HTC Wildfire S Zwart Review

bartek 26 mei 2011, 4.459 views

HTC Wildfire S Zwart

Pluspunten

• Ideale grootte, past makkelijk in je zak en ligt goed in de hand.
  • Software
  • Schermkwaliteit

Minpunten

• Fotokwaliteit door gebrek aan fysieke knop.
  • Toetsenbord op een 3,2inch scherm

Heb dit toestel nu 2 weken in mijn bezit. Mijn eerste indruk is erg positief. Gekocht bij www.gsmwijzer.be voor 238¤. De volgende dag had ik het doosje reeds in de bus. Top. In de doos vind je een lader en een headset en een boekje met een summiere uitleg over de werkiong van het toestel. Maar ik merkte al snel dat ik niet veel uitleg nodig had. Wie toch een nederlandstalige handleiding wil kan die steeds hier downloaden.

Featureset: Ik zocht een toestel dat de nieuwste software heeft, een goed scherm en makkelijk in de hand past. Ben niet geïnteresseerd in spelletjes en gebruik het vooral voor facebook, agenda, sms, bellen, en een aantal lopersprogramma's zoals Runkeeper, Endomondo, CardioTrainer. Daarvoor is ie perfect, wil je meer moet je al naar en topmodel uitkijken.

Bereik: Vreemde is dat ik overal een goed bereik heb zonder storing of kwaliteitsverlies zelfs indien hij maar 1 streepje aangeeft. Pas wanneer ook dat verdwijnt is het voorbij.

Accuduur: Hier heb ik mijn mening ondertussen wat naar boven bijgesteld: Als je gewoon wil bellen en sms'en valt de duur wel mee maar daarom koop je geen smartphone. Je wil er programma's op draaien en ik loop graag dus: RunKeeper, Endomondo, ... Maar deze programma's vragen veel energie. Ook al omdat je hiervoor GPS op moet hebben staan. Ik heb geen internetabbonement dus werk ik met Wifi en dat vraagt ook meer energie. Het is echter erg eenvoudig door via de notificatiebalk naar onder te trekken en Snelle instelling bluetooth, wifi, gps, etc ... uit- en in te schakelen. Vanaf nu staan deze zaken bij mij dan ook uit en de batterij gaat nu zelfs 2 dagen mee :-) Ben je echter te lui om deze instellingen aan te passen zorg er dan voor dat je een 2de lader bij koopt (voor op je werk) en/of een lader voor in je auto. Je zal het nodig hebben.

Design: Het toestel ligt erg goed in de hand, veel beter dan die gsm's met 4inch schermpjes.Het past makkelijk in mijn broekzak, en tijdens het lopen heb ik er aan mijn armband geen last van. Aan-uitzet knop staat wat onhandig voor linkshandigen omdat je niet met je duim kan aanzetten en in één beweging het toestel ontgrendelen ;-). Er is geen cameraknop voorzien wat ik toch handiger vind dan op het scherm klikken om een foto te maken. Teveel foto's zijn bewogen doordat je het toestel niet stevig genoeg kunt vastpakken en tegelijk op de ontspanknop drukken. Bij zwakker licht blijft de sluiter wat langer open waardoor de foto snel bewogen is. Kijk onderaan de review voor vergelijking van de fotokwaliteit.

Bouwkwaliteit: Huis is van aluminium maar de achterkant is van plastic. Glas is erg krasbestendig. Toch heb ik er voor de zekerheid een mooi lederen beschermhoes bijgekocht.

Software: Android 2.3.3 met sense 2.1 ... Wat mij betreft een mooie combinatie, ondanks dat Gingerbread net uit is heb ik nog geen stabiliteitsproblemen ondervonden en vind ik de interface intiutief werken. Sense is eenvoudig aan te passen aan je wensen, daar heb je geen handleiding voor nodig. Eenvoudige programma's werken ook erg soepel. Schermtoetsenbord is voor mijn dikke vingers wat te klein, teveel kans om net fout te typen. Maar draai het toestel 90° en het typen gaat eenvoudiger. Ik gebruik ook wel eens de fm-radio, erg eenvoudig, werkt wel niet zonder de headset, blijkbaar gebruikt hij de headset ook als antenne.

Hardware: Processor: 600Mhz ... 18 maanden geleden was dit nog een topmodel geweest, ik ben er tevreden over. Verwacht echter niet dezelfde prestaties als de nieuwste topmodellen. Camera: 5MP die zijn werk goed doet, heldere kleurweergave. Zeker geen topper maar voor de meesten voldoende. Scherm: Niet te groot maar voldoende contrast, heldere scherpe weergave. Onder een hoek lijken de kleuren wel wat fletser te worden. In direct zonlicht toch wat minder. Touchscreen: Erg gevoelig, bij de minste aanraking reageert hij er al op. De nauwkeurigheid is erg precies.

