Dell ST2220T Touch Zwart Review

gastje13 13 mei 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.554 views

Dell ST2220T Touch Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Contrast
  • Glossy IPS paneel
  • Touchscreen

Minpunten

• Kijkhoek niet op CRT niveau
  • Nog altijd ghosting
  • Zwartwaarde
  • Mocht stijlvoller

De DELL ST2220T is een touchscreen monitor met IPS panel

inleiding/motivatie

Om met de deur in huis te vallen, de belangrijkste rede dat ik deze monitor heb gekocht is niet de touchscreen functionaliteit maar de beeldkwaliteit. Stukje geschiedenis:

Toen ik drie jaar terug de CRT moest inruilen heb ik lang gezocht naar een redelijk alternatief voor de CRT. Het eerste wat me altijd opviel aan TFT monitoren was het wat grauwe, onzuivere beeld. Wit is niet wit maar kristalliseert als het ware. In het engels noemt men dit vaak "dirty-look" of graininess. Dit bleek later te komen daar de anti reflectie coating die bovenop het werkelijke scherm aangebracht wordt op veel lcd schermen. Ik heb dus een glossy TN panel (acer P203W) gekochtwelke het beschreven probleem niet kende. Voor degene die niet bekend zijn met de termen TN, IPS en PVA, dit zijn type LCD schermen. De TN komt vooral voor in de goedkopere monitoren maar zijn erg slecht van kwaliteit, de IPS en PVA vooral in TV's en duurdere monitoren en zijn veel beter van kwaliteit algeheel gezien.

Toch was het lang geen CRT kwaliteit. De kleuren waren "bleek" en de kijkhoek dramatisch. De bovenkant was b.v. donkerder dan de onderkant als je er alleen al recht voor zat. Je hoofd bewegen zorgde voor een aanzienlijke verandering van het beeld. Ook het contrast was slecht, waar ik op de CRT grijstinten kon onderscheiden bijvoorbeeld op tweakers.net, was het op de TN monitor ÚÚn grijs vlak. Ook moest ik wennen aan de responsietijd, bij sommige games zag je gewoon een veeg achter bewegende objecten. Dit wende echter wel snel.

IPS en PVA panelen waren indertijd veel te duur, dus ik besloot er maar aan te wennen en hopen dat er ooit betere panelen zouden komen.

Anno nu, IPS en PVA monitoren zijn betaalbaar geworden. Ik ben op zoek gegaan naar zo'n IPS of PVA monitor, en kwam er al snel achter dat het absoluut weer een glossy moest zijn. De anti reflectie coating op de meeste IPS/PVA monitoren tasten het beeld nog altijd aanzienlijk aan, iets wat ik absoluut onbegrijpelijk vind daar het uitgangspunt van IPS/PVA een goede beeldkwaliteit is. Diverse reviews benoemde de AG coating zelfs als nadeel van de monitor.

Veel glossy IPS (er zijn helemaal geen PVA) monitoren waren er niet, welgeteld 1 in de prijsklasse <500 euro. De dell ST2220T.

Specificaties scherm

- Touchscreen functionaliteit voor Vista en Windows 7
- Speakers ingebouwd
- VGA, DVI-D en HDMI in
- USB hub

specificaties touchscreen (opgegeven door de fabrikant

-Optische aanraking
-Vingers, stylus of aanwijzer
-Doorsnede van stylus: Minimaal 7 mm
-Aanraakmogelijkheden: Muisfuncties (klikken, slepen, dubbelklikken en klikken met de rechtermuisknop)
-Aanraakfuncties (ondersteunt Windows« 7 Multi-Touch Gestures)
-Aanraakresponstijd (standaard): 15 ms
- Nauwkeurigheid: /-2,5 mm in ruim 95% van aanraakbaar gebied (Microsoft Windows« 7-compatibel)

meegeleverd wordt

- ST2220T-monitor met standaard
- Stroomkabel
- Audiokabel
- VGA-kabel
- USB upstream-kabel
- Documentatie (veiligheidsinformatie, snelstartgids en cd)
- Reinigingsdoek

Uiterlijk

Spijtig genoeg begin ik de review met iets negatiefs. De stijl die deze DELL monitor heeft oogt ouderwets en ronduit lomp. De speakers onderaan, die vanwege de slechte kwaliteit gewoon weggelaten konden worden, maken het er al helemaal niet mooier op. De rand om het scherm is ook nog eens groot. Maar hij is wel goed afgewerkt, de monitor voelt heel stevig aan, en je kan hem stabiel zetten van helemaal horizontaal (plat leggen) tot helemaal verticaal (gewoon rechtopstaand). De achterkant is keurig afgewerkt, echter de aansluiting zijn wel moeilijk te bereiken tenzij je de monitor 180 graden draait wat soms lastig is op een krap rommelig bureau bureau.

