Zalman VF900-Cu Review

Nivado 29 januari 2007, laatste update op 29 januari 2010, 964 views

Zalman VF900-Cu

Pluspunten

• Goede koeling
  • Lekker stil
  • Makkelijke installatie
  • Geheugen wordt gekoeld
  • Mooi uiterlijk

Minpunten

• Ik moet nu mijn HD's en een Casefan het zwijgen op gaan leggen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Omdat de herrie van de standaard koeler van mijn Asus X800 pro mij na anderhalf jaar begon te irriteren heb ik besloten om maar eens een stillere koeler aan te schaffen. Toen ik mijn X800 pro kocht had ik al gelijk het plan om er een VF 700ALCU op te schroeven. Echter viel de herrie van de standaard koeler me in eerste instantie best mee. Uiteindelijk toch maar besloten om een Zalman te halen. Ik heb voor de VF 900CU gekozen omdat, op basis van reviews, deze (op laagste stand) de beste combinatie gaf van geluids- en temperatuurniveau.

Installatie
Het installeren ging snel en eenvoudig, welke schroefgaten te gebruiken en hoe te installeren stond zeer duidelijk in de (Engelse) beschrijving. Al met al zat de koeler in ca. 15 minuten op zijn plek.

Geluid
Het geluidsniveau is dus danig laag dat hij niet boven mijn andere koelers en HD’s uit komt. Ik heb dus een aantal nieuwe bottlenecks wat betreft stilte van de PC. Ik moet wel zeggen dat hij dan op de laagste snelheid draait. Volgens Asus Prope draait de fan dan op ca. 1400 rpm. Als ik met de bijgeleverde Fan-mate 2 de snelheid geleidelijk opvoer naar max, hoor ik hem wel iets harder zoemen, maar blijft hij nog steeds redelijk stil.

Temperatuur
De GPU en Mem bleven idle op ca. 25o C, waar dit met de standaard koeler rond de 40-45o C was. Toen bleek dat de koeler en de kaart na installatie hun werk naar behoren uitvoerden, heb ik de Gigabyte X800 XT PE bios op de kaart geflashed om er iets meer prestatie uit te krijgen. Na deze flash draait de GPU op 520 ipv. 475 en het geheugen op 560 ipv. 450. Bovendien zijn er 4 extra pixelpipelines unlocked en heb ik er nu dus 16 ipv. 12. Bij deze snelheden blijven de GPU en het geheugen in de buurt van de 25o C. Op vollast wordt kaart niet warmer dan 46o C.

Kaart Performance
De kaart is dus overclocked naar een XT PE. Om te kijken wat voor winst dit oplevert heb ik 3D-mark 2003 gedraaid. Mijn score voor het overclocken was 9180, die nieuwe score is nu 10890. Dit is een performance winst van ca. 18,5%.

Al met al ben ik erg blij met mijn beslissing om alsnog een VF 900CU aan te schaffen, aangezien het geluidsniveau flink is verlaagd en de performance van mijn videokaart flink is verbeterd. De 29,- Euro die hij bij Alternate gekost heeft is hij dan ook zeker waard.

Heb jij ook een Zalman VF900-Cu?

Offtopic, Neem een thermaltake hardcano 14, Zalman headpipe of een silentmax die heb ik zelf de laatste, ik hoor niks meer van me hardeschijven (6 Stuks) me raptor hoor ik af en toe, maarja wat wil je ;)

Ontopic:

Nette survey ik hou het nog even bij me boxed cooler maar die van de 7900 GTO is ook te goed gewoon :D
die zalman heatpipe is alleen voor 't koelen... het gaat hier om 't geluid van de HD :) lijtk me niet dat die paar pijpjes 't geluid verminderen? :)

anyway, ontopic:
heb dit koelertje zelf ook, prima ding! koelt lekker alleen op max fanspeed tikkeltje te luidruchtig... maar goed, als ie op max draait heb ik toch mijn game headset op dus heb ik er geen last van :D
Die zallman dempt het geluid toch nog verrassend goed.
Hij hangt in rubbers wat een groot deel van het resoneren weegneemt.
Ook de koeling is dik in orde
zie voor review klik hier
Ik vind die van silent maxx beter maar die is dan ook een stuk duurder
Idd goeie keuze die VF900-Cu! ik heb hem ook sinds enkele maanden en niks dan lof over deze cooler.

Hoe kun je de bios van een graka flashen? en waar kan ik dit vinden?

Ik heb een Powercolor ATI Radeon X850 XT (R480 core)
Hoe je de bios van een X800 Pro naar een X800 XT PE kan flashen staat in het Grote X800pro > XT topic. Zoeken op GoT naar "X800pro" dan zou je hem moeten vinden. Deel 6 is de meest recente en dateerd van 2004.

Let wel dit is alleen voor het Flashen van een X800pro (R420). Het verschil tussen een XT en een XT PE is slechts de snelheden van geheugen en GPU, hiervoor hoef je geen bios te flashen, dit kan je veel makkelijker doen door AtiTool te installeren. Ik heb die bios geflashed voor de 16 ipv. 12 pipelines die vrij zijn gekomen.

Let wel dat dit geheel op eigen risico is.
Mooie survey

Zeker een prima koeler, heb hem hier ook draaien... En wat betreft je negatieve eigenschap, daar ben ik het mee eens... :>

Maar HD stil krijgen (en het resoneren te stoppen) is erg lastig...

Maar goed beetje "off survery" :)
@ Harddisk het zwijgen op leggen.

Ten eerste bedankt voor alle tips. ik zal er zeker even naar kijken.
Het zal waarschijnlijk neer komen op het vervangen van een van mijn 2 schijven. aangezien er een al wat ouder is en ik nu maar 100 GB heb en dit na ruim 2 jaar toch wat aan de krappe kant wordt. ik heb dan ook het vermoeden dat mijn oudere schijf langzaam aan meer herrie is gaan maken.

Ps. Ook bedankt voor de lovende woorden.
Vul dan niks in als je geen duidelijke negatieve eigenschap weet op te merken. Maar verder een nette survey. :7