Logitech Z-4 Review

Stinos 30 januari 2007, laatste update op 17 november 2015, 4.854 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Ophangen speakers
  • Kabels verlengbaar
  • Bedrade afstandsbediening
  • Subwoofer

Minpunten

• Noodzakelijke inspeelperiode
  • Geen aparte subwoofer ingang

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
4.1 Geluid

Ik was al een hele tijd opzoek naar een verbetering van mijn geluid. Ik heb ongeveer een jaar geleden de Audigy 2 eX geluidskaart gekocht en was verrast door de verbetering van het geluid, er kwam veel meer effecten in games en je surroundspeakers werden echt goed benut. Daar zat ook meteen het probleem: ik had een 6.1 geluid, waarvan de surroundspeakers en de subwoofer van een Medion setje waren. Deze stonden totaal niet meer in verhouding tot mijn frontspeakers: Philips MZ-9, met 2x 50 watt RMS. Over die set ben ik trouwens zeer tevreden. Eerst ging mijn voorkeur uit naar een 5.1 setje te kopen en daarvan 1 speaker weg te laten, zodat ik weer een 6.1 geluid had. Na wat te hebben geexperimenteerd bleek echter dat het geluid veel beter ging klinken als ik de surroundspeakers verder van de frontspeakers af zet. Ik ben mij toen gaan richten op 2.1 setjes die zouden zorgen voor een goed geluid.

Waarom deze?

Na een heleboel zoekwerk op internet, waarbij ik dankbaar gebruik heb gemaakt van de reviews op tweakers.net, kwam ik uit op de Logitech Z-4. Ik gebruik mijn speakers vooral voor het spelen van games, maar ik luister ook wel eens muziek op mijn pc. Voor mij was het belangrijk dat de speakerskabels verlengbaar waren, aangezien ik ze ging gebruiken als surroundspeakers, gelukkig hadden deze speakers dat, voor mij een groot pluspunt. Daarnaast is het ideaal dat ik ze makkelijk aan de muur kan hangen door de schroefgaten aan de achterkant van de speakers.

Geluid klinkt schel?

Na de speakers te hebben vergeleken in de mediamarkt, was ik er al snel uit, dit zouden ze worden. Het prijsverschil tussen gewone winkels en online winkels viel mij reuze mee, voor die paar euro extra kun je het ook in een winkel kopen waar je altijd nog even langskunt, in mijn geval de dynabyte. Overigens wil ik alvast waarschuwen voor de geluidskwaliteit in een rumoerige winkel! Je hoort bij lange na niet hoe goed de speakers echt zijn.
Na de speakers thuis te hebben aangesloten ben je natuurlijk helemaal blij dat je net iets hebt gekocht, dus luister je niet echt kritisch naar de speakers. Maar achteraf gezien kan ik wel zeggen dat deze speakers echt eerst goed moeten worden ingespeeld. Dus schrik niet als het geluid in het begin schel klinkt, het wordt al snel beter! Ik denk na zo'n 3 a 5 uur zijn de speakers helemaal ingespeeld.

Handige tip

Hier zie je de achterkant van de speaker:

Voor mensen die net als ik de speakers willen ophangen aan een schroef, heb ik nog een tip: Ik merkte na een tijdje dat een van mijn speakers een raar geluid begon te maken bij bepaalde stemmen in het spel. Eerst was ik bang dat ik ze terug zou moeten brengen naar de winkel, maar het bleek dat ik de speaker te strak tegen de muur had gehangen waardoor die ging resoneren met de muur! Zorg er dus voor dat je speakers niet geklemd zitten tegen de wand. Als ze eenmaal hangen, zijn ze erg mooi om te zien:

Ook op de pootjes, die trouwens ongeveer de helft van het gewicht zijn, staan de speakers mooi. Omdat ik mijn speakers als surroundspeakers gebruik, zou ik de subwoofer ook wel eens willen gebruiken voor mijn frontspeakers als ik radio luister bijvoorbeeld. Hiervoor is helaas geen aparte ingang aanwezig, zie afbeelding:

De bedrade 'afstandsbediening' is echt geweldig. Het is gewoon ideaal dat je de subwoofer in een handomdraai harder en zachter kunt zetten en makkelijk aan/uit.

