Specificaties 10,1" (1280x800), Android 3.0 , WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver Review

Sector51 13 mei 2011, laatste update op 13 mei 2011, 1.735 views

Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver

Pluspunten

• Android
  • Snel
  • Goede kwaliteit hardware

Minpunten

• Honeycomb is nog niet volwassen (niks te maken met Acer)
  • Apps zijn niet allemaal geoptimalisserd (niks te maken met Acer)

Ik ben sinds april 2010 in bezit van een HTC Desire, daarvoor heb ik al verschillende smartphones gehad maar geen van deze heb ik zo intensief gebruikt als deze Desire. Dit heeft vooral te maken met het toenemende aantal apps en de snelheid van het toestel. Wat mij opviel is dat ik ook thuis steeds vaker informatie opzocht op mijn Desire dan op de computer/laptop. Toen vond ik dat het tijd was voor een tablet. Handig voor thuis en onderweg. Makkelijk en snel informatie opzoeken. Ik ging op zoek naar een tablet waar Android op draaide.

Tablet

Ik volg nu al een tijdje de ontwikkelingen op tabletgebied. Ik was ook erg blij toen de A500 te koop was. Ik ging direct naar de winkel om er eerst mee te spelen. Omdat ik al een tijdje een Desire heb zag ik direct dat alles soepel liep. Het apparaat zag er strak uit, voelde stevig aan, had meerdere aansluitingen (micro-USB, USB, micro-HDMI) en een SD-Card slot. Prachtig dus. Ik wist dat Honeycomb (Android 3.0) nieuw was en dat er weinig geoptimaliseerde apps waren, hier kan ik nog wel mee leven omdat ik weet dat deze vanzelf komen. Ik kocht de tablet en ging blij naar huis.

Unboxing

De doos ziet er vrij simpel uit, niks bijzonders. Een zwarte doos met een wit deksel met daarop het plaatje van de A500. Als de doos wordt geopend zie je direct de tablet, deze is ingewikkeld in beschermfolie. Achter de tablet zit een micro-fiber doekje samen met de ‘first time instructions’. Onder in de doos zitten aparte vakjes, daar zit de lader, een micro-USB kabel, oplader en de boekjes. Compleet dus.

Acer A500.

Kwaliteit: Goed, aluminium achterkant, kwaliteit omhuizing ziet er goed uit.
Aansluitingen: micro-USB, USB, micro-HDMI, SC-card slot. Nice
Batterij: Goed, ongeveer 8 uur films kijken.
Scherm: Goed, laat veel vingerafdrukken achter dus bereid je voor op extra veel poetswerk. Resolutie is goed en het scherm is helder, kleuren zijn mooi.
Camera’s: Fotos zijn van mindere kwaliteit, verwacht niet te veel. Maar slecht is het zeker niet.

De Acer is stil, en wordt niet echt heet. Mijn Desire wordt warmer dan deze tablet. Ook tijdens het laden wordt hij niet al te warm.

Eerste startup

Toen ik de tablet aanzette viel mij eigenlijk op dat deze snel opstarte. Ik heb het niet gemeten maar de tablet start binnen een minuut. Je krijgt het welkom scherm te zien waar je in kan loggen met je google account. Alles gaat vlot, snel, alles reageert goed. Ik was al tevreden.

Honeycomb

Werkt snel, heeft ook te maken met de Tegra 2 processor. Ik had al gelezen dat Honeycomb niet volledig af was. Dit was zo nu en dan te merken door een force-close. Honeycomb ziet er gelikt uit, Acer heeft een eigen interface maar deze verpest Honeycomb niet (in tegelstelling tot HTC en Sense). De force-closes die ik heb gehad waren 1x met de browser, 1x met de market en 1x met Youtube. Wat mij opviel is dat ik direct terug kwam in het scherm wat de FC gaf. De applicatie werd niet helemaal afgesloten. Ik ga ervan uit dat dit wordt opgelost na een update. Het aantal apps dat geoptimaliseerd zijn voor Honeycomb zijn beperkt, dit komt goed, nog even wachten, Honeycomb is er pas en de A500 is een van de eerste betere tablets.

