Specificaties Socket 775 met Intel 975X chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5W64 WS Professional Review

Reply 7 februari 2007, 1.510 views

Asus P5W64 WS Professional

Pluspunten

• Mooi en goed layout.Bios overzichtelijk en goed instelbaar.Heel veel aansluitingen (in en extern).Goede overclock instellingen.Voldoende ruimte voor een grotere koeler.Aansluitingen op de juiste plek.

Minpunten

• Andere driver nodig voor de SATA Raid ipv de driver die bij de Marvell raidcontroler hoort

Layout Score: 5
Sinds deze week in het bezit van deze mobo en het is echt een geweldig board.Ik heb lang getwijfeld of ik zal gaan voor een AMD of DC van Intel, en toen ik voor Intel koos viel mijn ook al op de 32 bits pro board van Asus en tijdens het verzamelen van informatie zag ik deze mobo voorbij komen en zag allen maar voordelen om deze te kopen.Ik heb de onderdelen laten monteren om RMA te voorkomen van 1 of meerdere onderdelen, wat het plezier snel zal bederven :-)
Hierbij mijn ervaringen van de afgelopen dagen:
Zeer goed is de opbouw van het board en de passieve koelingen.
Bij mij is hij gemonteerd in een CM stacker en zonder problemen (geen aanpassing nodig gehad).
De instelbaarheid van het bios is overzichtelijk en makkelijk in te stellen.Het board heeft een onboard raid controler.De overclock functie moet ik nog verder gaan uitbouwen, maar ook hier geen problemen.
Ik ben geen gamer dus qua video heb ik geen hoge eisen gesteld
, maar heb wel gekozen voor een Express kaart omdat dit mobo hiervoor een mooi slotje voor heeft.
Het geluid is ook voor mijn doeleinde minder prior en daarom doe ik het met de onboard geluidschip, en die voldoet voor mij prima.

Het board kan max 8 GB aan dus dat moet voldoende zijn voor de komende jaren.Zelf ben ik gestart met 2GB (pc8500-1066Mhz).De standaard koeling van de DC6600 is vervangen door een freezer dus kan niets zeggen over de montageruimte van de standaard koeler.De freezer geeft geen problemen.
Ik merk dat met een enkele 12cm en een kleine 8 cm koeler de componenten bij standaard instellingen lauw blijven.Zelf heb ik 1 raptor als boot disk en 3 wd's in raid 5 staan(onboard) en dat werkt goed.Helaas bleek de driver die nodig is voor de SATA raid controler niet de Marvell te zijn maar een Intel driver.Op de site staat hier niets van vermeld, dus hiervoor iets minder score.
De prijs is gelijk aan hetgene wat je er voor krijg, en dat is veel.Ik heb hem o.a. gekocht voor zijn vele aansluitingen, zowel intern als ertern en ze zijn goed bereikbaar.Er zijn natuurlijk altijd wensen.Bij mij zou dat dan zijn minimaal 10 USB poorten aan de achterzijde.De standaard 4 zitten zo vol en in mijn geval 6 x USB aan de voorkant geeft toch een iets minder mooi gezicht als die gebruikt worden.We gaan dus voor een USB kaarje.
Asus levert een hele doos met kabels mee zodat je alle hardware gelijk kan aansluiten ipv deze nog allemaal los te kopen.

Specificaties board:

Ondersteuning Intel 65nm, Core™2 Extreme / Core™2 Duo
Ondersteuning Intel volgende-generatie Multi-Core CPU
Compatibel met Intel 06B-, 05B/05A- en 04B/04A-processor
North Bridge: Intel 975X (ondersteuning ATi CrossFire dubbele Gfx-technologie)
South Bridge: Intel ICH7R
PCIe Switch: IDT 89HA0324
FSB:1066/800 Mhz
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2 667/533, ECC en non-ECC ongebufferd geheugen
Dual-channel architectuur
Native DDR2 800 ondersteuning
Slots:4 x PCI-E x 16 slots,2 x PCI 2.2
Opslag:Intel ICH7R-controller ondersteunt:
- 4 x SATA 3.0Gb/s (RAID 0,1,10,5)
- 1 x UltraDMA 133/100
Marvell 88SE6145 ondersteunt:
- 3 x SATA 3.0Gb/s (RAID 0,1,10)
- 1 x eSATA 3.0Gb/s
Hyper Path 3
ASUS BIOS Profile
ASUS C.P.R.
ASUS AI Booster
Instelbare FSB/DDR2 ratio. Vaste PCI/PCIe-frequenties.
Precision Tweaker:
- vDIMM: 12-staps DRAM voltagecontrole
- vCore: Instelbaar CPU-voltage in stappen van 0,0125V
- SFS (Stepless Frequency Selection): maakt FSB-tuning mogelijk van 100 MHz tot 550 MHz in stappen van 1MHz
- PCIe x16 Frequency: maakt PCIe x16-frequentie mogelijk van 90MHz tot 150MHz in stappen van 1MHz

Eind conclusie:
Als je het geld ervoor hebt dan is dit zeker een goede optie.

Samenstelling systeem:

• Asus 7600 512 mb
  • CM Igreen 600W
  • Linksys WMP54G
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus P5W64 WS Professional?

Ik snap iets niet. je schrijft:
Maar ook:
Opslag:Intel ICH7R-controller ondersteunt:
- 4 x SATA 3.0Gb/s (RAID 0,1,10,5)
- 1 x UltraDMA 133/100
Marvell 88SE6145 ondersteunt:
- 3 x SATA 3.0Gb/s (RAID 0,1,10)
- 1 x eSATA 3.0Gb/s
Waarom dan minpunten als je de verkeerde aansluiting lijkt te gebruiken voor je SATA schijven?

Waar gebruik je dit systeem wel voor? :9~
De controler geeft aan een Marvell controler te zijn (Raid menu).Volgens de bijgeleverde cd van ASUS geeft hij ook aan deze Marvell driver nodig te hebben.Helaas lukte het niet (32 en 64 bit drivers) om de drives te herkennen in XP Pro, XP 64 en Vista.De south bridge heeft een Intel controler (zag ik later pas op de site van ASUS bij specificaties) en heb deze driver naar FDD gecopieerd en toen deed hij het wel.Er is maar 1 groep om raid drives op aan te sluiten dus met het eerst vermelde leek de Marvell de juiste keuze.
Ik werk er nu een week mee en het loopt super.
Ik gebruik hem als werkstation voor administratie, video bewerking (prive) en voor veel data verkeer ;) , daarom staat hij 24/7 aan.Nu nog wat kleine uitbreidingen en in de toekomst nog 2x1GB mem erbij, 24 inch LCD en dan is hij klaar :9