Intel Pentium 4 531 Boxed Review

Joep 9 oktober 2007, 2.175 views

Intel Pentium 4 531 Boxed

Pluspunten

• HyperTheading
  • Goede prestaties met normaal gebruik

Minpunten

• Geen EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology)
  • Warmteproductie

Inleiding:
Voordat ik een Intel Pentium 4 531 kocht, gebruikte ik een AMD Athlon XP 1800+. Beide computers worden gebruikt voor office-software, af en toe een spelletje, muziek, video kijken en internetten. Er worden dus geen hoge eisen aan gesteld. De processor van het oude systeem voldoet nog steeds aan de bedoelde taken, maar ik heb er een ander systeem bijgekocht, namelijk een Dell Dimension 3100.

Prestaties:
De Intel Pentium 4 531 is geen high-end processor, laat dat duidelijk zijn. Voor de eisen die ik in de inleiding heb gesteld voldoet hij, maar als je zeer grote bestanden wil un-zippen en de nieuwste games op high-settings wil spelen, zul je een andere processor moeten kopen. Foto/video-bewerkings-software loopt goed en redelijk snel. Ook multitasken gaat deze processor redelijk goed af, door HyperThreading, maar daar is een multi-core-processor nog altijd beter in.

Featureset:
De processor heeft 1MB L2 cache, HyperThreading, EM64T, Execute Disable Bit, 200 MHz FSB, 90 nm-procedé. Voor uitleg, zie uitgebreide informatie.

Wat hij niet heeft, is EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology). Dit zorgt ervoor dat een processor terugschakelt als hij weinig te doen heeft. Dat bespaart energie en warmte. Een Prescott heeft dit eigenlijk nodig, omdat Prescott's over het algemeen niet zuinig zijn en veel warmte produceren.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
De stabiliteit en betrouwbaarheid zijn goed. Dat komt vooral omdat de processor al geïnstalleerd was in een Dell-systeem. De processor vertoont nog geen kuren en hapert niet.

Overklokbaarheid:
Ik heb niet geprobeerd deze processor over te clocken, vanwege de garantie-voorwaarden van Dell. Ik zou er sowieso niet aan beginnen. Het is een Prescott, dus de hoeveelheid warmte zal enorm stijgen om nog maar te zwijgen over het energieverbruik en alleen met waterkoeling zal een redelijk resultaat te bereiken zijn.

Warmteproductie:
Zolang de processor maar goed gekoeld en niet overgeclockt wordt, is er niets aan de hand. De boxed-koeler heb ik al eerder gezien, maar zit niet op mijn processor. De boxed-koeler van Intel koelt matig/voldoende maar is stil. De koeler die op mijn processor zit is ook stil, maar over de koel-prestaties weet ik nog niets.

Prijs:
Het ding kost 65 euro (januari 2007). Dat is redelijk goedkoop, maar er zijn betere, even dure alternatieven.

Conclusie en eigen mening:
De Intel Pentium 4 531 presteert redelijk goed als het gaat om normaal computergebruik. Het is een echte gezins-processor. De Intel Pentium 4 521 wordt vrijwel niet meer aangeboden voor een normale prijs en lagere pentium 4 processoren hebben geen HyperThreading. Wil je persé een goedkope Pentium 4 hebben, koop dan er dan één met EIST, zoals de Intel Pentium 4 631 of 641. Alternatieven zijn er ook in de vorm van de AMD Athlon 64-serie (Orleans, socket AM2).

Uitgebreide informatie:
Website Intel

Heb jij ook een Intel Pentium 4 531 Boxed?

nette, en objectieve survey !

Boxed koeler is idd 'gewoon' genoeg.
Overclocken kan best, maar met het standaard koelblok zal er niet veel rek in zitten.

Het is idd jammer dat er geen EIST opzit omdat het gemiddelde verbruik van de cpu 110 watt is.

Hypertreading is idd handig voor multitasken.. ook bied het maximaal 30% winst bij video encoden/unzippen.
Overklokken kan altijd, ook met boxed koeler. Helaas hang het van een aantal factoren af zoals moederbord, geheugen en bijvoorbeeld airflow. Daarbij is het niet mogelijk om met een DELL te overklokken.
Een Dell kan niet overklokt worden? Vanuit het BIOS misschien niet, maar er zijn andere trukjes!

Anyway, Een Pentium 4 531 overklokken is zowieso zinloos. De toename in prestaties zijn het risico van oververhitting niet waard!

Ach mensen. Koop toch een op de Conroe-L gebaseerde Celeron 430 voor dat geld. VEEL sneller! Minder heet! en een beetje socket 775 MOBO kan ermee overweg (na BIOS update danwel)
En dan heb ik het nog niet over de overklokprestaties met STANDAARD koeling!

[Reactie gewijzigd door smolotov op 9 oktober 2007 14:14]