Dune HD Smart D1 Review

Upper 12 mei 2011, laatste update op 13 mei 2011, 10.667 views

Dune HD Smart D1

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijke interface
  • Speelt daadwerkelijk alles in sublieme kwaliteit

Minpunten

• Zit slechts een summiere quickstartguide bij voor het aansluiten

Geluidskwaliteit Score: 4
Na in het verleden gebruik gemaakt te hebben van een PCH-A110, en ik de mogelijkheid miste om Bluray backups te kunnen afspelen op een makkelijke manier, was ik overgeschakeld naar de HDX-BD1. Achteraf een misstap, dus werd het tijd voor iets nieuws, namelijk de Dune HD Smart D1.
Hoewel deze mediaspeler iets duurder in aanschaf is, leg ik hieronder uit waarom ik vind dat deze zijn prijs rechtvaardigt.

In de doos

Bij het uitpakken van de doos valt gelijk 1 ding op, de volledigheid van de spullen. In de doos vind je naast de mediaspeler een afstandsbediening inclusief batterijen, een HDMI-kabel en andere aansluitkabels om de speler op de tv aan te sluiten. Aangezien ik gebruik maak van een Full HD Plasma tv, heb ik deze middels HDMI aangesloten. Wat tevens opvalt is dat de speler redelijk diep is. In vergelijking met de HDX-BD1 kan gesteld worden dat de breedte gelijk is, maar de Dune is veel dieper. Qua afwerking zit het wel goed. Een minpuntje aan de inhoud is eigenlijk dat er geen echte handleiding aanwezig is in de doos. Voor een product in deze prijsklasse, verwacht ik in ieder geval iets meer dan een dun boekje met daarin in meerdere talen een soort van quickstart guide.

Uitgepakt en aangesloten

Na eenmaal de speler uitgepakt en aangesloten te hebben, valt gelijk op hoe snel de mediaspeler opstart, en uiteindelijk klaar voor gebruik is. Het menu oogt wellicht wat simpel, maar dit zie ik juist als kracht van het apparaat, aangezien alles vrij eenvoudig te vinden is. Bij het eerste gebruik zijn er redelijk veel icoontjes zichtbaar, welke waarschijnlijk niet allemaal gebruikt zullen worden. Het is gelukkig vrij eenvoudig om per icoon aan te geven of deze wel of niet zichtbaar moet zijn. Op deze manier is het erg eenvoudig om een simpel maar overzichtelijk overzicht te hebben.

Het koppelen van netwerkshares is vrij eenvoudig te doen door middel van de netwerk browser. Na een keer op de Pop-up menu knop gedrukt te hebben, kan je eenvoudig een snelkoppeling maken in het start menu.

Afspelen van films

Dan het belangrijkste van een mediaspeler, hoe speelt deze de media af.
Aangezien ik alles stream vanaf een server, is de kwaliteit enigszins afhankelijk van het netwerk, aangezien de doorvoer naar de mediaspeler consistent moet zijn. Is dit niet het geval, dan kan dit gezien worden als stotteren op het beeld. Met de HDX had ik hier wel eens last van bij het afspelen van scenes met hoge bitrates. De Dune daarentegen heeft geen enkele moeite met het afspelen van hoge bitrates. Het hoogste wat ik tot dit moment ben tegengekomen is 42mbit, en dit ging zonder problemen.

Over de beeldkwaliteit ben ik in eerste instantie geschrokken, maar dan in positieve zin. Waar ik dacht dat het beeld voornamelijk bepaald wordt door de bron, ben ik erachter gekomen dat ook de mediaspeler zelf hier, zij het wellicht een kleine, invloed op heeft.

In de scene van de nieuwe Narnia waarbij de hoofdrolspelers in zee terechtkomen, heb ik mij verbaasd over de helderheid en de scherpte van het beeld. Werkelijk ieder golfje was zichtbaar. Met de HDX leek mij deze scene minder scherp voor te komen.

Afspelen van muziek

Waar ik bij de PCH in het verleden op een ietwat omslachtige manier mijn muziek vanaf de server kon shufflen, heb ik deze functie danig gemist in de HDX. Dit was 1 van de redenen dat ik deze de deur heb uitgedaan. Bij de Dune is het gelukkig weer mogelijk om mijn muziek per niveau te shufflen, en heb ik hier geen extra software meer voor nodig. De kwaliteit van de muziek is uiteraard afhankelijk van wat er gevoerd wordt.

D1, B1 of H1?

Deze mediaspeler is in feite gelijk als de Dune HD Smart B1 en H1, met als verschil dat deze mediaspeler een display heeft, terwijl de B1 een bluray-speler ingebouwd heeft zitten, en bij de H1 een hotswap HDD-bay. Aangezien ik reeds een standalone bluray-speler in bezit heb, en mijn media stream vanaf mijn netwerk, heb ik er voor gekozen om te kiezen voor de versie met het display.

De D1 kan echter wel uitgebreid worden met zogenoemde extensions, namelijk de HE en de BE-extension.
Op deze manier kan de D1 naar eigen smaak uitgebreid worden met zowel de Bluray speler als een Hotswap bay. Misschien voor mij leuk voor in de toekomst, maar aangezien ik reeds een standalone bluray speler bezit, en geen HDD nodig heb in mijn speler voldoet voor mij de D1 prima.

