Specificaties AMD Fusion E-350 on board - Bekijk alle specificaties

Zotac Fusion-ITX WiFi Review

da_Mastah 13 mei 2011, laatste update op 13 mei 2011, 2.541 views

Zotac Fusion-ITX WiFi

Pluspunten

• Zuinig, Stil, Compleet, Drivers

Minpunten

• Piepjes bij opstarten

Layout Score: 5
Heb dit moederbordje sinds kort in gebruik in een HTPC/NAS. Heb voor deze gekozen omdat de Asus E35MI-I DELUXE al lange tijd niet leverbaar bleek en een soortgelijke featureset had (AMD E-350, passief gekoeld, mITX).
Het moederbord ziet er degelijk uit, efficiënt ingedeeld en veel I/O poorten. De AMD Fusion is vlot voor de prijs (duidelijk sneller dan een Atom), stroomverbruik is laag en in Linux zijn alle onderdelen (WiFi, Video etc) goed ondersteund qua drivers. De Catalyst driver biedt zelfs de mogelijkheid voor video-acceleratie, wat ideaal werkt met XBMC, VLC etc.

Het BIOS lijkt zich ook erg te lenen voor overklokken (voltages e.d. kunnen allemaal getweaked worden) maar heb dit niet geprobeerd.

Enige nadeel aan dit bordje is dat er bij het opstarten 2x door de machine een piep geluid wordt gemaakt en deze niet uit te schakelen is.

Heb jij ook een Zotac Fusion-ITX WiFi?

Heb dit bordje twee maal terug gestuurd
1) HDMI aansluiting werkte niet in windows 7 wel in de bios (was volgens zotac een vaker voorkomend probleem)
2)Liep vast na ongeveer anderhalf uur en dan was er een streeperig beeld en nergens meer een reactie op. Lijkt me oververhitting van iets in het moederbord, geen idee?

maar vind dit wel een heel slecht teken. hoop dat de volgende gewoon in een keer werkt ben het inbouwen nu wel zat...
Wat voor een kast gebruikte je? Streeperig beeld lijkt namelijk inderdaad op overhitting. Wel jammer dat dit bordje voor jou helaas niet goed werkte, ik ben er zelf wel erg tevreden over.
Ik heb de E35MI-I DELUXE waarvan de heatsink erg warm wordt (warmteophoping) en daardoor eigenlijk wel een extra fan nodig hebt, zo zit het bij dit model? Plus de Asus heeft een EFI bios waardoor deze incl. een ssd in 7 seconde in mijn mediacenter app zit, indien deze dat heeft is dat ook wel het vermelden waard.
Grappig, ik heb gisteren namelijk een Deluxe gekocht en in een Antec Skeleton Mini gehangen. Juist omdat ik dan geen extra fan nodig heb. En dat niet leverbaar? Ik moet toegeven ben naar Hoofddorp gereden, maar volgens mij zijn ze toch ook wel online verkrijgbaar. Ik heb btw voor de Asus gekozen omdat ik geen SoDIMM wilde aanschaffen.
Hoe heet wordt de jouwe dan (en deze zotac?).
Ik kan mijn hand er namelijk indien ik hem fanless gebruik echt niet erop leggen.
Maar ik had hier geen probleem hem te bestellen, heb hem inmiddels alweer 2 maanden.
(Tip, de eerste bios heeft problemen met de onboard lan en resume from standby, de nieuwere bios lost het probleem op)
Ik heb de temperatuur niet exact gemeten. Maar ik kan mijn hand nog gewoon op de koelvinnen leggen zonder problemen. Het voelt vrij lauw aan. Ik heb echter wel een Lian-Li Q11 kast waar een fan al in de kast zelf zit te blazen, er een ATX voeding recht tegenover het koelblok zit die ook er vol op blaast.
Ik heb hetzelfde bord als jij. Alleen ken je de Skeleton kennelijk niet ;) . Daar zit in de top een grote fan in. En die blaast zo recht op het koelblok. De fan staat nu in de laagste stand omdat ik vermoed dat het al voldoende is. Volgende week zullen we het weten, dan kan ik gaan testen. Dit weekend ben ik namelijk niet thuis.
De Deluxe werd net de dag dat deze bezorgd werd weer leverbaar (daarvoor stond alle verwachte levertijd altijd op 20 dagen+). Het grote verschil met de Asus is inderdaad SoDIMM vs normaal DIMM.
Ook dit moederbord heeft een EFI Bios naar mijn weten, ik heb hem echter niet geprobeerd.
Hmm.. matige review. Juist over de E35M is veel meer te vertellen. Uitspraken als stil, zuinig kan je ondersteunen met metingen. Kan je ook HD 1080p vlekkeloos spelen. Je noemt XBMC, het bekend dat de E350 & XBMC niet erg goed om kunnen gaan met 1080p materiaal.

