Zalman CNPS9700 LED Review

krakbracket 26 januari 2007, 1.429 views

Zalman CNPS9700 LED

Pluspunten

• 'Bling' factor is erg hoog met al dat koper en blauwe led, als je daar van houdt.
  • hij koelt prima!

Minpunten

• prijs is aan de hoge kant,
  • niet erg veel meerwaarde qua koelprestaties tov boxed koeler,
  • fanmate controller wel er simpel voor dat geld,
  • kan compatibiliteitsproblemen geven in sommige kasten of met sommige moederborden, maar volgens mij valt dit wel mee in de praktijk

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
De wereldvoorraad koper zal weldra op zijn! Was mijn eerste reactie toen ik deze joekel van een koeler uit zijn verpakking haalde. Hij is in mijn ogen echt gigantisch groot.
Reden van aankoop voor mij was het beginnen met overclocken van X2 3800+ op een AM2 moederbord. De stockkoeler van deze processor deed het overigens ook prima op stock-snelheid, en bij een milde oc (van 2000Mhz naar 2200Mhz idle 30º /stressed 39º) maar het moet natuurlijk allemaal sneller en koeler en groter kunnen. Zeker in combinatie met mijn coolermaster stacker 830 en zijn uitstekende airflow dacht ik dat het wel zinvol zou zijn om gebruik te maken van het enorme, gewaaierde koellichaam van dit monster.

De verpakking zag er netjes uit. De koeler zat goed beschermt in een plastic hoes in een kartonnen doos. De vinnen van het koellichaam zijn vrij teer, 0,2 mm dun, maar hij zat stevig in het plastic, kon niets mee gebeuren. De set is comleet: alles om hem op een socket 775 bord te plaatsen; backplate, bevestiging, clip en schroeven. En alles (niet zoveel!) om hem op een AMD socket te bevestigen. Ik dacht ‘iedereen stapt over op Conroe, dus laat ik maar eens investeren in een AM2 bord’. Vandaar dat het laast genoemde bevestigingsmateriaal op mijn plankje van toepassing was.
Verder zitten er in het pakket de Fanmate2, met kabeltje, brackets voor AM2 en socket 775, de koelpasta ‘thermalgrease ZM-STG1’ en een handleiding. De handleiding was beknopt maar erg duidelijk, zag er netjes uit.

Het installeren was een eitje. Het stangetje voor AM2 ziet er een beetje teer uit maar met zijn hefboom mechanisme werkt het zeer eenvoudig. Ook valt het met dat fragiel zijn wel mee; het zit allemaal stevig vast. Het aanbrengen van de coolpaste gaat lekker makkelijk met het kwastje. Over de prestaties van dit spul, waar Zalman zelf hoog over opgeeft durf ik niet veel te zeggen ivm gebrek aan vergelijking. Het werkt allemaal goed. Maar of het beter koelt dan ‘gewone’ koelpasta weet ik niet.

Omdat ik tot nog toe alleen ervaringen had met boxed coolers voor mijn cpu’s had ik toch wel schrik van het enorme gewicht van dit apparaat, zou het wel blijven hangen aan zo’n simpel haakje van een AM2 socket. Maar dat gaat allemaal prima. Wel is het aan te raden om niet teveel te gaan sjouwen met je kast, wat meer voorzichtigheid is geboden. Lan party’s uitsluitend bij mij thuis…

Omdat ik nog een cursus cablesleeven moet gaan volgen is het inmiddels een keer gebeurd dat een kabelje van 1 van de fans in het zijdeurtje van mijn stacker tussen de fan van de koeler is terechtgekomen. Deze stond ruim een kwartier stil voordat ik erachter kwam. Toch liep de temperatuur maar een paar graden op; 4 om precies te zijn. Het gigantische koellichaam doet het (in combinatie met het grote aantal casefans weliswaar) ook goed als passieve koeler!

Nadeel vind ik de fanmate, fancontroller. Is naar mijn mening een beetje goedkoop om zo’n ‘sjieke’ koeler te voorzien van een klein controllertje en te adviseren om dit met bijgeleverde dubbelzijdige tape aan de buitenkant van je case te plakken. Een controller die in een leeg pci slot te plaatsen is zou beter gepast hebben. Deze oplossing van Zalman komt een beetje knullig over op mij. (ze denken toch niet dat ik ga plakken op mijn stacker!)
Omdat mijn moederbord is voorzien van Q-fan is het voor mij niet noodzakelijk om de draaisnelheid van de fan bij te regelen. De Fanmate staat op de hoogste stand en de rest laat ik regelen door Q-fan. Idle draait hij ongeveer 1200 rpm en onder full load, half uurtje Orthos, gaat hij naar 1500 rpm. Hij kan maximaal 2800 rpm. Bij het opstrarten van de pc gaat hij eventjes rond in dit tempo, en dan maakt hij behoorlijk wat lawaai; zeg maar gerust pokkeherrie. Nu ben ik wat dat betreft geen zeurpiet, gezien al het ventilator- gedraai in mijn kast, maar toch vind ik het erg opvallend. Het is net een opstijgend vliegtuig!
Wat dat betreft maakt zalman zijn Computer Noise Prefention Systems niet waar.