Ik ben erg te spreken over de browser, werkt HEERLIJK, tabbed browsing, alle knoppen heb je tot je beschikking. Het is net een volwaardige desktop browser. Met flash ziet alles er strak en gelikt uit.

Conclusie:

KOPEN!!

Heb jij ook een Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver?

Leuke review. Heb hem zelf ook sinds begin mei. Fijn apparaat, inderdaad goed gebouwd. Nu ja, behalve dan dat als ik em met links vasthoudt vlakbij de power knop, ik een beetje speling voel in het kunststof deel van de behuizing;-)

Ik heb iets meer FC's dan jij gehad maar dat kan aan mijn experimenten hebben gelegen.

Als er nog iemand is die weet hoe ik NFS/CIFS shares automatisch kan mounten op Android 3 dan houd ik me aanbevolen. En dat wil ik natuurlijk zonder de Iconia te "rooten"

En hij is inderdaad snel. Vandaag nog even gespeeld met zo'n ding van Jobs maar dat is het toch allemaal net niet.

Greetz,

S.J.Onnie
als je je review nog wilt verbeteren zou ik wat concretere data geven,
je revieuw is nu vooral gebaseerd op je eigen ervaringen,
vertel bijv hoe lang je accu meegaat.....
Ik had er wel kort iets bij gezet:

Batterij: Goed, ongeveer 8 uur films kijken.
De applicatie wordt helemaal afgesloten maar direct weer herstart. Je wil immers die applicatie gebruiken, mocht er een FC voorkomen wil je niet weer terug op het beginscherm/appmenu zijn ;).

Ik deel je ervaring met de browser, die werkt erg prettig. In Android 3.1 is de browser nog een tikkeltje sneller (op zelfde niveau als de iPad) en is de algemene ervaring net wat soepeler en sneller. Maar 3.1 is alleen nog uit voor de Xoom, dus het wachten is op Acer.
Goede review, heeft me overhaald om er ook een te kopen maar eerst moet ik deze laptop hier verkocht krijgen! Anders komt het waarschijnlijk toch niet van als ik zo'n speeltje heb :P
Leuke review! :Y)

Hoe is de Flash ondersteuning in Android 3.0? Draait dit soepel en dan met name de wat zwaardere Flash sites zoals bv deze: Audi R8?
Ik ben nu aan het werk, ik zal dit vanavond testen.
Kan aan mij liggen, maar ik krijg het niet voor elkaar om verder te komen dat het taalkeuzescherm. Ik klik op 'English'. Eerst knippert het flashobject even, maar verder gebeurt er niets. Ben benieuwd of Sector51 het lukt.
Waarschijnlijk is het toch net té zwaar :Y) Gaat de verbinding wel via WiFi? Ik ken geen enkele smartphone/tablet die deze site fatsoenlijk kan draaien ;) Erg jammer!
Ik heb het getest, door een keer of 5 te klikken op english kwam ik er in, site zag er goed uit maar het werkt niet goed.
Ik zou graag willen weten wat de kwaliteit is van de camera. Natuurlijk liggen de verwachtingen niet al hoog, maar is het bijvoorbeeld te vergelijken met een smartphone?

Ook geef je aan dat je films kijken als prettig ervaart. Ik heb gelezen dat de ondersteuning van de verschillende formaten erg matig is:

Hoe ervaar jij dit?

Dit is namelijk moeilijk terug te vinden op internet, behalve dan wat specs.

BVD!

[Reactie gewijzigd door Phomer op 18 mei 2011 11:53]

De camera is niet geweldig, maar maakt aardige foto's.

Ik zal er vanavond een posten.

De video ondersteuning is matig, dit heeft ook weer met Honeycomb te maken. Niet alle formaten worden ondersteund.

Ik heb meerder films afgespeeld met moboplayer, ging prima. Werkte allemaal.