Specificaties 26" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-26U2000 Review

J-air 4 november 2007, 4.059 views

Sony Bravia KDL-26U2000

Pluspunten

• Voldoet aan mijn eisen
  • DVB-T prepared
  • Goedkoop

Minpunten

• dan toch de grote speakers eronder (wat eigenlijk wel meevalt, ik mierenneuk!)

Algemene Beoordeling
Ik was al een tijdje op zoek naar een 26" of 32" LCD in de klasse 500 tot 700 euro, die echt aan mijn eisen kon voldoen. Uiteindelijk bleek dat de 32 inch in die prijsklasse meestal erg budget waren en dat ten koste ging van het kijk plezier, daarom toch 26 inch.

Wat waren mijn eisen?
- 1X hdmi (meer liever niet)
- 1xComponent (voor mijn xbox 360)
- 1xVGA (vanwege bestanden via mijn computer)

'Die meer liever niet' slaat eigenlijk op het feit wat philips vaak toepast, dat is dat je dan 2xhdmi hebt, maar geen VGA en geen 1:1 Pixelmapping via HDMI hebt. In de prijsklasse waarin ik mij bevond waren geen 2x hdmi met 1x VGA beschikbaar.

Na lang wikken en wegen, en nadat ik het liefste een echt elektronica merk wou (puur subjectief uiteraard), kwam ik uit bij Sony en Samsung.
Bij Samsung vond ik de LE27S71B en de LE26r72b erg mooi, bij het duurdere Sony deze. Ik vond meteen al dat de LE27S71b een 'no-go' was vanwege het korrelige beeld, en ook vanwege de cheap-ass voet en de krasgevoeligheid. Na lang wikken en wegen bestelde ik de Le26r72b, maar vanwege leveringsoplichting bij Redcoon, cancelde ik de deal. Die maandag dat ik hem cancelde had mediamarkt de -19%btw dag en toen heb ik de samsung (26r72b) en de Sony (26u2000) nog eens goed kunnen bekijken. Ik vond uiteindelijk de Sony een betere koop, mede dankzij zijn ingebouwde DVB-T tuner, zijn krasbestendigheid en de gewende sony-afwerking (mijn tv hiervoor was ook een sony). De Samsung was naar mijn weten toch te krasgevoelig en te stofaantrekkend. Iemand vertelde mij dat zelf met de meegeleverde doek je nog krassen maakt.

De doos waarin hij zat was prima en de meegeleverde Manuals prima, ook al ben ik te arrogant die te lezen. De afstandsbediening is een hele lelijke, maar hij doet zijn werk vanuit alle hoeken.

Featureset
Erg goed naar mijn weten, hij voldeed aan mijn eisen

-1x VGA (waarbij je pixelmapping 1:1 kon doen)
-1XComponent
-1xHDMI
-2xScart
-1xS-video/composite
-1x audio-out
-1x pcmcia voor een CAM waardoor je de digitenne smartcard kan gebruiken
-1x Tuner voor analoog en voor DVB-T

Kleurweergave
Erg mooi scherp en helder beeld. Vooral bij het High Defenition materiaal komen de ware kleuren naar boven. De instellingen zijn wat beperkt in het menu; alleen contrast, kleurtint en verlicht mogelijkheden, maar door de prima kleuren vind ik dit helemaal geen gemis.

Contrast en helderheid
De hoek waarin ik dacht dat de meeste klappen zouden vallen. Toch viel dit mee en vind ik beide goed. Vooral de helderheid is erg goed. Contrast had naar mijn weten nog iets beter gekunt, dit vooral bij divx materiaal, bij dvd niet, maar ik stoor me er allerminst aan. Ook heb ik geen enkele last van Backlight Bleeding wat mijn Samsung 205bw waar ik nu op type wel last van heeft.

Ghosting
Net nog even voor het eerst Halo 2 gespeeld met mijn 5.1 set erbij aan en het was janken geblazen. Wat ben ik slecht geworden ;). Speelde erg goed en geen enkele last van Ghosting. Zowel bij Halo 2 als bij Pro evolution Soccer is het gewoon zoals op de CRT. Hier ben ik erg blij mee, maar om eerlijk te zijn had ik ook niet anders verwacht.

Pixeldefecten
Ik bedenk net pas dat het mogelijk is dat je een Lcd-tv hebt met dode pixels, dus je merkt wel, nergens last van. Hij kwam helemaal gaaf uit de doos. Houwe Zo ;)

Bouwkwaliteit en afwerking
In een woord; Solide. Na mijn vorige Sony 51cm CRT, had ik van Sony ook niet anders verwacht. De voet is mooi stevig, de tv zal onmogelijk omklappen (als je tenminse niet gaat duwen). De achteringangen zijn mooi geordent (niet zo opgepropt zoals bij de nog nieuwere sony's, maar ook niet te ver van elkaar vandaan.) Erg netjes van Sony.

Vormgeving
Ja.. over smaak valt niet te twisten. Ik vind hem wel redelijk mooi. Niet super. Hij heeft best grote boxen eronder die ik helaas niet gebruik. (De boxen heb ze wel getest en er komt redelijk goed geluid uit voor een LCD.) Voor de rest is het mooi grijs en hij staat hierdoor mooi op het grijze ijzeren kastje van Ikea. De Sony letters zijn erg mooi erop geplaatst. Het menu vind ik erg strak van de televisie. Alles is in het Nederlands en je kan eenvoudig kiezen tussen digitale en analoge zenders. Ook switchen tussen de verschillende ingangen gaat prima. Je kan zelf PiP doen maar alleen met de pc ingang en de tuner. (dus dan zet je msn of dergelijk aan en ga je televisie in het klein ernaast kijken)

Dankzij mediamarkt voor 800/1.19= 671 euro!. Echt super hij staat bij de meeste nog voor 800 euro of meer te koop. Ik zag laatst bij it's ook een minus-btw actie, maar dit is oplichting! Zij verhogen eerste de prijzen en gooien daarna de btw eraf. Dit heeft MediaMarkt niet gedaan

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-26U2000?

survey geupdate met wat betere foto's, hij doet het nog steeds prima, ik ben er erg tevreden mee.

Reactie's altijd welkom!
Ik heb de 32U2000 nog zien staan en hier ernstig aan getwijfeld. Die was 849 incl (713 excl). Je had geen 13 euro over voor een 32 inch? Kan ook verschillen per MM.

Ontopic:
Indien je hem aan je PC hebt hangen, is het misschien handig te vermelden welke videokaart je hebt met drivers. En welke aansluiting je gebruikt.
Hier schijnen veelvuldig problemen bij voor te komen.
nice review, maar ik vind die luidspreker die aan de tv vast zit echt lelijk gedaan hoor..