Iiyama ProLite X486S-B1 Zwart Review

Deke 26 januari 2007, 650 views

Iiyama ProLite X486S-B1 Zwart

Pluspunten

• Mooie monitor. Mooi beeld, snel en goed contrast. Leuke extra's.
  • Geen ghosting
  • Goede boxen

Minpunten

• Pixeldefecten. Tot nu toe nog geen monitor gevonden zonder defecten. Alleen met pixelgarantie aanschaffen.
  • Type 2 scherm, dus defecten kunnen volgens de garantie optreden.

Na goede ervaringen met CRT-monitoren van Iiyama, ook nu gekeken naar de TFT-schermen van Iiyama. De Iiyama E1900 had mijn eerste voorkeur (vanwege hetzelfde TFT-panel als de Samsung 940BF), maar de specificaties van deze monitor waren net iets beter (beter contrast en betere boxen) en het design is veel mooier dan de E1900.

Wilde persť speakers erbij, omdat de PC beneden staat en ik daar geen uitgebreide 5.1 set wilde neerzetten en de prijs was goed.

Ook de ingebouwde USB-hub is handig om even snel een fotocamera of webcam aan te sluiten.

Beeld is erg goed. Mooi contrast, geen ghosting en mooi design. Ook de ingebouwde bewegingssensor is handig. Deze zorgt ervoor dat het scherm uitgaat als er een bepaalde tijd geen activiteit is geweest.

Grootste minpunt van deze monitor (en daarom niet meer in mijn bezit) de pixeldefecten. Gelukkig had ik pixelgarantie en heb de monitor tot 3x teruggebracht naar de winkel. Geen enkele keer heb ik een monitor zonder defecte pixels teruggekregen.

Tijdens mijn vele wachturen in de winkel ook diverse mensen voorbij zien komen met hetzelfde probleem met deze monitor.

Mijn advies: Niet kopen. Teveel pixeldefecten.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X486S-B1 Zwart?

Ik vind de review erg karig. Ik mis deze puntjes in de review:
  • Reden van aanschaf
  • Algemene kwaliteit ondanks pixeldefecten
  • Ghosting waargenomen?
  • Bouwkwaliteit
  • Vormgeving
  • en zo kan ik nog nog wel doorgaan...
Maar goed, dit is jouw review en niet de mijne maar het zijn gewoon enkele tips om de review aan te vullen ;)
Even afgezien van de opmerkingen van DaMarcus, waar ik het mee eens ben: ik heb ook hele slechte ervaringen met een TFT scherm van Iiyama voor wat betreft dode pixels. Ik kocht in maart 2004 een AS4821DT van destijds bijna 1000 euro. Bij ontvangst van het scherm waren er geen dode (sub)pixels, maar na een paar weken ontstonden er een aantal. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb via Iiyama tot 4 maal toe een nieuw scherm gekregen en steeds ontstonden na een paar weken dode (sub)pixels. Het scherm wat ik nu nog heb is zo'n 9 maanden goed geweest en ook toen was het opeens raak, zij het dat het nu om 3 subpixels gaat die op een gunstige plaats zitten zodat het nauwelijks opvalt. Ik heb het dan ook uiteindelijk maar zo gelaten, maar voor mij dus nooit meer een Iiyama TFT scherm.

Ik heb al sinds 1997 Iiyama CRT schermen, waarvan er nu nog 2 tot volle tevredenheid werken. De oudste is inmiddels 10 jaar oud en ik was altijd zeer tevreden over Iiyama. Overigens werden de TFT's steeds door Iiyama zonder morren vervangen (thuis afgeleverd), dus over de service niets dan goeds.

Pixelgarantie van de shop waar je hem koopt was in mijn geval dus waardeloos, aangezien die garantie meestal maar 1 tot 2 weken geldt en de defecten bij mij steeds na die periode optraden. Ik had ook 25 euro betaald voor zo'n garantie maar dat was dus weggegooid geld, omdat na die periode Iiyama de garantieafhandeling overnam.
Heb de beoordeling deels aangepast. Ben inderdaad net als staaijtech een Iiyama-fan. Heb al diverse CRT-modellen van ze versleten en nooit problemen mee gehad.

Deze is echter blijbaar erg gevoelig voor pixeldefecten. Geen idee waardoor dit komt.

Aangezien Iiyama veel panels deelt met Samsung, verwacht ik dat binnenkort een zelfde review van de Samsung variant komt.

Helaas is het nu eenmaal zo dat het Type 2 schermen zijn en dus pixeldefecten mogen hebben. Heb nu een Philips 190XF7B gekocht. Type 1 scherm, dus geen pixeldefecten.

Erg tevreden!!