Het display vertoont tijdens gebruik niet zo heel erg veel informatie. Op het moment dat je in het menu zit, geeft hij aan bij welke menu-optie je zit. Bij het starten van een film of muziekbestand, geeft hij de eerste seconden de titel aan wat hij afspeelt, of in het geval van een bluray-iso geeft hij aan dat het om een bdrom gaat. Na dit eenmaal te laten zien, gaat het display over naar tijdsduur weergave, en geeft hij aan op welk moment je in de film of muziek zit.

Uitgeschakeld kan het display de tijd weergeven. Dit is in te stellen in het setup menu.

De Dune HD Smart D1 is een zeer gebruiksvriendelijk apparaat, wat tot nog toe alles afspeelt.
In vergelijking met de HDX-BD1, welke gebasseerd is op dezelfde chipset zijn dit de positieve punten in het voordeel van de HDX:
  • Start snel op vanuit standby, aangezien de HDX alleen uitgeschakeld kan worden, en geen soft-standby heeft
  • Interface is vereenvoudigd t.o.v. de HDX en is derhalve makkelijker te begrijpen, zelfs voor mijn vriendin is de Dune makkelijk te bedienen
  • Werken met filmkaarten is mogelijk
  • Shuffle/playlist functie bij het afspelen van muziek

Heb jij ook een Dune HD Smart D1?

Klopt het dat deze speler alleen een digitale audio-uitgang heeft? Ik zie dat je een prachtige Onkyo-versterker gebruikt die toch digitale ingangen heeft, maar ik kan deze Dune HD dus niet gebruiken samen met mijn analoge 2.0 versterker. En al helemaal niet met een (ouderwetse) analoge tv.
Nee, de mediaspeler heeft aan de achterkant een composiet video-aansluiting, en een rood-wit tulp aansluiting voor geluid. Vraag is echter of je deze mediaspeler wel wilt gebruiken met een verouderde tv. Voor dat doel zijn er waarschijnlijk veel goedkopere alternatieven.
Wel iets belangrijks wat ik mis in je review is de afstandbediening. Ik neem aan dat die er is, maar werkt deze naar behoren? Is hij bijvoorbeeld ergonomisch verantwoord?
De reden dat ik deze niet besproken heb, is het feit dat ik hier ook eigenlijk weinig over kan zeggen. Ik gebruik de logitech Harmony One om alles aan te sturen, en heb deze afstandsbediening vanaf het begin al weggelegd en dus niet gebruikt.

Foto's van hoe ik hem heb staan zullen nog komen.
Ik heb nu wel een oude tv, waarop het inderdaad vrij nutteloos is om hd-films te willen bekjken. Maar die tv zal in de komende jaren wel vervangen worden door een (3d?)-tv die wel HD is en ook HDMI wil hebben. Goed geluid is voor mij wel echt van belang, omdat ik anderhalf jaar geleden een goede Denon 2.0-versterker heb gekocht, die aleen analoog is :) Dus vandaar mijn vraag.
Hoe is de UI? Dit soort zaken worden doorslaggevend bij mediaspelers imo omdat 95% toch wel alles kan afspelen......

[Reactie gewijzigd door lowfi op 13 mei 2011 15:31]

Ik ben de beperkingingen van mijn O!Play een beetje zat aan het worden en overweeg daarom deze speler. Echter zie ik nu dat er sinds een maandje ook een Dune HD Lite bestaat.
Behalve dat ik deze (Smart D1) mooier vindt, heeft hij ook een display. Kun je de display goed gebruiken om te navigeren door een muziek database van 500Gb? Ik gebruik daarvoor nu een Squeezebox classic, welke ik dan eventueel zou kunnen vervangen...

Heeft er iemand een filmpje van het display gedurende het navigeren door muziek?
nee de display is zelf totaal onbruikbaar voor het navigeren. Het is maar 1 regel en laat zeer summiere info zien (alleen titel van map/bestand). Als je muziek afspeelt kan je niet alvast opzoek naar het volgende nummer in een andere map, je moet eerst de muziek stoppen en dan pas kom je weer in de file browser. Dat maakt de Dune ook meteen ongeschikt als muziek speler. Ik gebruik hem zelf dan voornamelijk ook alleen voor films.
Heel mooi zou zijn als je een filmpje/foto's van de interface kan posten. Dus foto's tijdens selecteren muziek/video's ed
Volgens mij kun je beter de Dune beta firmware installeren i.c.m. Yadis 2.1 Zie http://www.mpcclub.com/forum/showthread.php?t=25899

Demo van deze nieuwe interface zie je hier:

[Reactie gewijzigd door JantjeO op 26 juli 2011 11:40]

Kan er bij de Dune ook een audio delay time worden ingesteld om het bekende lipsync probleem op te lossen bij DTS/Dolby digital 5.1 weergave?

Dan is er natuurlijk ook weinig te zeggen over de geluidskwaliteit, omdat deze toch digitaal wordt doorgegeven. Iets essentieels bij zo'n apparaat, zou ik zeggen.

Verder een nette review, maar een beetje kort ;) En een foto zou niet misstaan.
Dat wil ik ook graag weten
Ja, er is gewoon een audiodelay in te stellen om eventuele lipsync issues te corrigeren. Het ligt overigens geheel aan de bron of dit noodzakelijk is. Bij .mkv bestanden heb ik er soms last van, terwijl iso's gewoon prima functioneren.