Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Apple Wireless Mighty Mouse Review

DaFrenk 24 januari 2007, 1.954 views

Apple Wireless Mighty Mouse

Pluspunten

• Mooi design, past goed bij de witte MacBook
  • Goede ergonomie
  • Goed bereik
  • Fijne scrollbal
  • Aan/uit knop
  • Bluetooth, dus geen USB dongle die je beweginsvrijheid met de laptop beperken

Minpunten

• Geen lader?
  • Mogelijk problemen met schoonmaken, maar dat heb ik nog niet ervaren
  • Vrij prijzig

Ik heb deze muis in combinatie met mijn MacBook gekocht, natuurlijk omdat hij net zo mooi glanzend wit is als de MacBook zelf. Maar het belangrijkste voordeel vond ik dat hij draadloos en via bluetooth werkt. Geen vervelende dongle dus die uit je USB poort steekt en gelijk ook een USB poort in beslag neemt.

- Verpakking -

Zoals bij vrijwel alles van Apple is de verpakking ook al erg mooi. Mooi stevig wit karton met minimalistische teksten. In de doos vind je naast de muis een handleiding, een cd-rom en twee batterijen. Erg netjes dat ze die erbij leveren (mag ook wel voor dat geld)

- Installatie -

De installatie verliep vlekkeloos. Je installeert de software en op een gegeven moment moet je de muis via bluetooth laten vinden. Je kan hem dan zelfs een eigen naam geven. Het is net een echt huisdier.

- Gebruik -

Ik vind de muis persoonlijk erg prettig in de hand liggen. Er zijn geen duidelijke knoppen te zien, maar ze zijn er wel degelijk. Verwerkt in de behuizing zijn 2 sensoren die detecteren of je links of rechts klikt. Je kan de muis echter ook instellen op de klassieke Mac manier met maar één knop. Zo staat hij overigens standaard ingesteld.

Verder kan je een middenklik doen die standaard naar het dashboard van OS X gaat. Die knop kan je alle functies geven die je wilt. Ik gebruik hem nu bijvoorbeeld voor exposé om snel van venster te kunnen wisselen.

Als je in de zijkant van de muis knijpt activeer je nog een andere functie. Echter deze vind ik vrij lastig in gebruik. Dus die gebruik ik haast nooit.

Dat er geen afzonderlijke knoppen zijn heeft ook zijn nadeel. De sensor detecteerd het dus als je een vinger op de knop hebt. Als je dan probeert rechts te klikken terwijl je je vinger op het linker gedeelte hebt rusten dan doet hij dus niks. Echter is dit een kwestie van wennen (naar mijn ervaring).

Het scrollballetje is in gebruik ook erg prettig. Hij is op verschillende manieren in te stellen. Het standaard omhoog/omlaag of in 4 richtingen, maar het prettigst vind ik toch de 360º mogelijkheid waarmee je dus in alle richtingen kunt scrollen. Bijzonder handig in Photoshop bijvoorbeeld.

- Batterij / verbinding -

De verbinding zelf werkt probleemloos. Nadat je hem hebt toegevoegd aan je systeem als een bluetooth apparaat herkend OS X hem automatisch.

Ik heb in die paar weken dat ik hem nu gebruik nog geen batterijen hoeven te verwisselen. Ik ben benieuwd wanneer die eerste keer komt.

Hij heeft ook een eigen aan/uit schakelaar die gelijk de laser afschermt bij het uitzetten. Zo kan hij veilig in de tas mee vervoert worden.

- Overig -

Er gaan wat verhalen rond dat het schoonmaken van voornamelijk de scrollbal. Ik heb enkele keren gehad dat ik even niet naar onderen kon scrollen. Maar nadat ik hem even op de kop heb gehouden en eens goed gewreven heb over de bal werkte hij weer probleemloos. Hoe lang dat nog gaat werken zal de tijd leren.

De muis werkt overigens ook prima via Bootcamp in Windows XP. Standaard wordt de muis herkend in XP, maar volgens mij installeert de Bootcamp driver CD wel een speciale driver. In ieder geval, hij werkt dus probleemloos via bluetooth in Windows XP.

Heb jij ook een Apple Wireless Mighty Mouse?

even kort, maar krijg je daar niet enorm kramp in je vingers van? rsi krijg je van het (krampachtig, precies) stilhouden van je vingers, dus ik vraag me af hoe het gaat als je je vingers zwevend boven je muis moet houden om te voorkomen dat een van de klikmodussen blokkeert

of begrijp ik je verkeerd
Hm, misschien leg ik het dan verkeerd uit. Maar echt last heb je er niet van hoor. Misschien is het logisch dat wanneer je rechtsklikt je je andere vinger los trekt van de andere knop.

Met linksklikken heb je het probleem volgens mij niet merk ik nu. Alleen met rechts.. kwestie van wennen denk ik.
Dat lijkt me toch een enorm nadeel van de muis hoor. Ik heb mijn vingers altijd op beide knoppen en als het dan niet mogelijk is om rechts te klikken zonder mijn vinger van de linkerkant op te heffen zou dit mij enorm storen.
Batterijen? Hij werkt ook met slechts 1 batterij hoor. Ik gebruik hem nu al sinds hij uit is met de zelfde, ene, bijgeleverde batterij. De andere die er bij zat zit in mijn klok.... :9

Vind de WMM zelf met 1 batterij fijner werken omdat hij dan wat lichter is dan met twee. Maar dat is misschien heel persoonlijk.