Testfoto's
Bij goede lichtomstandigheden:

Bij wat minder goede omstandigheden:

Conclusie:
- Zoek je een smartphone in een handig formaat met een goed scherm en dezelfde mogelijkheden als de nieuwste topmodellen zit je bij de Wildfire S goed. Voor ongeveer 238¤ heb je prijs kwaliteit een topper.
- Zolang je maar niet de meest veeleisende programma's nodig hebt en deze smartphone als een vervanger voor je digitale camera wil gebruiken.

Heb jij ook een HTC Wildfire S Zwart?

en nog 1 opmerking. de resolutie. is deze na het anderhalf jaar gebruik van de nokia 5230 merkbaar?
De schermresolutie is vergelijkbaar. De Nokia is wat lang en smal terwijl de HTC Wildfire S eerder wat lager en beder is. Het grote verschil ligt hem in de scherpte, heldere kleurenweergave, kijken van onder een hoek. Alleen in fel zonlicht merk ik weinig verbetering.
Ik heb ook vrij grote handen maar als ik op mijn HTC Legend een foutje maak met typen vangt de spellingcorrectie het eigenlijk altijd goed op. Vind jij dit niet fijn werken of zijn je vingers echt gigantisch? :P
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik onhandig ben ;-)

De spellingcontrole vangt fouten idd goed op, maar je moet telkens wel goed opletten want vaak vindt hij een ander woord beter dan je bedoelde ;-) Het kan zijn dat hij van mijn schrijfwijze gaat leren maar daarvoor heb ik het toestel nog niet lang genoeg.

De touchscreen van de HTC is erg gevoelig en de minste aanraking wordt geregistreerd, bij een groter scherm zullen de toetsen ook verder uit elkaar staan waardoor je minder snel fouten maakt.
De baterijduur wordt meestel nog wat beter. Wellicht dat bepaalde applicaties zijn die de accu leegtrekken.
Klopt, als ik de reviews lees van die lopersprogramma's hoor ik vaak het verwijt dat ze de batterij leegtrekken. Schakel ik de GPS uit en ga ik een dag niet lopen merk ik dat ik vlot een hele dag toekom voor de batterijindicator laag aangeeft.
ja dat klopt want beide hebben ze een 3.2 inch scherm. ik hoop niet dat het een tegrote achteruitgang is. toch overweeg ik de stap:)
ik ben momenteel in het bezit van een Nokia 5230. opzich een snel toestel maar krijgt steeds meer mankementen. het scherm reageert minder precies, valt vaak uit, trillen werkt niet meer optimaal ,conclusie ik ben dus toe aan een nieuwe phone. ik ben altijd a een Sense fan geweest vanwege de look en de klok. vraag me niet waarom. Toen ik aan het searchen was voor een nieuwe smartphone kwam ik op de HTC Wildfire terecht. aangezien ik niet heel erg veel te besteden heb is dit een ideale uitkomst. althans dat lijkt het voor mij. zal de overgang van een nokia 5230 naar een htc wildfire positief zijn?
Mijn vorig toestel was een Nokia XpressMusic. Heb dezelfde ervaring als wat jij hierboven beschrijft. Snel maar het scherm reageert minder precies, moet soms 3 keer ergens op klikken voor ie reageert, onstabiel, ...

De programma's zijn veel simpeler bij mijn oude Nokia toestel, vandaar dat het toestel snel blijft. De nieuwste Android-programma's zijn veeleisender maar met de nieuwe 600Mhz processor ben ik best tevreden qua snelheid. Ik merk vooral aan het batterijverbruik dat de programma's veel energie vragen ;-)

Sense 2.1 is een heel mooie volwassen werkomgeving. Alles is vlot instelbaar, programma's makkelijk bereikbaar, instellingen duidelijk, ... Voor mij alvast een verrijking tov de Nokia en zeer lage leercurve vermits de interface logisch in elkaar zit. Op youtube vindt je voldoende filmpjes die je tonen wat je zoal met sense aan kunt :-)
oke dankje:) ik doe natuurlijk al niks anders dan reviews opzoeken haha;) toch is mijn oog gevallen op de Wildfire en dnk ik er ook over deze aan te schaffen aangezien ik een fan ben van de android en de sense :)