Synology DiskStation DS411slim Review

well0549 20 juni 2011, laatste update op 20 juni 2011, 9.945 views

Synology DiskStation DS411slim

Pluspunten

• Ik ben eigenlijk vergeten dat ik hem heb.
  • Alle downloads doe ik via Android en SABControl / SynoDroid.
  • En kijken doe ik via de mede8er. Ik weet eigenlijk niet eens meer waar hij staat :-).
  • Af en toe krijg ik een mailje dat er weer iemand geblokt is als bewijs dat hij het nog doet.
  • Top apparaat en je hebt er geen omkijken naar !.

Minpunten

• Temperatuur mod nodig. Default loopt ie op 70 graden. Dat vindt ik eng voor iets wat 24/7 aan staat in de huiskamer. Na de mod draait ie op 40 graden. Welliswaar ie hij dan ietse vaker hoorbaar (zeer zacht fannetje) maar de gemoedsrust is ook iets waard

Bouwkwaliteit is goed te noemen.
Het is een degelijk (welliswaar van plastic) kastje. Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar naar mijn mening is het best een mooi machientje.

Omdat het apparaat an sich vrij klein is, het is net groter als 2 pajes boter op elkaar is er vrij weinig in te bouwen. Uiteraard kunnen er wel 4 harde schijven in en wat usb aansluitingen maar dat is het dan ook wel.

De koeling is kwestie van smaak, Synology zegt dat 70 graden (gemeten op de chip) een normale bedrijfstemperatuur is, ik vindt het wat aan de hoge kant voor een apparaat wat 24/7 maand na maand aan staat. Te meer omdat Het gehele apparaat dan een graad of 40 wordt (je schijven dus ook).

De prijs is voor een apparaat wat exact dezelfde functionaliteit als zijn grotere broers behoorlijk laag. Maar een nadeel is dat de gebruikte schijven (laptop) kleiner en duurder zijn. Daarentegen meen ik dat laptopschijven weer wat langer meegaan.

Als je de Syno DS411Slim aanschaft met dan 3 1 TB schijven heb je een volledige NAS met een raid 5 opstelling. En dat dan voor onder de 500 euro. Ga maar zoeken is volgens mij de goedkoopste ootb oplossing.

Eerste weken mega druk bezig geweest om vanalles te tweaken, ik dacht dat dat nodig was. Niets is minder waar. Uiteindlijk een kant en klaar SabNZB pakket erop gezet. (Speciale installer voor Synology) en dat was het eigenlijk wel. Dus echt modden kun je dit ook weer niet noemen. Maar mijn bevindingen de eerste weken zijn zeker positief. Echt alles is te tweaken.

Ben inmidels bijna vergeten waar het apparaat staat. Ik hoor em niet, ik zie em niet, maar hij doet precies wat hij moet doen. Net zoals mijn verwarmingsketel.

Voorts heeft de bijbehorende management software (DSM) werkelijk ontzettend veel functies. Het werkt allemaal erg simpel en volgens mij kun je weinig fout doen. Alle Synology disk stations hebben dezelfde management software dus het is precies hetzelfde als zijn grotere of kleinere broertjes.

Genoemde schijven wel even aangepast met WDIDLE omdat anders de Load Cycle count toch wat opliep

Tevreden gebruiker :)

20-06-2011,

Inmiddels ook PhotoStation in gebruik genomen. Ook dit is weer een zeer compleet verhaal waar je gewoon een internet pagina hebt waar je foto's op staan. Ideaal als je ergens bent en ze willen de laatste vakantiefoto's zien. Effe browsen naar de Syno (via dyndns) en hoppa start de slide show maar....
Als je camera een GPS heeft, kun je ook nog weergeven waar de foto genomen is (zie foto). Erg leuk dus....

Nog steeds niet alles ontdekt, maar tot nu toe blijf ik zeggen dat de software van Synology erg goed is.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS411slim?

70c voor een chip is niks. zelfs niet als het maanden na maanden aan staat. 40c voor een moderne HD is helemaal niets mis mee, ik snap dus ook niet dat jij aangeeft dat er een "koeling mod" nodig is , je geeft zelfs nog aan dat het voor jouw eigen gemoedsrust is. beetje vreemde redenering?