Helaas is de monitor niet in hoogte verstelbaar, maar dat is niet echt een gemis.

features

De combinatie tussen een (kwalitatief) IPS scherm en touchscreen mogelijkheden maakt deze monitor uniek in z'n prijsklasse. Daarnaast valt er aardig wat te tweaken qua beeld.

Om te beginnen bij de touchscreen functionaliteit: om het werkend te krijgen is enkel een simpele installatie van de driver nodig die meegeleverd is op een CD. Dit programma werkt zowel op Vista als Windows 7, Ik heb deze functionaliteit getest op Vista. De monitor sluit je met een USB uit aan op de PC.

Nadat de driver ge´nstalleerd was kon je direct aan de slag. in eerste instantie reageerde het erg onnauwkeurig, maar dat valt bij te stellen in het menu van de driver werkt het aardig. Helaas is het niet te vergelijken met een ipad, hij is en blijft niet heel nauwkeurig en persoonlijk vind ik de muis en toetsenbord toch makkelijker werken. Echter zijn alle functies die met de muis en toetsenbord mogelijk zijn, ook mogelijk met het touchscreen. Het is gewoon fun om hem als touchscreen te gebruiken, al is het ook wel weer zonde van het mooie scherm dat snel vies wordt en mogelijk kan beschadigen omdat je regelmatig met de nagels iets aan moet tikken daar de vinder te dik is.

De nauwkeurigheid valt iets tegen, iconen aanklikken e.d. gaat perfect, kleine tekst selecteren of aanklikken gaat wat lastiger. Daarom is ook een kleine gesimuleerde muis zichtbaar wanneer touchscreen geactiveerd is. Met deze kun je precieser iets aanklikken. Het is uiteraard ook mogelijk direct iets (te proberen) aan te klikken. Echter, overall gezien is het absoluut geen slecht touchscreen en met wat oefenen prima te gebruiken

Verder valt er aardig wat in te stellen qua beeld, zoals de kleur (op RGB niveau) en scherpte. Een heel opvallende mogelijkheid is de "LCD conditioning" wat door felle kleuren te weergeven, eventuele inbrand verschijnselen te herstellen. Opvallend, daar LCD in theorie niet kan inbranden.

beeldkwaliteit

Kort samengevat, dit is de eerste betaalbare LCD monitor wat een echt alternatief vormt op de oude CRT. Op veel punten heeft het beeld weg van een goede oude kathodestraalbak.

Kleurweergave
Om bij het sterkste punt te beginnen, de kleuren zien er mooi in balans, diep en intens uit. In tegenstelling tot een TN panel, heeft deze een 8 bit verwerking wat duidelijk terug te zien is. Veel kleuren die een TN niet kan maken, zie je wel dit IPS scherm. In het begin even wennen, omdat door de volle weergave het over gesatureerd kan overkomen. Echter eenmaal aan gewend zie je wat je vroeger altijd heb gemist in het TN tijdperk. De kleuren zijn goed te vergelijken met een plasma of CRT scherm. De typische "bleekheid" van een TN panel is hier absoluut geen sprake meer van.

De monitor heeft uitzichzelf diverse opties qua kleurinstelling. Standaard vind ik het beeld wat te groen, maar dit valt bij te regelen in de "custom RGB mode". In het service menu kun je hem per kleur op een schaal van 0 tot 255 nog calibreren.

Ikzelf heb echter geen apparatuur om de monitor te calibreren, maar de stand "warm" komt het natuurlijkst over, zij het nog een tikje te rood.

Contrast en zwartwaarden
Met een opgegeven waarde van 1:1000 is het geen hoogvlieger, maar in de praktijk goed te doen. Contrasten in bijvoorbeeld grijstinten worden goed weergeven, en ik heb niet de indruk dat er echt contrasten worden weggemoffeld.

De dynamische contrast functie, die alleen in de mode "video->game" beschikbaar is, lijkt niet te functioneren. Echter zie ik dit niet als gemis.

De zwartwaarde vind ik helaas wat minder. In het donker blijft duidelijk een donker blauwige/grijze look zichtbaar in grote donkere vlakken.