Nog even de temperaturen:
Met de boxed koeler deed mijn X2 3800 AM2 2200 Mhz op een spanning van 1.35V.
Hij werd hierbij idle 30º en stressed met 30 minuten Orthos 39º. Volgens mij nette temperaturen, zeker met mijn prescott verleden in mijn achterhoofd.
Met deze Zalman is hij idle 24º en stressed met Orthos rond de 32º. De fan komt dan niet boven de 1600 rpm uit en is niet bijster luidruchtig. Als ik Q-fan uitschakel gaat hij wel naar de 2800 rpm maar dit scheelt nog geen twee graden in de temp, maar wel een volle bak herrie.

Je zal goed moeten kijken of deze koeler op je moederbord past, of dat er componenten in de weg zitten. Op de site van Zalman staat een lijstje met compatible moederborden, maar deze is niet erg nauwkeurig en up to date. In mijn geval met een M2N-E moederbord heeft dit geen problemen opgeleverd en de stacker 830 is ook meer dan groot zat.

Conclusie: het is een indrukwekkend koeler om te zien, persoonlijk vind hem erg mooi met al dat koper en de blauwe led. Maar dat is smaak natuurlijk. Qua prestaties doet hij het prima in combinatie met mijn dualcore AM2. Maar dat deed de boxed koeler ook. Ik merk dat mijn X2 3800 nog een eind verder kan overclocken maar dit laat mijn moederbord en geheugen niet toe. Dit koele beestje heb ik dus nog niet aan een echt goede test kunnen onderwerpen. Ik ben nu bezig met een overstap naar Intel E6600 icm met een P5B deluxe en Corsair geheugen. Ik denk dat ik deze koeler in die setup wat meer kan uittesten. Ik zal deze survey dan ook zeker uitbreiden/ aanpassen.
Gezien de prima prestaties van de boxed koeler bij een milde overclock is deze mooie maar dure koeler op dit moment een overbodige luxe. Want duur is hij zeker met een prijs van rond de 60 euries, maar daar krijg je een hoop koper voor terug. (al die gejatte beelden gaan volgens mij naar Korea…)

edit: Computer Noise Prefention System

Heb jij ook een Zalman CNPS9700 LED?

Nette review waar je wat aan hebt. Inderdaad is het zo dat stilte niet meer het UPS (Unique Selling Point) van Zalman is, maar koelen doen de spullen meer dan goed met een redelijke geluidsontwikkeling en een fraai design - helaas gekoppeld aan een forse prijs..
CNPS staat trouwens niet voor Cool Noise Prefention Systems maar voor Computer Noise Prevention System.
tja, er zijn inderdaad betere spullen te krijgen voor minder geld.
toch ben ik zelf ook voor een zalman gegaan (9500 AM2 & VF900-Cu) aangezien ze er gewoon strak uitzagen.
verder waren de koelprestaties meer dan voldoende, op een OC van 2.72GHz (stock: 2.2GHz - AMD X2 4200+) blijft ie stressed onder de 45 graden, met Hot CPU tester gestressed.

Dus ja, de looks zijn voor mij heel belangrijk (i like eye candy) en verder zijn de prestaties meeeeer van voldoende.
heb 't geld er ook voor over (maar zo denk ik er over: geld moet rollen imo... vind er niks aan om naar een paar cijfertjes te kijken op m'n bankrening dus laat 't daar ook niet staan ;))

oh ja, nog bijna vergeten: nette survey :*)
Als je Q-Fan gebruikt kun je toch gewoon de FanMate er tussen weg halen? Q-Fan regelt dan de fansnelheid + de FanMate geeft van de 12V maar 11V door, het fungeert dus al als een weerstand. Beetje zonde lijkt me.

Heb je expres gekozen voor de LED editie trouwens? De AM2 versie past lijkt me qua kleur beter bij je mobo en graka :) .
@ the 7th guest: bedankt! aangepast.
@ Michel: ga het meteen proberen, deze heeft blauwe led's net als die in de stacker zitten en is net een slag groter dan de AM2 versie, als je het dan toch groot aanpakt...