Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Naga MMO Gaming Mouse Review

Ireyon 13 mei 2011, laatste update op 14 mei 2011, 2.931 views

Razer Naga MMO Gaming Mouse

Pluspunten

• Degelijk en duurzaam product;
  • Ligt ergonomisch gezien goed in de hand;
  • Goede driver support;
  • Add-on voor Warcraft en Warhammer;

Minpunten

• Aanschafprijs kan afschrikken;
  • Alleen voor rechtshandigen;
  • Twee onhandig gepositioneerde knoppen;
  • Geen DPI instelmogelijkheid op de muis zelf;
  • Meerwaarde van de knoppen voor normaal gebruik;

Introductie
Nadat een beker koffie over mijn vorige, vertrouwde Alienware Tact-X muis was gevallen reageerde deze niet meer fatsoenlijk op muisklikken. Tijd voor een andere muis helaas. Eigenlijk had ik nooit problemen met de Alienware muis en deze was in mijn visie helemaal perfect qua design, response en ergonomie. Toch wilde ik eens iets anders proberen. Nu zijn er muizen in alle soorten en maten beschikbaar en plakt iedere fabrikant er het predicaat 'Gaming' aan vast om verkoopcijfers te boosten, dus keuze zat.

Om een verstandige keuze te maken heb ik eerst gekeken naar welke games ik speel en wat mijn eisen zijn. Het spel wat ik bijna dagelijks speel is World of Warcraft en mijn persoonlijke eisen vallen ook wel mee: Zolang de response goed is, de knoppen degelijk reageren op een klik en het geheel niet plastic/goedkoop aanvoelt vind ik het al prima.

Door de honderden fansites die over Warcraft gaan kom je al snel in aanraking met Razer producten, in het bijzonder de Razer Naga muis. Eerder had ik al eens de World of Warcraft muis van Steelseries aangeschaft, deze had het amper 2 maanden uitgehouden toen ik hem uit pure frustratie van de hand heb gedaan. Een dergelijk prijzige muis (marketing en WoW-logo'tje) dat zo ontzettend goedkoop aanvoelt en amper lekker in de hand ligt, dat nooit meer!

Met bovenstaand in gedachten - met daardoor enige vooroordelen over Warcraft-producten - keek ik met gezonde sceptici naar de Razer Naga. Op YouTube circuleren een flink aantal user-reviews van mensen die zeer tevreden waren met hun nieuwe aankoop, en zo ook op diverse fora dezelfde reacties op de muis. Knoop doorhakken, en kopen maar (op hoop van zegen).

Eerste kennismaking
Razer heeft zijn praaltje degelijk ingepakt, voorzien van een hoop boekjes en een heus certificaat. Een driver CD zat er niet bij, wat niet verwonderlijk is want de muis werkt onder Windows ook zonder drivers. Echter om het meeste uit de muis te halen dien je de meest recente versie te downloaden van razersupport.com, waar tevens ook een firmware update beschikbaar is.

Na het plezier van het uitpakken wordt het tijd voor de eerste aanraking. Direct bij het oppakken van de muis valt al op hoe goed deze in de palm van mijn hand past (formaat kolenschep). Wijsvinger en middelvinger liggen lekker op de knoppen, en ook de 12 macrotoetsen aan de zijkant van de muis voelen degelijk en goed aan. De overige vingers hebben een natuurlijk rustpunt aan de zijkant van de muis gevonden. Hierbij dan ook het eerste punt van kritiek, voor zover je dit kritiek kan noemen: de muis is niet voor linkshandige gamers weggelegd door het design en de pasvorm.

Het materiaal van de muis voelt degelijk en stevig aan, een soort teflon/rubberachtig laagje op de plekken waar je vingers het meeste gebruikt en een mooie glimmende coating op de plekken waar je vingers rusten. Nadeel is wel dat vlekken en vettigheid makkelijk hechten aan de teflon laag, dus regelmatig even goed schoonmaken. Ook wordt de muis na een tijdje gebruikt te hebben warm - comfortabel warm eigenlijk - van je hand en de LED’s.

Direct na het inpluggen licht het Razer logo in een lavarode gloed op. De settings (gevoeligheid, versnelling, muistoetsen) zijn gelijk al goed, zonder ook nog iets aan de driver aan te passen. Om toch een persoonlijk tintje te geven heb ik nog gesleuteld aan de driver om een aantal profielen te maken naargelang het soort spel wat je speelt. Een FPS spel heeft toch iets meer gevoeligheid nodig dan een RPG spel. Instellingen zoals DPI (tot maar liefst 5600 DPI) en versnelling kan je gemakkelijk aanpassen, echter om te switchen tussen profielen dient er een knop geprogrammeerd worden. Deze zit standaard niet op de muis. Ook is het mogelijk om een profiel aan een programma koppelen; zodra het programma start wordt ook het betreffende profiel ingeladen.