Uniformiteit
De monitor heeft bij een compleet zwart (lees: donkerste dat hij kan tonen) beeld een volledig egaal beeld. Er is geen sprake van zichtbare clouding of backlight bleeding bij zwartbeeld. Dit is een heel erg goede prestatie. Bij volledig wit beeld zie je geheel links helaas dat de backlight toch een spoortje achterlaat dat zich uit in een gele tint aan de rand. Dit is echter niet kritiek en opvallend.

kijkhoek
Recht voor de monitor is deze nagenoeg perfect. Bij het bewegen van je hoofd is er nagenoeg geen verschil waarneembaar. Eenmaal opstaan en naar de zijkant lopen wordt het helaas minder. De kleuren krijgen een paarsige tint (horizontaal) en de zwartwaarden gaan achteruit. Verticaal wordt het beeld donkerder, echter niet kritiek. Al bij al, de kijkhoek is wel enorm veel beter dan een TN panel, waar het recht voor niet eens stabiel is

responsietijd
Indertijd met m'n eerste (en laatste) TN panel moest ik even wennen aan de typische traagheid van LCD. Deze monitor presteert niet slechter, maar ook niet beter dan een TN panel. Dit wel zeggen dat buiten de echte hardcore gamer het absoluut niet kritiek is. De DELL heeft een overdrive functie, echter kan ik geen verschil zien als deze aan staat of niet. Wellicht ben ik er te gewend aan geraakt.

Glossy paneel
De voordelen heb ik al genoemd van een glossy paneel, echter het heeft ook een keerzijde. Als de zon direct op het scherm schijnt, zie je met name in donkere vlakken spiegeling. Ik vind het wel meevallen, maar als je hier huiverig voor bent zal ik een matte monitor aanraden, mits je de nadelen van de AG coating niet ziet of daar geen moeite mee hebt,

geluidskwaliteit
Dell is zo vriendelijk geweest speakertjes in de monitor te stoppen voor als je zelf niets (werkend) hebt. Het geluid is verstaanbaar maar uiteraard kwalitatief praten we nergens over. Dit kan ook niet, daar de kleine omtrek van de speakers en het ontbreken van een kast eromheen. Wil je goed geluid, moet je echt losse speakers nemen.

conclusie
Eindelijk een goed alternatief voor de CRT. De kwaliteit van het beeld is ontzettend goed. Alleen als je van een grote hoek kijkt, of absolute hardcore gamer bent is een CRT nog iets beter. De vele mogelijkheden zoals touchscreen en de leuke prijs maken dit een top monitor!

• ATI raedon HD3800
  • Windows Vista

Heb jij ook een Dell ST2220T Touch Zwart?

Kleurweergave
Onzin. De kleuren op het scherm worden bepaald door het backlit (in dit geval ccfl). het type paneel heeft niets te maken met de kleuren.

Ik het kort:

backlit heeft invloed op:
helderheid (min/max)
gamut (de maximale kleur "rood/blauw/groen" die kan worden weergeven)
stroomverbruik

De rest van de eigenschappen worden bepaald door het paneel:
contrast
resolutie
responstijd
kijkhoek
aantal bits kleur (niet interessant zonder de juiste software die jij vast niet gebruikt)
enz.

Het is dus prima mogelijk om een TN paneel te hebben wat hele diepe kleuren kan weergeven in combinatie met een hoog contrast. Het beste voordeel hiervan is het scherm in de xps 15:
het type lamp heeft wel degelijk invloed op de kleur van het scherm, een CCFL heeft net als een TL buis een heel beperkt kleurenspectrum, zonnestralen bevatten iedere kleur licht en daarnaast ook nog allerlei voor de mens niet zichtbare stralen.

Een CCFL straalt slechts een beperkte golflengtes uit, sommige LED lampen stralen een breder kleurenspectrum uit, wat de uiteindelijke kleur waarneming op het scherm beinvloed, het is welliswaar bijna niet zichtbaar, maar er zit wel degelijk verschil tussen.

Als je een scherm kon voorzien van een zon als backlight dan waren de kleuren veel mooier geweest dan met een CCFL, helaas hebben we geen zon die in een beeldscherm past.
Niet mee eens.
Zoek maar eens na, een IPS panel kan veel meer kleuren weergeven en nauwkeuriger!
Dat komt omdat het backlit in IPS monitoren doorgaans van betere kwaliteit is, niet omdat die paneeltechnologie zorgt voor fellere kleuren.
Kleuren zijn ook niet feller, IPS geeft meer kleuren en intenser. TN is juist feller maar oppervlakkig en bleker. TN gebruikt veel dithering voor een hoop kleuren.

