Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart Review

ElineK 11 mei 2011, laatste update op 11 mei 2011, 2.409 views

Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart

Pluspunten

• snelle data overdracht
  • stabiel
  • eenvoudige installatie
  • duidelijke handleiding
  • werkt ook vrij snel op usb 2

Minpunten

• adapter zit op stopcontact, oogt niet solide
  • usb kabel te kort
  • start langzaam op

Mobiliteit Score: 4
Deze externe harde schijf van 2 TB enkele weken in bezit. In combinatie met de MSI star pci-e usb 3.0 insteekkaart werkt de schijf erg goed. In tegenstelling tot de andere review zit er in mijn exemplaar een Samsung schijf, de HD204UI . De schijf start wat langzaam op, tussen de 5 en 10 seconden. Als hij eenmaal draait haal ik gemiddeld 103 MB/s . (50% vol) . Op usb 2 haalt deze schijf gemiddeld 30 MB/s wat ook niet slecht is.
Het geluidsniveau is gemiddeld, niet super stil maar ook geen herriemaker. De behuizing is van metaal en kunststof en oogt solide. De ventilatiegleuven zitten aan de onderkant waar ook de pootjes zitten die circa een halve centimeter hoog zijn. De temperatuur kan ik niet uitlezen, de behuizing voelt na het overzetten van circa 100 GB aan data lauw aan. Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden de behuizing open te maken zonder deze te beschadigen.
De meegeleverde software heb ik niet gebruikt en beschouw ik als minder nuttig. Naast de software en de schijf trof ik in de verpakking een duidelijke handleiding, de usb 3 kabel en de voeding met kabel aan. Beide kabels zijn wat aan de korte kant, maar zeker de usb kabel had wel langer mogen zijn, die is slechts 50 cm. De voeding is een adapter direct aan het stopcontact die 2 plaatsen inneemt op een 230 V stekkerdoos. Bij installatie moet je daarop een Europese of Engelse stekker plaatsen, het ziet er niet al te solide uit. Na aansluiten op de pc wordt de schijf onmiddellijk herkend door Windows 7 en XP, beide 32 bit.

Heb jij ook een Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart?

Ik zet veel MKV's over en kan oplopen tot 100-200 gb per keer
en mijn mobo heeft 2x usb 3.0
heb ik dan denk je wat aan deze hdd?
Ik heb twee van deze beestjes. In principe zijn ze gelijk aan de USB 2 versie, waar ik een aantal 2 TB en 1.5 TB modellen van heb staan. Ik werk tegenover de Paradigit en die hebben deze schijven regelmatig in de aanbieding. Als ik dus weer schijfruimte nodig heb, dan ga ik nogal eens langs als ik naar huis ga. Over het algemeen geen slechte schijven. De adapter oogt inderdaad wat zwakjes en ik denk ook dat hij dat is. Ik merk overigens wel vaker, dat de adapters van externe schijven zwakjes zijn en ook wel eens gewoon willen uitvallen. Een van de adapters van de Vertabims is ook defect. Hij begon op een gegeven moment te fluiten en daarna gaf hij niet genoeg spanning meer voor de schijf.

De kabel van de schijf is inderdaad achterlijk kort. Ik geloof iets van 15 tot 20 cm. Daar komt nog bij dat een USB 3 kabel stugger is dan een USB 2 kabel.

Een leuke test die ik met de schijven gedaan heb, is het testen van de schijf onder USB 2. De 2 TB USB 2 schijven van Verbatim die ik al had, geven een doorvoersnelheid van ongeveer 20 MB/s, terwijl dit USB3 model 30 MB/s doet als hij aangesloten wordt op dezelfde USB2 controller.
Het overzetten zal 3 tot 4 keer sneller gaan dan met usb 2.0. Lees ook even de review over de harde schijf die ik in deze behuizing aantrof , http://tweakers.net/produ...een-f4eg-hd204ui-2tb.html , hij schijnt een firmware probleem te kunnen hebben. De Firmware is niet bij te werken via usb, alleen ge´nstalleerd in een desktop en dat gaat niet 1,2,3. Nu zul je als back-up schijf niet snel tegen dit firmware probleem oplopen, bij mij is hij 50% gevuld en heb ik nog geen problemen ondervonden, maar ik weet ook niet welke firmware ik op de schijf heb.
Inmiddels zit mijn Verbatim schijfje op een Asus moederbord met USB 3.0 (ASUS P8Z77-V LE) en ook daarop werkt hij prima en zelfs nog wat sneller terwijl hij nu voor 95% gevuld is.
Ik kan deze externe schijven alleen maar ten zeerste afraden. Ik heb 5 van deze schijven en ook nog 1 2 1/2 inch externe schijf met externe aansluiting en GEEN van de schijven werkt naar behoren op mijn MSI star pci-e usb 3.0 insteekkaart. Continue disconnects, event viewer meldingen, verdwijnen van de schijf uit device manager, pc laten hangen, windows die steeds weer opnieuw wil formatteren, zelfs "verdwijnen" tijdens kopieer acties! Zo lang zo'n schijf nog niet spontaan wegvalt tijdens een kopieeractie is de USB 3.0 snelheid meestal bedroevend laag. De snelheid varieert enorm (tussen 20 MB/s en 60 MB/s) waarbij 90% van de tijd de snelheid in de buurt van de 20-25 MB/s ligt.
Wanneer de schijf wegvalt gaat de LED uit en deze gaat vervolgens ook niet meer aan en werkt iets als "safely remove" uiteraard niet meer met alle filesystem errors van dien na hernieuwd aansluiten. Ik heb ook een 2 TB Western Digital 3.0 externe schijf My Book Essential geprobeerd aan dezelfde Renesas USB 3.0 host controller en deze schijf functioneerde in alle opzichten probleemloos. Voor zover ik heb kunnen beoordelen werken de Verbatim schijven op USB2.0 wel naar behoren maar daarvoor had ik ze natuurlijk niet gekocht.
Ik heb de laatste drivers gebruikt en zelfs nieuwe firmware geflashed via Verbatim. Na uitgebreid gemaild en gebeld te hebben. Hielp niets. Wat uiteindelijk wel hielp is een andere insteekkaart van 3com. Begrijpen doe ik het niet.