De geluidskwaliteit

Ik was zeer verrast over de geluidskwaliteit van de speakers! Ik had nooit gedacht dat ik zo een geluid zou krijgen voor dat geld. Zoals al eerder gezegd zijn ze goed te gebruiken voor games, maar ook muziek kun je er goed op afspelen. Midden en hoge tonen worden helder weergegeven en het is een aangenaam geluid om naar te luisteren. De lage tonen pakten deze relatief kleine speakers tot mijn verbazing nog redelijk goed. (ik vergelijk hier met veel duurdere speakers, dus ik zie dat niet als een minpunt) De zeg maar, midden-lage tonen hoor je nog wel via de speakers, maar de zwaardere tonen kunnen ze niet aan. Dan moet de subwoofer aanvullen. Voor muziekfanaten kan dit een minpunt zijn, maar dan moet je eigenlijk ook niet kijken naar dit segment. Ik ben erg te spreken over de subwoofer, deze doet niet alleen, BOEM.., bij lage tonen. De sub pakt juist die basloopjes mee uit pop/rock muziek. Voor muziek met veel bassen kan de subwoofer prima worden gebruikt. De subwoofer heeft behoorlijk veel vermogen! Voor pop muziek staat de sub bij mij vaak rond de 20%. Voor games kun je dit verhogen tot rond de 40 %. Hij kan natuurlijk ook veel harder, maar dan gaat hij de speakers overstemmen.
Het volume van de speakers vind ik zeer goed! Ik gebruik ze dan wel als surroundspeakers, deze mogen natuurlijk niet overstemmen, maar ook als front speakers zouden ze voldoende vermogen moeten hebben. (hoevevel vermogen je van een speaker wilt hebben is per persoon verschillend natuurlijk) Eerlijk gezegd heb ik mijn geluid bij games behoorlijk hard staan en dan heb ik al ruim voldoende aan 40%, wel te verstaan voor de surroundspeakers.

(deze) Speakers zijn de moeite waard

Zoals al eerder gezegd was ik zeer te spreken over de prijs van deze speakers. Ik ben zeer tevreden over deze speakers, die ik nu ongeveer een maand heb. Geluid is zo belangrijk voor de beleving in games en films dat je zou kunnen zeggen dat voor de beleving geluid eigenlijk net zo belangrijk is als je grafische kaart. Het is zeker de moeite waard om te investeren in een goede geluidskaart en goede speakers!

Ik raad deze speakers dan ook zeker aan!

Heb jij ook een Logitech Z-4?

Heb je ze ergens in het wit gezien? Volgens de Logitech-site zijn die er ook. :)
Reacties zijn welkom! :Y)
Erg mooi review, ik heb ze ook besteld. Als opvolger voor mijn Logitech X-210 speakers waar ik ook erg blij mee ben maar heb een nieuwe 2.1 set nodig voor mijn ouders hun pc dus deze speakers (Logitech X-210) gaan naar onder :p.
Mooie review, ik ben voornemens deze set ook te schaffen (zit nog te twijfelen tussen deze en de (nieuwe) Z-523, maar de Z-4 schijnt beter te zijn qua mid- en hoge tonen).

In reactie op ch3izs: de witte versie is bij verschillende winkels te krijgen (goedkoopste is wel duurder dan de goedkoopste zwarte)

Zie: pricewatch: Logitech Z-4i (2.1, 2x 8.5W, 23W, Wit)

Als je ze op de Logitech site zelf gaat bestellen, dan zijn er twee opties te selecteren (als het goed is moet je dan typenummer 970186-0914 hebben, maar google even voor de zekerheid). Dit typenummer zie je overigens pas na dat je een van de twee opties hebt aangevinkt.