HL-2030 Review

microsofty710 1 februari 2007, laatste update op 16 oktober 2008, 1.005 views

Brother HL-2030

Pluspunten

• goedkoop
  • behuizing voelt goed aan
  • aan/uit schakelaar
  • linux ondersteuning (geen goede score maar het is een positief punt)
  • niks aan te merken op de afdruk kwaliteit

Minpunten

• geluid eerste minuten idle
  • Limitaties in linux afhankelijk van driver

Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 3
Ik heb voor deze printer gekozen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding, ontwerp en het feit dat ze beweren actief linux te ondersteunen.

Drivers
Eenmaal thuis viel het volgende op: Er stond nergens op de doos of handleiding support voor linux vermeld, ook de bijgeleverde driver cd verzweeg dit. Dan maar op goed geluk aansluiten. (Ubuntu edgy).

Ubuntu stelde voor de drivers voor de hl-2060 te installeren. Hiermee deed de printer het over het algemeen prima. Op 2 punten na:
- op de hoogste resolutie (1200x600) print hij ineens in 2 kolommen
- opdrachten via lpr missen de eerste 3 rijen en 1,5 kolommen, die vallen van de pagina af (de printer heeft dan nog een marge van een mm of 3)

Brother stelt op hun site drivers beschikbaar voor oa Debian. Deze heb ik gedownload en geinstalleerd. nu werkte WEL:
- hoogste resolutie
- lpr
maar:
- OpenOffice.org chrashte keer op keer bij het proberen te printen.

Na wat klooien en verstrengeld raken in drivers toch de Ubuntu drivers genomen. Omdat deze redelijk werkt out-of-the-box geef ik de drivers toch een voldoende, zonder lpr kan ik nog wel leven.

Garantie
Ik moet een aantal mensen hier lichtjes corrigeren de garantie is alleen het eerste jaar pick up and return. van de site:
"2 jaar, waarvan het eerste jaar PickUp & Return en het tweede jaar Carry-In"

geluidsproductie
Bij het printen flink wat geluid, m.i. hoort dit bij een laser en ik kan het geen lawaai noemen. het opwarmen is wel wat luidruchtig maar duurt gelukkig idd slechts 15 seconden ofzo. Na het opwarmen (idle) maakt de printer wel geluid, omdat ik hem nu tegen mijn toetsenbord heb staan en dus erg dicht bij zit is dat erg storend. Moet hem toch nog verplaatsen, is ook wel zo prettig ivm ozon die anders direct in je gezicht geblasen word. Na c.a. 10 minuten (instelbaar) gaat de printer standby en is hij helemaal stil.

features
Een ander punt waar ik op heb gelet is het hebben van een harde aan/uit schakelaar. Omdat de printer eigenlijk aan mijn debian server moet komen te hangen. Die staat altijd aan, dat wil ik voor mijn printer vooral niet.

De tonersafe functie werkt prima, met deze functie uit worden het prachtige afdrukken met een hoog contrast. Met de tonersafe op maximaal zijn de letters merkbaar dunner en lichter. Niet storend en voor prive gebruik goed genoeg, bij mij staat hij default aan.

Windows
De printer is nu gedeelt over het netwerk met een Windows XP machine. Deze kan wel prima van de hoogste afdruk kwaliteit gebruik maken icm de jongste windows driver.

Heb jij ook een Brother HL-2030?

in Linux kun je niet die 1200x600 resolutie gebruiken, zie hier. Dit hebben ze op hun site aangepast nadat ik ze had gemaild vorig jaar.
okee, dank. Met de bij brother gedownloade driver lukte het mij wel**, alleen liep OO.o vast.

** microsofty710 heeft overigens geen verschil gezien met 600dpi