Lijkt me toch sterk dat die mensen van Synology een produkt in deze prijsklasse neerzetten waarvan de koeling niet goed genoeg zou zijn...
Gemoedsrust is denk ik net zo belangrijk als de kwaliteiten van het produkt.....

Ik heb vorige week de nieuwste DSM gedownload. Zonder aanpassing is de systeemtemeratuur dan als volgt :

Systeem zelf : 73 graden (op de chip)
Disk 1:-> 38 graden
Disk 2:-> 40 graden
Disk 3:-> 42 graden
Disk 4:-> 47 graden

Die 73 graden en die 47 graden zijn dingen die ik niet echt leuk vindt. Dus snel maar weer de mod toegepast/
Gek dat de temperaturen te hoog zijn als hij op je verwarmingsketel staat :P

Wel grappig dat 70c niets is volgens synology, bij mijn qnap slaat de fan al aan bij 25 graden (waardoor hij dus bijna altijd draait). Gaat de fan bij jou ook uit?
De fan staat bijna nooit aan. Maar als hij dan aan gaat staat ie ook meteen een standje hoger.

Door het toepassen van de temperatuurmod blijft hij koel en gaat de fan eens in het uur even (5 minuten) draaien (onhoorbaar) in de laagste stand.

Ik heb liever dat me fannetje verslijt als dat mijn disken gekookt worden.

Overigens kun je dat dus heel mooi tweaken in de Syno...
Gewoon en xml bestandje aanpassen en klaar.

zie deze link

[Reactie gewijzigd door well0549 op 21 juni 2011 08:53]

Goede review, ik ben om!

@C-sharp:
2x 2TB in RAID1 = 2TB beschikbaar en 2x leessnelheid
4x 1TB in RAID5 = 3TB beschikbaar en 3x leessnelheid

Oja, en 2,5" schijven zijn over het algemeen stiller en energiezuiniger dan hun 3,5" broers.

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 26 mei 2011 11:43]

Inderdaad, met 4 schijven (Seagate ST9320325AS) haal je hybernate: 9,6 W / idle: 13,2 / Access: 16,8 W. De DS211 met 2 schijven (Seagate ST3750640NS) haalt hybernate: 10,8 W / Access: 22 W.

Als je echter kijkt op de website van Synology: http://www.synology.com/us/products/4-5bay_perf.php en http://www.synology.com/us/products/2bay_perf.php, dan zie je dat de performantie van de 411slim op alle vlakken valt tussen die van de DS211 en de DS211J. (Off-topic: je ziet er trouwens ook dat de DS211+ op bijna alle vlakken slechter scoort dan de DS211).
Als je een klassieke two-bay (bij voorbeeld Synology DS211) met 2 maal een 2T schijf (bij voorbeeld WD20EARS) koopt, ben je aan 240 + 2 x 65 euro = 370 natuurlijk wel 100 euro minder kwijt voor 2T aan nuttige RAID opslag met voorts dezelfde software features.

3.5 inch schijven staan momenteel aan 0,030 euro per GB terwijl 2,5 inch schijven aan 0,075 euro per GB staan, met een maximum van 1TB.
Zag net een andere review waar echt heel veel verteld wordt.

Volg de link maar. (Hebben ze het ook over de temperatuur)

Met name met de slotconclusie ben ik het eens...

[Reactie gewijzigd door well0549 op 21 juni 2011 22:20]

Ja maar welke raid heb je dan, geen raid 5 volgens mij........ Daar heb je minimaal 3 schijven voor nodig....

Laat die ene schijf nou ongeveer 100 euro kosten.....
ja maar met die DS211 heb je nog steeds maar 2 schijven.......
well0549, Wat heb je gedaan om de temperatuur van de Synology Disk Station DS411slim naar beneden te krijgen? Graag hoor ik van je.

Stuur anders even een DM. Thanks!
Vjenne,

Twee reacties hierboven... zie : deze link (je scant t :) ch wel de reacties even....)
well0549, Gevonden! Thanks!

[Reactie gewijzigd door Vjenne-ICT op 27 september 2011 11:44]