Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties 4,27" • 800x480 • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

haakjesluiten 13 mei 2011, laatste update op 19 mei 2011, 14.989 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Vormgeving
  • voelt snel aan
  • bel kwaliteit
  • 16GB geheugen

Minpunten

• geen notificatie led!
  • kwaliteit oplader
  • ontbreken HDMI kabel

Ik ben al sinds ruim een jaar tevreden android gebruiker. Mijn vorige toestel was de HTC Legend wat ik toen voornamelijk had uitgezocht op zijn design. Met de Samsung galaxy S2 heb ik voornamelijk voor een toestel gekozen met alle nieuwe toeters en bellen.

Verpakking
De SGS2 komt in een opvallend kleine lichte verpakking. In de verpakking zijn de volgende items te vinden:

- Telefoon
- 1650mah accu
- Lader
- usb kabel
- inear oordoppen
- garantie en handleiding boekjes

De lader komt wat gammel over maar doet zijn werk. Ook de usb kabel heeft een tekort koming deze is nogal kort wat er bij mij in ieder geval voor zorgt dat mijn telefoon niet op mijn bureau kan liggen als deze met de computer is verbonden.

Jammer is dat er geen HDMI kabel bijzit deze zijn momenteel vrij prijzig (30 euro).

Design en bouw kwaliteit
Wat gelijk opvalt aan de SGS2 is de afmeting! Zeker in vergelijking met de HTC Legend maar ook in naast de Iphone 4 valt op hoe groot de SGS2 is. Wat verder op valt is hoe ongelooflijk licht en dun het toestel is. Het toestel is volledig uit plastic opgetrokken maar voelt toch zeer solide aan. Ook de elegant antraciet chroom achtige rand zorgt ervoor dat het toestel er elegant uitziet. De SGS2 ligt goed in de hand en is ondanks de afmeting goed te bedienen met 1 hand.

Het batterijklepjes voelt wat fragiel aan maar er zijn inmiddels al filmpjes te vinden van mensen die het klepje dubbel vouwen zonder dat dit enig effect lijkt te hebben dit moet het dus wel even uithouden. Een ander punt is dat er een kleine ruimte zit tussen de rand van het scherm en de rand van de behuizing. Tot nu toe is er geen vuil tussen gekomen maar de vraag is hoe dit zit als het toestel een half jaar in je broekzak heb meegedragen.

Scherm
Het scherm is gewoon betoverend. Het superamoled+ scherm tovert kleuren echt mooi tevoorschijn en persoonlijk vind ik de kleurweergaven echt onovertroffen. Ook buiten in de zon blijft het scherm goed leesbaar ook als deze niet op 100% staat. Het scherm is ook lekker gevoelig nooit heb je het idee dat het scherm een aanraking niet registreert en ook is het aanklikken van links op webpaginas heerlijk precies.

Toestel
Er is al genoeg gezegd over de dual core procesor in de SGS2 maar zonder technisch te worden is de gebruikers ervaring gewoon heerlijk! Alles is super snappy en je hebt geen moment het idee dat de telefoon op zijn limieten werkt. Als je een system app naar het cpu gebruik kijkt zie je ook dat hij eigenlijk bijna nooit 100% gestrest wordt.

Van de 16GB zijn 11,5GB beschikbaar voor eigen gebruik en 1,8GB voor apps. Mocht je meer willen krijg je na registratie bij samsung een gratis 8GB micro sd kaart opgestuurd.

Camera
8MP camera doet zijn werk goed en foto's zijn ook binnen van redelijke kwaliteit. Het is natuurlijk niet te vergelijken met volwaardige cameras maar voor een smartphone ziet het er goed uit.

De camera modus laat 1080P recording toe. Ik heb hier zelf nog niet veel gebruik van gemaakt maar de eerste tests zien er goed uit.

Touchwiz 4.0
Android kennen we inmiddels wel maar elke fabrikant probeert zich te onderscheiden door gebruik te maken van een schil met extra functionaliteiten en looks. HTC doet dit erg succesvol met Sense en dit zorgt er dan ook voor dat mijn lat aardig hoog ligt. In zekere zin valt Touchwiz me hier dan ook mee. De indeling met de 4 vaste iconen onderaan het scherm (telefoon, contacten, berichten, applicaties) en daarboven een vrij in te delen ruimte bevalt me goed. Ook het standaard meeleveren van swype vind ik een plus punt. Verder zijn alle belangrijke functionaliteiten aanwezig en op wat widgets na doet touchwiz weinig onder voor sense. Plus punt over sense vind ik de makkelijk te benaderen opties voor o.a. gps of wifi aan/uit te vinden zijn in het notificatie menu. Ook is er een taakbeheer app die benaderd kan worden door de app te openen of door middelste knop in te drukken en dan te kiezen voor taakbeheer.

Samsung levert ook een aantal extra apps mee zoals de game,lees,social,music hub zelf ben ik hier geen fan van alle zijn bedoeld om aankopen te doen (op de social hub na dan) en leveren weinig toegevoegde waarde mijn inziens. Ook is er een Bol.com app meegeleverd voor ebooks maar persoonlijk zou ik ondanks het goede scherm niet graag een boek van het SGS2 scherm aflezen. Daarnaast is er nog een samsung app store wat in feite een soort incomplete app store is en het nut is me hier niet helemaal duidelijk van. Verder zijn er nog wat apps voor connectie met andere apparaten hier kan ik voor de rest weinig over melden behalve dat ik ze niet gebruik.

