Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC HSM Review

QuestionMarc 2 juli 2007, laatste update op 3 juli 2007, 1.547 views

Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC HSM

Pluspunten

• F2.8 op alle bereiken
  • Weinig CA
  • Mooi bereik op een Cropcamera
  • Voelt stevig aan
  • Licht in vergelijking tot de full frame modellen (+/- 600 gram)

Minpunten

• Geen VR/OS (dat zou iedere tele tegenwoordig moeten hebben)
  • Sigma QC maakt de aanschaf moeilijk. Mijn exemplaar is prima in orde.

AF-snelheid Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Deze lens heb ik zelf niet, maar ik heb hem een keer in een shop op mijn camera gehad omdat ik iets in de 70-200 range (gecorrigeerd op cropcamera) wil hebben. Het bereik van deze lens is vergelijkbaar met de oudere modellen 70-200, en daarom ideaal als allround tele. Ik heb een aantal testshots gemaakt op 2.8, 4.0 en 8.0. Op 2.8 is hij al behoorlijk scherp, op 4.0 is het allemaal prima in orde. Waar ik vooral bang voor was voor een lens in deze klasse is dat ie erg veel last van CA zou hebben. En dat blijkt erg mee te vallen! Zelfs op 2.8 in het uiterste telebereik is er een minimale hoeveelheid CA aanwezig! Het is er wel, maar in geen geval storend. AF snelheid is zeer goed (HSM). Wat ik wel jammer vind is dat de lens pas vanaf 1 meter scherp kan stellen, daarmee vervalt eventueel macrowerk.
Waarom heb ik hem dan niet gekocht? Ik kwam op internet een Nikon AFD 300mm f/4 tegen. Nu wilde ik altijd al een lange telelens dus ben ik voor die gegaan. Wat ik ook jammer vind van Sigma is dat de QC nogal eens te wensen overlaat. Op internet komt je erg veel verhalen tegen over slechte exemplaren en daarom ben ik een beetje huiverig om hem te kopen.
Update 02-jun-2007: Inmiddels heb ik de lens aangeschaft en heb ik hem 1 vakantie gebruikt. Conclusie: prima lens, scherp, weinig CA, snelle AF, en niet te groot. Een mooi ding voor niet te veel geld!

Heb jij ook een Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC HSM?

Ik heb 2 Sigma lenzen (17-35 en 28-200) met Canon mount en beide zijn op een maand van elkaar stuk gegaan. Dat na 3 jaar van regelmatig maar geen intensief gebruik en goed onderhoud.

Heel bizar hierbij is dat een vriend die zijn 17-35 samen met mij kocht (zelfde dag, zelfde shop) 3 weken nadat mijn lens weigerde om via AF scherp te stellen, exact hetzelfde probleem voorhad.

Dat vind ik teveel van een toeval.

Ik vertrouw Sigma voor geen haar meer.