Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart Review

mendel129 15 mei 2011, laatste update op 15 mei 2011, 2.393 views

Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart

Pluspunten

• design
  • wp7
  • snelheid
  • bouwkwaliteit
  • AMOLED

Minpunten

• touchbuttons
  • switchen tussen 2G en 3G

Na een kleine 2 maand gebruik te maken van bovenstaand toestel zal ik hier mijn bevindingen eens neerschrijven.
Het gaat over het toestel, niet het besturingssysteem.

Features
Vrij compleet: 1GHz cpu, 512MB ram, 8GB storage (nog het minst van al...), WiFi, 3G, ... Het heeft het allemaal.

Spijtig van de 8gig niet uitbreidbare opslag. Reden dat ze dit gedaan hebben is om de kwaliteit van het Windows Phone 7 platform te kunnen garanderen.
De Omnia 7 bevat namelijk een NAND chip ipv een sd-kaart zoals bijvoorbeeld de LG WP7 telefoon. Het voordeel van NAND is echter dat dit veel sneller toegankelijker is :)

Erg mooi scherm (AMOLED), en reageert ook geweldig op de vingerbewegingen.

Bereik
Op zich nog nooit zonder bereik gezeten.
Wat wel een irritante bug is, het switchen tussen 2G en 3G zit ergens in de knoop. Als je aan het bellen bent en deze situatie doet zich toevallig voor ben je gegarandeerd je verbinding kwijt...
Mogelijk brengt een firmwareupdate de oplossing!

Accuduur
Ik kom vaak amper de dag door (dag: 8u - 22u).
Maar ik ben dan ook wel vaak bezig met het toestel.
Blijft een pijnpunt van elke smartphone...
Mijn vorig toestel, HP 614c, was echter nog rampzaliger...
Dus we zijn er wel op vooruit gegaan!

Gebruiksgemak
Windows Phone 7 zorgt voor een geweldige gebruikservaring van het toestel. Alles loopt als een trein.
De combinatie van het OS, de 1GHz processor en de aanwezigheid van ruim voldoende ram zorgt voor een zalige belevenis.
De "touchbuttons" om te zoeken worden jammer genoeg enorm té vaak ongewild ingeduwd. Ze zijn nogal gevoelig en liggen ook niet echt enorm strategisch. Ik las echter op XDA dat er misschien een firmwareupdate aankomt die ook voor dit probleem een oplossing kan brengen...

Design
Uiteraard een volledig subjectieve mening: maar ik vind dit toestel er prachtig uitzien.Vierkant, relatief dun.
Het ziet er gewoon strak uit.

Bouwkwaliteit
Het is nog steeds niet officieel bevestigd, maar waarschijnlijk gebruikt Samsung voor zen scherm "Gorilla Glass". (aangezien het op een hoop andere samsungtoestellen wel gebruikt wordt...)
In ieder geval, ik ben er nog niet in geslaagd om er een deftige kras op te krijgen. Want eveneens wordt bevestigd op XDA. Het scherm kan lekker tegen een stootje :*)
En dat geldt ook voor de achterzijde, deze is gemaakt van aluminium ofzo. (zelfde als Samsung Wave) Voelt echt sterk aan, in tegenstelling tot de Galaxy S die een plastic achterzijde heeft.
De toetsen zelf geven ook de nodige weerstand, dus dat komt wel goed.

Algemene opmerking: wanneer je een tijd de cpu heftig gebruikt, durft de temperatuur van het toestel toch met een aantal graden te stijgen }:O

Opnamekwaliteit
Mijn ervaringen met de fotomogelijkheden van gsm-toestellen waren altijd vrij negatief. Gelukkig heeft dit nieuwe toestel mijn mening doen herzien.
De foto's overdag zijn schitterend. Erg scherp, kleuren zijn goed, zelfs de donkere delen. Algemene ruis is moeilijk terug te vinden.

In donkere omgevingen wordt dit wat moeilijker, het is en blijft dan ook een mobiele telefoon en geen fototoestel.
De ingebouwde flits doet meestal nog wel een redelijke poging om de fotokwaliteit terug wat op te krikken, en dat lukt nog wel vrij goed.

Foto's overdag zijn geweldig, 'snachts hangt het af van wat je trekt...

Algemeen
Ik heb voor dit toestel gekozen nadat ik in een winkel een tijd met de Galaxy S aan het spelen heb geweest. In vergelijking vrij dezelfde hardware, maar toch zoo anders.
WP7 maakt het, naar mijn mening, allemaal toch net iets sneller lijken. Daarbovenop komt het design en de hardere behuizing van het toestel tov het plastieken Galaxy model dat mee de doorslag maakte.

Ik heb er nog geen spijt van gehad _/-\o_

Heb jij ook een Samsung Omnia 7 i8700 8GB Zwart?

Sinds je hem toch al enige tijd hebt toch deze vraag. Hoeveel keer dien je hem echt te rebooten? Eventueel via de batterij. Ik heb gehoord dat dat nogal durft te gebeuren!
Ik heb deze telefoon al sinds begin Maart, maar kan me niet herinneren dat ik hem ooit heb gereboot omdat hij het niet meer deed.
Zeer mooie review en ik ben het ook met je eens. Ik ben nu sinds 4,5 maand een gelukkige gebruiker van de omnia 7 en ik wil niks meer anders(daarmee bedoel ik ios en android).
Beste Mendel129

Ik ben erg benieuwd naar de synchronisatie mogelijkheid van het toesel, omdat het een windows 7 systeem is. Kan het toestel gemakkelijk met outlook synchroniseren?
Direct synchroniseren met outlook kan niet, maar wil je dit anno 2011 uberhaupt nog wel? Veel beter is het om je gegevens te laten synchroniseren met een (gratis) Windows Live account. Dankzij de Outlook connector kan je al deze gegevens ook eenvoudig met je Outlook laten synchroniseren. Plus je kan gelijk gebruik maken van alle andere gratis features zoals de Skydrive van 25Gb, die je straks met de Mango update eenvoudig vanaf je telefoon kan gebruiken voor je foto's en documenten.
Mooie review! Kan ik NL al instellen bij de marketplace?
Nee, daarvoor moet je nog wachten tot de release van Mango. Die komt in de tweede helft van dit jaar. Developers en Tweakers.net kunnen al een beta versie inzien.
Paar vragen:

Hoe zit het dan met Zune en Bing?
Kan je deze telefoon (nu nog) aanraden?
Zune is feitelijk Microsoft's iTunes, in die zin dat je je telefoon ermee synchroniseert. Het werkt uitstekend, ziet er gelikt uit en is ook nog eens een fijne stand-alone mediaplayer. Hoe dan ook tig keer beter dan iTunes.
Bing is en blijft voorlopig een engelse aangelegenheid, in die zin dat zoekresultaten in het Nederlands achterblijven op die van Google. Maar bedenk ook dat Google exact dat euvel zelf had in het begin, Bing kan dus alleen nog maar beter worden.

Ik persoonlijk kan de telefoon nu nog steeds van harte aanraden, temeer omdat je zo ontzettend veel waar krijgt voor je geld. Bij andere toestellen betaal je minstens 1,5 tot 2x zo veel voor dit pakket!
Nette revieuw! :) Ik ga er een kopen! :Y)
De LG WP7 telefoon die jij hier noemt heeft ook NAND.
Just sayin.