Specificaties Tower, 5 interne + 8 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF X Review

R_M 14 mei 2011, laatste update op 14 mei 2011, 3.208 views

Cooler Master HAF X

Pluspunten

• heel arsenaal aan aansluitingen vooraan
  • stoffilters voor de ventilatoren
  • ruimte om kabels weg te werken

Minpunten

• slechte kwaliteitscontrole
  • sledes van de schijven zijn niet stevig
  • rammelende ventilator
  • USB 3.0 op voorpaneel heeft geen aansluiting voor pin header
  • gebrekkige technische info in de handleiding

Bij het samenstellen van een nieuwe pc twijfelde ik tussen deze kast en de Corsair Obsidian 800D. Omdat de Coolermaster een heel stuk goedkoper is, werd het de Coolermaster.

BIj het uitpakken viel mij meteen op dat de kwaliteitscontrole bij Coolermaster blijkbaar weinig controleert. Ik zag immers direct krasjes en een gietfoutje in de kast. Aangezien dit achter het moederbord zou zitten (en ik geen zin had in een discussie met de winkel over een nieuwe), heb ik me er maar bij neegelegd. Maar het zeg genoeg over hoe men bij Coolermaster producten controleert op afwerking.

Het inbouwen van alle onderdelen gaat vrij vlot, al zijn er wat haken en ogen aan de sledes voor de harde schijven. De vier pinnetjes die de schijven in de slede moeten houden, zijn namelijk niet echt stevig. Bij het inbouwen schieten ze dan ook geregeld los, wat resulteert in heel wat frustraties. Wel netjes is de ruimte tussen de plaat van het moederbord en de achterwand. Hier kan je gemakkelijk een hoop kabels kwijt, wat zorgt voor een opgeruimde kast en een beter luchtdoorstroming.

Op het gebied van aansluitingen vooraan op de kast, kan je weinig meer wensen. 2x UBS 2.0, 2x USB 3.0, eSATA, audio en firewire. Spijtig genoeg 'vergeet' Coolermaster te vermelden dat de USB 3.0 aansluitingen moeten doorgelust worden naar een aansluiting achteraan de computer, i.p.v. een pin header op het moederbord. Dit zou je kunnen oplossen door andere kabels te kopen (als je ze vindt), maar die zouden er 'out of the box' bij moeten zitten! Op het gebied van informatie doet Coolermaster het ook op andere vlakken niet echt bijster. Je heb twee hot swappable drive bays, maar in de handleiding is nergens te vinden of het om SATA 3Gbps of 6Gbps aansluitingen gaat.

Helaas zijn ook de meegeleverde ventilatoren niet van al te beste kwaliteit. De ventilator in mijn zijpaneel rammelt als hij draait. Ik heb de schroeven al aangedraaid, maar blijkbaar zit het probleem in de ventilator. Ik twijfel er niet aan dat deze kast genoeg lucht rondpompt zonder deze ventilator, maar het is alweer zo'n punt waaraan je kan zien dat kwaliteitscontrole zo goed als onbestaande is bij Coolermaster.

Deze kast is nu een week in mijn bezit en ik heb spijt dat ik niet voor de Corsiar Obsidian gegaan ben. Er is een prijsverschil, maar volgens mij is het dat ook waard. Deze kast heeft te veel gebreken. Ze zitten in kleine dingen, maar dat maakt ze des te frustrerender. Coolermaster had hier immers met weinig moeite een topproduct van kunnen maken. Nu krijg je een op papier zeer leuke kast. Helaas kan Coolermaster zijn beloftes in de praktijk niet waarmaken.

Heb jij ook een Cooler Master HAF X?

Ik vraag me een beetje af of je exemplaar wel representatief is. Wellicht een maandag-ochtend model ontvangen? Ik zou denken dat als je je werkelijk stoort aan de "krasjes en een gietfoutje" (om niet te spreken van de rammelende fan) je het recht zou hebben de kast te weigeren. Zeker als het een koop op afstand is... Maar ja, ik begrijp best dat daar haken en ogen aan zitten.

Wat de USB-aansluiting aan de voorzijde betreft: houdt het forum vanCooler Master in de gaten. De header is er; je moet 'm alleen aanvragen:

Wat foto's zouden aardig zijn!
De review had wat uitgebreider gemogen
vaar verder wel zeer duidelijk
Ik vind het geen review, eerder een klacht die je aan CM had moeten sturen. Wat word ik als potentiŽle koper hier nou wijzer van? Niets, behalve dan dat jij een beetje pech had met je kast.
je hebt het allemaal een beetje beknopt uitgelegd. Het mag allemaal wat uitgebreider en om het overzichtelijk te houden zou je bijvoorbeeld met kopjes kunnen werken. Maak een aantal kopjes en bespreek daar alle aspecten van de case.

Denk er ook aan dat je goed al je positieve en je negatieve eigenschappen in de review verwerkt. Niet dat we iets tegen komen wat je helemaal niet besproken hebt.

Wat vooral bij een vase erg handig is zijn foto's, in dit geval zeggen foto's meer als 1000 woorden, zorg er dus voor dat je wat foto's van de case maakt (binnenkant, buitenkant etc etc) zodat we een goed beeld krijgen van de hardware die er in past en hoe groot de case is.

Ik hoop dat je de review nog uit gaat breiden met de punten die ik net genoemd heb zodat mensen die niet weten welke case ze willen kopen ook echt geholpen worden door je review!

Succes en voor alsnog krijg je van mij 2 sterren.
dit lijkt me nou niet echt een review, eerder een klaagzang.
Post wat foto's van deze 'foutjes', dan krijgen we er een goed beeld bij.
Ik heb zelf de ervaring dat alle cooler master cases gewoon degelijk zijn afgewerkt.
Als je er echt zo ontevreden over bent, met je problemen met ratelende fan enz. kun je gewoon je geld terug krijgen of ruilen oid.
edit: bij deze dus 1 ster.

[Reactie gewijzigd door Abeltje130 op 14 mei 2011 19:18]

Ik heb precies dezelfde kast en ik heb er geen enkel probleem mee. Het over de pin header is wel waar, je moet het aansluiten op de achterkant van de case. Ik heb een perfect exemplaar zonder enige opgenoemde fouten. Misschien heeft de winkel een opgelapte versie verkocht?
even een kleine aanmerking, ik heb een HAF X gekocht, en daar zit wel degelijk een USB 3.0 header bij voor de frontpannel.
bedankt voor je review
Ik heb al een tijdje de cooler master haf x nvidia editie en naast groen is ie ook redelijk stil en koelt hij mijn gtx780 echt geweldig.