In actie
Het vergt toch wel enige gewenning om met 12 knoppen te werken. De eerste 6 zijn best goed te bereiken met je duim, maar 9 tot 12 moet je - vooral bij de onderste rij - je duim behoorlijk buigen. Om je te helpen heeft Razer een setje ‘trainers’ meegeleverd, dit zijn siliconen stickers die je op de knoppen kunt plakken zodat je duidelijk voelt over welke knop je vinger beweegt zonder te kijken. Eenmaal de lay-out onder de knie, dan kunnen de stickers er eenvoudig weer afgehaald worden.

De lay-out van de 12 knoppen is als een zijwaartse GSM toetsenbord. Onderop de muis zit een schakelaar voor het selecteren welke nummertoetsen de muis naar het spel stuurt, hier wordt onderscheid gemaakt tussen de normale 0-9 en de 0-9 op het numerieke gedeelte. Voordat de muis een klik registreert van een van deze 12 toetsen dient de knop best stevig ingedrukt te worden. Dit is ontworpen met in gedachte dat er niet per ongeluk een knop indruk wordt doordat je duim juist op die plek rust. Door deze extra druk die nodig is kan bij het richten je muis verspringen - iets wat de nauwkeurigheid van het richten in een spel niet ten goede komt - echter wordt dit steeds minder naarmate je meer gewend raakt aan de muis.
Op de lay-out van de overige muisknoppen is nog wel iets aan te merken. Aan de bovenkant van de muis, net naast de linkermuis knop zitten nog 2 (programmeerbare) knoppen. Deze zijn echter zo lastig gepositioneerd dat je ze nauwelijks kan en zal gebruiken. Bijna alle reviews die geschreven zijn over deze muis merken dit ook als negatief punt aan.

Speciaal voor World of Warcraft en Warhammer is er een add-on (gebaseerd op Dominos) gemaakt waardoor het binden (toewijzen) van acties in het spel mogelijk wordt gemaakt. Klinkt goed, echter dien je wel een standaard interface in het spel te gebruiken, zoniet krijg je de ene scripting foutmelding over de andere in het spel. Deze add-on is niet noodzakelijk voor het gebruik van de muis, maar het bied wel meerwaarde.

Voor 83 euro heb je een hele degelijke muis die lekker in de hand ligt en precies doet wat je er van verwacht. Lange speel sessies zijn geen probleem. De meerwaarde van al dit knoppen-geweld valt te betwijfelen. De muis is ontworpen met MMO's in gedachten en met een RTS zoals Warcraft 3 en Command & Conquer werkt de muis ook nog steeds geweldig. Voor shooters werkt de muis naar mijn mening niet en heb je eerder last van de extra knoppen, echter voor een shooter is een 5-knops al muis meer dan voldoende. De 'leercurve' is best redelijk, daarmee bedoel ik dat je vrij snel de knoppen onder de knie krijgt. Buiten games om hebben de knoppen alleen nut als vervanging van het numerieke gedeelte van het toetsenbord.

Heb jij ook een Razer Naga MMO Gaming Mouse?

Uitgebreide review.
3 sterren toegekend. Wellicht nog wat leuke foto's van de verpakking en de muis "in actie" ?
Uitgebreide en duidelijke review, 5* imo. Misschien kun je staks alleen nog iets melden over de duurzaamheid (aangezien je m anderhalf jaar geleden geschreven hebt) wat is de huidige staat van de muis bijv. ?
Muis nog steeds in gebruik, alleen niet als hoofdmuis. Heb voor overige niet game-gerelateerde taken toch maar een eenvoudige kantoormuis er naast. De Naga is een heerlijke muis, maar niet voor dagelijkse Windows taken. De muis werkt eerder tegendraads voor dat soort taken omdat de muis vrij fors is.

De coating is nog steeds in goede staat. Je ziet wel waar je vingers tegen de muis rusten, maar de coating is niet gaan brokkelen of vol vettigheid. Ik poets mijn muis wel regelmatig, gewoon omdat ik mijn apparatuur graag schoon hou :)

De knoppen 9 tot 12 zijn echt irritant om te gebruiken omdat je je duim in een rare kronkel moet buigen om er bij te komen, maar dat heeft denk ik ook met het formaat hand te maken dan alleen ergonomie.

Al met al tevreden over de muis, maar alleen goed inzetbaar voor MMO's, andere games heb ik toch liever een simpele muis met 2 duimknoppen en klaar. Zou ik hem een tweede keer weer kopen? Vrijwel niet, maar ik heb geen spijt van mijn aankoop. De volgende muis wordt of weer een Alienware / Logitech G9 vanwege de grip, of een Cyborg RAT denk ik.
DPI is wel op de muis in te stellen, je moet dan alleen even een knop naar keuze instellen als 'on-the-fly-sensitivity', zolang deze knop dan is ingedrukt kun je met het scrollwieltje de DPI waarde instellen van 100 tot 5600 DPI in stappen van 100 DPI. Tevens kun je ook nog in vijf stappen instellen met waardes naar keuze. (Synapse 2.0)