Je kan dus wat benchmarks draaien en een watt metertje aansluiten om je review op te leuken.

Het nadeel 'piepjes' kan ik niet helemaal plaatsen. Zelfcontrole gebeurt toch altijd...

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 13 mei 2011 09:55]

Ik heb helaas niet de apparatuur om dergelijke precieze metingen te doen. Maar het bord is passief gekoeld, dus stil = helemaal stil, want er zijn geen bewegende onderdelen.

XBMC en de E350 draaien al goed als je de juiste packages even download, oa van splitted-desktop. (instructies zie bv post http://forum.xbmc.org/sho...hp?p=791246&postcount=117 en bevesting dat het werkt: http://forum.xbmc.org/sho...hp?p=767253&postcount=113 http://forum.xbmc.org/sho...hp?p=767312&postcount=115)

En normaal is er bij een POST een beperkt hoeveelheid geluid (1 kleine bevestigende piep) en bij dit bordje zijn er meerdere zeer luide piepjes die toch behoorlijk storend zijn.
Ik heb dit bordje ook besteld voor mezelf, tesamen met een Sapphire white fusion voor een klant. Dit nav de lage energie verbruik:

Met PicoPSU & boot vanaf USB eens kijken hoe laag ik het verbruik kan krijgen :)
Hoe gaat dit board om met HD films ?
kan hij 50gb blue-ray films afspelen ?
HD films trekt hij net (onder Linux) je moet alleen wel zorgen voor geoptimaliseerde libva en xvba packages.
Blu-ray zou ik niet weten, ik heb geen blu-ray drive zelf in de computer zitten.
Wat bedoel je met 'trekt hij net'?

720p gaat wel maar 1080p niet?
Of gladgecomprimeerde series gaan wel maar scherpe scènes niet?

Ik ben benieuwd of ik mijn energiebarbaar mediacenter kan vervangen door dit veertje.
1080p doet hij ook. Maar er is wel te merken dat meeste media applicaties xvba via va-api gebruiken en dat dat enige overhead geeft. Op het GoT over de Zotac Zbox had iemand ook een link gepost waar de Zbox AD02 die ook op de Fusion E-350 is gebaseerd werd vergeleken met de Intel variant. En dat de AD02 met een specifieke HD film (met ook de naam 'killa HD' ofzo) die zeer uitdagend is door veel verschillende effecten te combineren de E-350 op zijn knieen kreeg.

Ikzelf heb echter nooit problemen op deze pc met het afspelen van 1080p content en aangezien AMD ook nog steeds iedere maand weer een nieuwe catalyst uitbrengt met steeds meer verbeteringen is het ideaal als HTPC.
Bedankt voor je antwoord. Als laatste: Welke distro gebruik je?

Ik wil dit bord zelf gaan gebruiken icm Debian of CentOS, maar hij is aardig nieuw dus misschien zijn al die truukjes Ubuntu/Fedora 'only' (zij lopen altijd vooraan).
Ik gebruik Ubuntu. Maar betreffende packages haal ik uberhaupt uit een 3rd party repository omdat de stock versie in Ubuntu te oud is. Maar in principe kun je die packages ook wel vinden (of gewoon domweg installeren) op andere distro's en anders zelf compilen.
Het onboard speakertje kan je natuurlijk ook 'afplakken' met wat kneedgum, kauwgom of een plakbandje. Dan zou het in ieder geval een heel stuk minder storend moeten zijn.
Mijn ITX systeem staat gewoon 24/7 aan, heb je ook geel last van piepjes :)
Ik gebruikte de lian li pcq08. met twee grote ventiloren aan. denk dat het inderdaad oververhitting is maar dan door een productie fout, aan de koeling van de kast kan het niet liggen denk.
Ik dacht dat spul bij oververhitting tegenwoordig zichzelf gewoon downclockte of zelfs uitschakelde? Zichzelf kapotoverhitten is wel een beetje ouderwets..
Ok, weet er niet veel van, maar dat leek me logisch.

Het moederbord hield het uren vol op lage belasting maar op hoge belasting hield hij het maar een a twee uur vol voor hij vast liep. ( Het had niks met de software te maken ook volgens de verkoper was het een productiefout)

Inmiddels heb ik eindelijk een werkend bord (dit is dus mijn derde). Als hij het zo in eenkeer had gedaan was ik er redelijk positief over hij is stil en energie zuinig. Wel wat traag maar goed je kan niet alles hebben.