Ik heb anders nog nooit een TN gezien die de kleur fatsoenlijk weergeeft . .
IPS geeft niet meer kleuren. De resolutie (aantal bits kleur) van die kleuren word alleen beter. Al is het verschil tussen 8 bit en 6bit +frc discutabel. Een hogere bitdiepte heeft alleen zijn als je bij deze test last hebt van banding: http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php
Daar heb ik op mijn TN maar weinig last van.

En, feller, dat is nu precies een eigenschap waar het paneel geen invloed op heeft. De felheid van de kleur (= color gamut) word volledig bepaald door het backlit.

Staat toch echt dat een IPS meer kleuren kan produceren, iets wat me toch echt opviel in vergelijk met de TN monitoren. Backlight zal zeker ook invloed hebben, maar het panel en de eventuele dithering (TN) erachter toch echt het meest.
Nee, daar staat dat IPSpanelen meer kleurdiepte hebben (8bit ipv 6bit). Dat is iets anders als wat Darkstone aangeeft.
Het is 8 bit vs 6 bit+2 bits FRC.

Bijna hetzelfde dus. 'native' 8 bit heeft alleen voordeel bij bewegende beelden.
Hoe werkt dat touchscreen bij deze monitor? Sluit je die aan via USB en heb je er dan een HID bij, of is het afwijkende software. En kun je een indicatie geven hoe onnauwkeurig het is in het gebruik? Moet je op de pixel precies tikken, of op de 10 pixels, of op de 100?

Als ik zo naar de foto's kijk dan lijkt het scherm naast niet in hoogte verstelbaar te zijn, ook niet kantelbaar. Klopt dit?
Zo'n glossy coating vind ik zelf ultiem brak, omdat je continu reflectie in je scherm hebt. Als je een kleine monitor hebt dan is hier vaak nog wel overheen te komen, maar een 22" scherm is niet echt heel klein dus lijkt het mij vrij lastig om er fatsoenlijk naar te kijken, zonder dat het ding als een gek spiegelt. Of valt dat allemaal wel mee?
Inderdaad niet in hoogte, wel kantelbaar (wat ik in de review bedoelde met het helemaal horizontaal tot verticaal).

Moeilijk te zeggen hoe nauwkeurig, iconen aanklikken gaat prima, maar kleine klikbare tekst klikken gaat wat moeizaam.

Valt mee. Hij spiegelt inderdaad wel als de zon er direct op schijnt, maar 's avonds heb ik je hier totaal geen last van. Is ook persoonlijk, zie je de nadele van een AG coating niet, zal ik daar voor gaan. Ik zie het helaas wel duidelijk.

Thnx voor je reactie, zal even een en andere verduidelijke in de review!
als je onder MAC OS X werkt, kan je dan de multitouch functies ook gebruiken of gaat dit met bepaalde extra software die alleen vista/7 only is?
Maar, deze generatie Dell monitoren lijkt veelal toch geen echte 8 bits kleuren te hebben maar 6 bit plus FRC. Met de U2310H en de U2210H heeft ook op veel plekken op het net (inclusief het Ultrasharp topic op tweakers volgens mij) 8 bit gestaan wat inmiddels veelal is bijgewerkt.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_st2220t.htm ... 6 bit plus FRC. Wel moet worden opgemerkt dat het de community ruim tijd heeft gekost dit vast te stellen, wat je als aanwijzing te zien dat de implementatie van frc bij deze schermen klaarblijkelijk goed is.
Ik heb deze: Dell ST2220T monitor ook, en ik ben het totaal niet eens
met jou uitslag over de "Touch" functie van deze monitor:

a) het werkt alleen maar op Windows Vsta / Seven en 8
(en natuurlijk de daar tegenover staande Server varianten:
dus eigenlijk: alleen, Windows NT 6.x
b) Werkt op geen Linux, Apple of Unix variant.
c) Touch functie in de hoeken (vooral rechter hoeken) - met 1 vinger zit er 2 tot wel 3 centimeter naast, en dat probleem is niet te calibreren.
d) Double-Click With Touch Screen; reageerd niet of te traag, en kan niet gecalibreerd worden.
e) Single Click As A Double-Click reageerd niet of te traag, en Executeerd niet de gewenste Metro Applicaties op tijd, of helemaal niet.

Mijn inziens:
Zeer slechte monitor als het gaat om de "Touch" functie.