Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition Review

makafacka 30 januari 2007, 1.723 views

Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition

Pluspunten

• Lay out
  • Overclock mogelijkheden
  • Heatpipe NB / SB
  • Heatpipe fan
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• 12V 4-pin connector recht boven PCI-e slot
  • Heatpipe word GLOEIEND heet

Layout Score: 4
Had eerst een M2N-e nForce 570 Ultra, maar aangezien ik hier veel problemen mee had heb ik besloten een nieuw bordje aan te schaffen.
Eerst op zoek gegaan naar een DFI lanparty maar een geschikt DFI bord bleek al gauw over de 200 euro te kosten. Toch maar weer naar Asus gegaan dus. Ik zat te twijfelen tussen de Crosshair en de M2N32 SLi DeLuxe en ben uiteindelijke voor de M2N32 gegaan.
Dit vooral vanwege de prijs, die beduidend lager lag dan die van de Crosshair (van rond de 220 euro)

Featureset
Asus heeft met dit moederbord meer kabels meegeleverd dan me lief was. Ik heb nu een heel scala aan kabeltjes in mijn kast liggen. Dit is natuurlijk erg handig als je veel "zooi" in je kast hebt. Maar voor de gemiddelde computer gebruiker zullen 't er toch wel wat te veel zijn ;)

Verder zit er een Wifi antenne bij waarmee je naar draadloos internet kunt connecten. Heb al aardig wat tijd doorgebracht op de onbeveiligde internet connectie van de buren (hihi).

Verder zit er een microfoon bij die speciaal is ontwikkeld zodat het alleen geluid dat van de voorkant komt registreerd. Dus het filtert als het ware al de achtergrond geluiden weg. Echter gebruik ik deze niet omdat ik een goede game headset heb.

Ook word er een kleine fan meegeleverd die op de heatpipe te klippen is. Al word het niet aangeraden deze fan te gebruiken als je aircooling gebruikt omdat het dan wel eens nadelige gevolgen kan hebben voor je airflow, vandaar dat ik de fan ook niet gebruik.

Lay-out
Niet al te veel verrassingen. Toch geen zeer goed hier, maar (slechts) een goedje. Op de doos staat dat het voor extreme overclocking doeleinden gebruikt kan worden.
Ik hoor jullie al denken. Wat heeft dat nou met de lay-out te maken? Nou, de 12V 4-pin connector van de voeding zit regelrecht boven het eerste PCI-e x16 slot. En aangezien ik een Zalman VF900-Cu erop heb zitten met huge thumbscrews aan de bovenkant zat deze connector toch wat in de weg. Uiteindelijk met een beetje frotten en doordrukken toch voor elkaar gekregen de videokaart op zijn plek te krijgen mét de thumbscrews.

De huge heatpipe op de NB en SB ziet er ook wel gaaf uit. Alleen jammer dat je je vingers fikt als je er na een paar uur aan gaat zitten voelen. Wat een heet hoofdje zeg.

Verder is er plek voor 4x DDR2 geheugen reepjes. Tot een maximum van 8GB. De doorsnee mensen zullen dit zich niet eens kunnen veroorloven dus dat zit ook wel snor ;). Er kan PC4300/5300/6400 DDR2 geheugen in.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tot nu toe is het moederbord 100% stabiel geweest. Heb verder geen problemen gehad met het bordje.
Met een CPU OC van 2.2 GHz naar 2.72 GHz veranderd er verder weinig en blijft 't bordje stabiel.
Helaas kan ik op dit moment niet verder overclocken om te kijken hoe 't bordje het met een hogere OC doet aangezien mijn geheugen dat niet aan kan.

Overklokbaarheid
Zoals hierboven al is aangegeven heb ik dus het een en ander overclocked. Er is voor de overclockers dan ook een erg uitgebreide BIOS om de ideale clocks in te stellen.
De voltages kunnnen erg ruim afgesteld worden met een precisie van 0,0125V op de vCore. de vDimm heeft een 25-staps DRAM-voltage control.
De FSB kan van 200 MHz naar 400 MHz gebracht worden in stappen van 1 MHz.

Ook zijn er automatische overklok mogelijkheden maar hier heb ik zelf geen gebruik van gemaakt aangezien ik zelf graag aan de gang ga :).

Al met al is het label 'for extreme overclocking' dat Asus op de doos heeft gezet meer dan terecht.

Compatibiliteit
Nog geen hardware/software problemen gehad. Vooralsnog heeft alles naar behoren gewerkt en ik verwacht ook geen problemen met dit bordje in de toekomst. Maar goed, dat moeten we nog maar zien :)

De prijs vind ik voldoende. Het is natuurlijk wel ¤163 (de prijs die ik ervoor betaald had) voor een plankje. Er zijn natuurlijk veel goedkopere bordjes maar deze is de prijs dubbel en dwars waard.

Al met al zéér tevreden over dit bordje, mede door de ruime mogelijkheid tot overclocken en het is een stabiel bordje met een fijne lay-out (op die ene connector na dan). Ze hebben "for extreme overclocking" op de verpakking gezet en daar is het bordje ook erg geschikt voor.

Als je geen 200 euro of meer wilt uitgeven aan een moederbord (zoals een Asus Crosshair of een DFI Lanparty UT dan kan ik dit bordje ten zeerste aan raden. Het is een erg mooi bordje voor die prijs en je kan er lekker mee overclocken.

Afbeeldingen zullen spoedig volgen :)

Heb jij ook een Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition?

Ik heb dit bord ook prima bordje voor zijn prijs :*)
ik ben een verwend nest en wil alleen maar asus mobo`s . de m2n32 sli deluxe is een topmobo . na aanschaf van een goeie cooler kon ik eindelijk aan de slag met overclocken . heb m nu voorzichtig 5% overgeclocked .in everest word mijn 4800+ nu weergegeven als 5000+ :) vista ultimate draait als een zonnetje zo stabiel . met een 5.0 in de windows prestatieindex mag ik toch niet klagen .
En dat zetten ze toch doodleuk zo'n sneeuwvlokje op een van de koelblokjes :Y)

Maar VGA-overclock, heeft dat iets te maken met de stabilteit van het moederbord? :?