Connectiviteit
De SGS2 beschikt over een hele waslijst aan verbindingsmogelijkheden. Samengevat komt het erop neer dat je niets te klagen heb en voorlopig goed zit op gebied van internet en connectiviteit. Data en gsm ontvangt is goed te noemen en over het algemeen beter dan mijn HTC Legend en ook de Iphone 4.
Wifi maak ik zelf eigenlijk nooit gebruik van maar hierbij valt het ontvangst wat tegen ik weet niet of dit software gerelateerd is maar de SGS2 ontvangt sommige netwerken niet eens die wel te vinden zijn met de Iphone 4 (legend is inmiddels weg dus hier kan ik niet meer mee vergelijken).

De GPS module in de SGS2 functioneert ook prima een fix is snel gevonden en ook is hij vrij accuraat. Ik gebruik Endomundo soms om mijn sport activiteiten vast te leggen en heb de SGS2 meegenomen tijdens een rondje racefietsen. Resultaat incl google map is hier te vinden. Zoals je ziet heeft hij vrij accuraat mijn route bijgehouden op een enkele bocht na waar hij een rechte lijn trekt ipv de bocht volgt. Ook valt het verbruik me alles mee. Na 2 en half uur fietsen met de GPS aan was er maar 35% lading genuttigd.

Samsung dive
Leuke extra service van samsung. Met samsung dive kan je via je computer je telefoon traceren via GPS. De beltoon over laten gaan, oproep log ophalen en zelfs de hele telefoon wissen mocht dat nodig zijn.

Batterij
Ik heb het toestel pas 3 dagen in gebruik en ik heb gemengde ervaringen met de accu lading. één dag is makkelijk te halen met redelijk zwaar gebruik en als ik kijk naar de scherm grote en hardware is het knap dat hij niet binnen een uur leeg loopt maar een echte revolutie op accu gebied hoef je niet te verwachten.

Een mooi toestel met alle laatste technieken. Eigenlijk is geen enkel groot min punt te vinden behalve het gemis van een notification led.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Een aanvulling / correctie op je review:
De SGSII heeft geen microHDMI, de kabeltjes waarnaar je verwijst op ebay zullen waarschijnlijk niet werken!

Benodigd is een MHL-adapter (microUSB->HDMI), die hoop ik binnenkort ook op ebay te zien tegen een schappelijke prijs.
klopt inmiddels aangepast. Ik was niet op de hoogte dat er een hdmi kabel met voeding nodig was om het te laten werken.
Deze zou in principe ook moeten werken op de gewone SGS. Hoewel aangekondigd door samsung is hij er echter nooit gekomen. Waarschijnlijk zal dit ook gelden voor de SGS2.
Gebruik "battery mix" om te achterhalen welke apps --veel-- stroom verbruiken. Wekt perfect.
ik zal er eens naar kijken maar ik heb niet echt het idee dat dit aan specifieke apps ligt. Al zijn er wel berichten van mensen die met custom roms betere resultaten halen.
Vooral Whatsapp trekt je batterij snel leeg. Meeste verbruik komt toch al snel voor rekening van het scherm (althans bij mijn SGS).

[Reactie gewijzigd door Donderbij op 14 mei 2011 12:40]

Zit er een zaklamp op?

Even een reactie op hieronder. Dit is wel een belangrijk punt voor mij aangezien ik nogal vaak in donkere ruimtes moet zijn / werken heb ik geen zin om altijd een bouwlamp mee te slepen voor kort werk. Soms ook erg handig als je mensen niet wakker wilt maken of op een festival even wilt kijken wie er nu weer op de grond ligt.

Een blik opener zou natuurlijk wel mooi zijn

[Reactie gewijzigd door boombes op 13 mei 2011 15:12]

Als je flashlite download van de market kan je de led flitser als lampje gebruiken ja ;)
En een blikopener? :D

[Reactie gewijzigd door Thombias op 13 mei 2011 15:05]

geen notificatie led!
idd vervelend.
ik heb NoLED geinstalleerd op de SGS van m'n vrouw.
werkt perfect.
NoLED vreet accu op de SGS II.... helaas.
Inmiddels is er BLN wat ik nu al een paar maanden gebruik en zeker tevreden over ben. Merk zelf absoluut niet dat mijn batterij achteruit gaat en het mooie is dat hij gebruik maakt van de lichten van de home, menu en back knop. Zeker een aanrader om dit te installeren.
Goede review!
Heb je deze telefoon los gekocht of i.c.m. een abonnement?
Touchwiz 4.0 krijg je van samsung.
Zit hier een camera op de voorkant??
(srry kan ut niet laten)

nee alleen een gat.

ja er zit een camera op de voorkant alleen als je ook maar iets leest (specificatie lijst (onder het kopje specs & afbeeldingen) de aankondiging of de meeste reviews zul je het weten. alstublieft zoek het zelf op en stel niet van dit soort nutteloze vragen
Heb de SGS2 gisteren opgehaald en het is echt een prachtig toestel!
je kan er zooo veel mee volgens mij heb ik de helft nog niet ondekt :P
het enige nadeel tot nu toe is inderdaad de accuduur, ik was zo'n 20-30 min angrybirds aan het spelen en toe was ik plots 25% batterij kwijt :'(
Ik heb nu (ook) nog de Legend, maar ik mag binnenkort weer over, zit hier ook een soort van sense op? (Maar dan Samsung ofc)

De Galaxy S heeft die rand ook en daar komt nauwelijks vuil in. Ik gebruik geen hoes en steek hem zo in me zak. Ik ben wel blijk met die rand want het is een buffer tussen het scherm. Mijn Galaxy S is al meerdere keren niet licht zinnig ten val gekomen op die rand. De rand is dus behoorlijk gedeukt maar het scherm is hierdoor niet gebarsten!